آشنایی با موضوع

دوکَفه‌ای‌ها (به انگلیسی: Bivalvia) رده‌ای از جانوران نرم‌تن هستند. این رده را تبرپایان (به انگلیسی: Pelecypoda) نیز نامیده‌اند. دوکفه‌ای‌ها معمولاً صدف‌های دوتکه‌ای دارند که کمابیش متقارن هستند. این رده دارای ۳۰ هزار گونه است که شامل گوش‌ماهی، صدف دوکفه‌ای، صدف خوراکی و نرم‌تن‌ها است. همه دوکفه‌ای‌ها آب‌زی هستند برخی از آنها دریازی‌اند و برخی دیگر در آبهای شیرین زندگی می‌کنند. دوکفه‌ای‌ها سوهانک ندارند و از راه رد کردن آب از خود و غربال کردن خرده‌ریزه‌های درون آب تغذیه می‌کنند. صدف در دوکفه ای ها با اتصال به ماهیچه ها، به عنوان اسکلت نگهدارنده عمل کرده و آن ها را در برابر شکارچیان محافظت می‌کند. بخش اصلی صدف از کربنات کلسیم بوده و توسط رسوبی از کریستال های نمک در ماتریکسی از پروتئین و کن شیولین تشکیل شده است. آبشش در دو کفه ای ها دو سازه ی بزرگ با ساختاری پرده مانند است که از محور آبششی در امتداد حاشیه ی پشتی از مانتل معلق هستند. سیستم گوارشی دو کفه ای ها شامل دهان، مری، معده، غده گوارشی، روده و مقعد است. دهان در دو کفه ای ها یک شکاف u شکل فشرده بین دو لب است که توسط اپیتلیوم ستونی مژک دار پوشیده شده. مری کوتاه و قیفی شکل بوده و از سمت پشتی- شکمی فشرده شده است. معده در دو کفه ای ها اندامی کیسه ای شکل مسطح است که در قسمت قدامی به مری باز شده و در انتهای خلفی به روده ختم می شود. در دو کفه ای ها، تنوع قابل ملاحظه ای از ساختارهای تولید مثلی با اشکال آناتومیک متفاوت وجود دارد، به طوری که اکثر آن‌ها از الگوی کلی وجود دستگاه تولیدمثلی تبعیت می کنند که به صورت جفت در کنار (معمولاً در اطراف) دستگاه گوارش قرار دارند. سیستم عصبی دوکفه ای ها اساساً ساده و دارای تقارن دوطرفه است. به طوری که از سه جفت گانگلیا (گانگلیای مغزی، پایی و احشایی) و چند جفت عصب تشکیل شده است. گانگلیای مغزی در قسمت پشتی مری قرار گرفته که از آن دو جفت طناب عصبی به قسمت خلفی بدن گسترش می یابد. در دو کفه ای ها کلیه ها و غدد پریکاردیال از اندام های اصلی دفعی محسوب می شوند، اگرچه ممکن است تولیدات دفعی، از سطح بدن و به ویژه از طریق آبشش ها به بیرون از بدن نیز هدایت گردد. دوکفه ای ها، یوری هالین هستند و رنج وسیعی از شوری را تحمل می کنند. این بی مهرگان دریایی Osmoconformer (تطبیق کننده) هستند و در زمان قرارگیری در محیط های آبی رقیق و آب شیرین کفه های خود را محکم می بندند.
در این صفحه تعداد 435 مقاله تخصصی درباره دوکفه‌ای‌ها که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI دوکفه‌ای‌ها (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: دوکفه‌ای‌ها ; Bioaccumulation; Radiation; Bivalves; Uptake; 32Phosphorus; ERICA tool; AM; Adductor muscle; Bq; Becquerel; CF; Concentration factor; DG; Digestive gland; DP; Dreissena polymorpha; ERICA; Environmental Risk from Ionising Contaminants: Assessment and Manag