کد مقاله کد نشریه سال انتشار مقاله انگلیسی نسخه تمام متن
7952126 1513709 2017 15 صفحه PDF دانلود رایگان
عنوان انگلیسی مقاله ISI
Hydrogen transport in metals: Integration of permeation, thermal desorption and degassing
ترجمه فارسی عنوان
انتقال هیدروژن در فلزات: ادغام نفوذ، گاززدایی و دفع حرارتی
فهرست مطالب مقاله
چکیده

کلمات کلیدی

1.مقدمه

شکل 1. نمایش شماتیک (a) انرژی و (b) چشم انداز غلظت برای انتقال هیدروژن در تله ها.

2. مدل‌سازی سینتیک حمل و نقل در هنگام شارژ الکتروشیمیایی

شکل 2. نمایش نموداری هندسه‌ی (a) استوانه‌ای و (b) هندسه صفحه‌ای 

2.1 غلظت اولیه

3. سینتیک حمل و نقل در حین گاززدایی

4. سینتیک حمل و نقل در حین دفع حرارتی

جدول 1. انرژی اتصال تله‌‌های آزمایش شده در این کار.

5. پارامتر‌های به تله انداختن و چندین گونه تله

6. مواد و روش ها

جدول 2. ترکیب شیمیایی (در درصد وزنی) از مواد آزمایش شده در این کار.

جدول 3. هندسه نمونه‌‌های آزمایش شده در این کار.

6.1 تهیه نمونه، شرایط شارژ و تجزیه و تحلیل دفع حرارتی در سری 100Cr6

6.2 تعیین میکروساختار

شکل 3. (a) تأثیر تراکم شارژ در مشخصات نفوذ فریتی A نورد سرد. (b) مشخصات نفوذ / گاززدایی در مارتنزیتی A (c) غلظت هیدروژن به عنوان تابعی از تراکم دررفتگی در فریتی B. (d) اثر شعاع نمونه در زمان اشباع و غلظت هیدروژن در فریت تغییر شکل یافته.

7. نتایج

جدول 4.میکروساختار‌های مواد آزمایش شده در این کار.

جدول 5.شرایط شارژ و دفع مواد آزمایش شده در این کار.

شکل 4. (a) شارژ و (b) پروفیل‌های گاززدایی در مروارید (c) پروفیل های شارژ / گاززدایی در مارتنزیتی B و (d) سهم نسبی ویژگی های مختلف ریزساختاری به غلظت کل.

شکل 5. (a) دفع حرارتی منجر به فریتی C برای تراکم‌های مختلف دررفتگی می‌شود. (b) مقایسه پروفیل‌‌های دفع مارتنزیت و مروارید در مارت / پرل. (c) اثر زمان شارژ در پروفیل‌‌های دفع در پرلیتی A (d) تغییر در دمای اوج به عنوان تابعی از میزان گرمایش در فریتی D

شکل 6. (a) طیف‌سنجی دفع حرارتی در 100CrMnMoSi8-4-6 مشخصات غلظت پیش بینی شده در هنگام شارژ (b) و (c) گاززدایی قبل از آزمایشات دفع. (d) اثر وانادیوم در سری 100Cr6.

8. بحث و گفتگو

8.1 مدل‌سازی حمل و نقل هیدروژن: تقریب‌‌های کلاسیک

شکل 7. انتقال هیدروژن در فولاد‌های آستنیتی: (a) نفوذ هنگام شارژ در دمای مختلف در یک فولاد TWIP (b) مشخصات غلظت هنگام شارژ و (c) دفع حرارت منجر به AISI 310 (d) تغییر در ضریب انتشار AISI 301 به عنوان تابعی بر کسر حجم مارتنزیت.

شکل 8. انتقال هیدروژن در نیکل خالص: (a) نفوذ / گاز زدایی در دما‌های مختلف در نیکل A ؛ (b) پروفیل اشباع چگالی جریان برای اندازه‌‌های مختلف دانه در نیکل B ؛ (c) تغییر در ضریب نفوذ موثر در طول نفوذ به عنوان تابعی از اندازه دانه (d) نتایج دفع حرارتی برای ضخامت‌‌های مختلف نمونه در نیکل C.

8.2 آنالیز پارامتری در فولاد‌های مارتنزیتی

شکل 9. تحلیل پارامتریک در فولاد‌های مارتنزیتی: اثر دررفتگی ها، کاربید‌های سمنتیت و وانادیوم در (a) غلظت هیدروژن، (b) ضریب انتشار آشکار، (c) ضریب نفوذ و (d) اوج دما در طی طیف‌سنجی دفع حرارت.

9. نتیجه گیری

پیوست A
ترجمه چکیده
یک مجموعه مدل‌سازی برای انتقال هیدروژن در طول نفوذ الکتروشیمیایی، گاززدایی و طیف‌سنجی دفع حرارتی ارائه شده است. این روش مبتنی‌بر قوانین انتشار فیک است، که در آن غلظت و ضرایب انتشار اولیه به میکروساختار و شرایط شارژ بستگی دارد. معادلات تکاملی حاکی از آن است که برای انتشار هیدروژن و طیف‌سنجی دفع حرارتی به مدل‌های کلاسیک تبدیل می‌شود. تراکم تعداد سایت‌‌های دام‌اندازی با فاصله‌ی متوسط ،از جمله دررفتگی‌ها، مرزهای دانه و رسوبات مختلف متناسب است. این مدل با درجات مختلف فولاد و نیکل پلی‌کریستالی برای طیف گسترده‌ای از شرایط پردازش و میکروساختارها تایید شده است. پژوهشی سیستماتیک در مورد عوامل موثر بر تحرک هیدروژن در فولاد‌های مارتنزیتی نشان داد که دررفتگی‌ها ضریب انتشار موثر هیدروژن را کنترل می‌کنند. با این حال، آنها در مقایسه با انواع دیگر تله‌ها هیدروژن را با سرعت بیشتری به داخل شبکه آزاد می‌کنند. پیشنهاد می‌شود که این اثرات به افزایش حساسیت به شکنندگی هیدروژن در فولاد‌های مارتنزیتی و سایر فولادهای دارای مقاومت بالا کمک می‌کند. این نتایج نشان می‌دهد که از این روش می‌توان به عنوان ابزاری برای طراحی فرآیند و آلیاژ استفاده کرد و سینماتیک دررفتگی نقش اساسی را در چنین طراحی ایفا می‌کند.
موضوعات مرتبط
مهندسی و علوم پایه مهندسی مواد شیمی مواد
ناشر
Database: Elsevier - ScienceDirect (ساینس دایرکت)
Journal: Journal of Materials Science & Technology - Volume 33, Issue 12, December 2017, Pages 1433-1447
نویسندگان
, , ,