کد مقاله کد نشریه سال انتشار مقاله انگلیسی نسخه تمام متن
8595173 1565386 2018 5 صفحه PDF دانلود رایگان
عنوان انگلیسی مقاله ISI
Relation among Psychopathological Symptoms, Neuropsychological Domains, and Functional Disability in Subacute Poststroke Rehabilitation
ترجمه فارسی عنوان
رابطه بین علائم آسیب‌شناسی روانی، حوزه‌های روانشناسی عصب‌شناختی و ناتوانی جسمی در توانبخشی پس از سکته نیمه‌حاد
فهرست مطالب مقاله
چکیده

کلمات کلیدی

مقدمه

مواد و روش‌ها

آنالیز آماری

نتایج

آنالیز بین‌گروهی

آنالیز درون‌گروهی

آنالیز رگرسیون چندگانه برای BDI-II

آنالیز رگرسیون چندگانه برای HAM-A

تشریح مطالب

 
ترجمه چکیده
پیش‌زمینه اختلالات روانپزشکی عصب‌شناختی معمولاً در بیمارانی که سکته کرده‌اند پس از سکته مشاهده می‌شود. در بین ۶۰-۳۰ درصد از بیماران سکته کرده، افسردگی و اضطراب (٪۱۸-۲۵) مشاهده شده است. برخی مؤلفین از ارتباط بین علائم روانشناختی و ضایعه بخش‌های خاص مغزی می گویند. بطور خاص، ضایعه در قشر پیشانی چپ و عقده‌های قاعده‌ای چپ معمولاً با افسردگی پس از سکته و همایندی اضطراب و افسردگی ارتباط دارد، در حالیکه علائم اضطراب انزوا معمولاً پس از ضایعه‌های نیمکره راست مشاهده می‌شود. روش‌ها در این پژوهش، رابطه بین علائم افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به سکته نیمه‌حاد و ضایعه جانبی، ناتوانی حرکتی و اختلال شناختی بررسی شده است. صد بیمار که دوره توانبخشی را طی ۱-۳ ماه پس از اولین بروز سکته پشت سر می‌گذراندند، تحت مطالعه قرار گرفتند. نتایج بیماران ما پس از سکته دچار علائم افسردگی و اضطراب خفیف تا متوسط شدند. از طرفی دیگر، بین بیماران دارای ضایعه‌های راست و چپ [مغزی]، در طی فاز پساسکته نیمه‌حاد، هیچ ارتباط مشخصی بین وجود علائم روانپزشکی و ضایعه جانبی دیده نشد. با این حال، در ضایعه سمت چپ، افسردگی با سن و تغییراتی در حافظه تأخیردار و توجه همبستگی داشت، درحالیکه نقص حافظه علائم اضطراب را تحت تأثیر قرار داده بود. از طرفی دیگر، در ضایعه سمت راست، علائم افسردگی با توانایی توجه ارتباط داشت، در حالیکه اضطراب با حافظه و توجه رابطه داشت. افسردگی و اضطراب با میزان نقایص عصب‌شناختی و کارکردی ارتباطی نداشتند. نتیجه‌گیری همایندی سکته و اختلالات آسیب‌شناسی روانی یک سندروم شناخته شد و می‌بایست زود تشخیص و درمان می‌شد تا کیفیت زندگی بیماران و پرستاران و فرایند توانبخشی بهبود یابد.
موضوعات مرتبط
علوم پزشکی و سلامت پزشکی و دندانپزشکی مغز و اعصاب بالینی
چکیده انگلیسی
The comorbidity between stroke and psychopathological disorders has been recognized as syndrome and should be diagnosed early and treated in order to improve the quality of life of patients and caregivers, and to improve rehabilitative process.
ناشر
Database: Elsevier - ScienceDirect (ساینس دایرکت)
Journal: Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases - Volume 27, Issue 5, May 2018, Pages 1381-1385
نویسندگان
, , , , , , , , , , , , ,