آشنایی با موضوع

کالکوپیریت مهم‌ترین و فراوان‌ترین کانی اولیه کان‌سنگ مس است که دارای مقدار مس 6/34%، وزن مخصوص 12/4 و سختی 5/3 الی 4 است. این کانی در حضور اکسیژن، آب و در محیط‌های پوسته‌ای کم‌عمق و در جایی که اکسید می‌شود، ناپایدار است. کالکوپیریت (به انگلیسی: Chalcopyrite) با فرمول شیمیایی CuFeS2 از مجموعه کانی هاست و درزبان یونانی Khalkos یعنی مس و pur به معنای آتش است. حل شونده در HNO۳ و HCl Zn: ۶۷٫۰۶٪ S: ۳۲٫۹۴٪ همراه با Fe،Cd برای اولین بار در چک اسلواکی کشف شد و از نظر شکل بلور: پسودوتترائدریک -، رنگ: زردبرنجی با انعکاس سبز، شفافیت: کدر(اپاک)، جلا: فلزی، رخ: خیلی ناقص - در سطح، سیستم تبلور: دوشکلی - کوادراتیک - تتراگونال و در رده‌بندی سولفور است و منشأ تشکیل آن ماگمایی - دگرگونی مجاورتی- متاسوماتیک - است. کالکوپیریت مهمترین کانی مس است و اساسی ترین قسمتی است که هنگام رسوب گذاری در رگه ها تشکیل می شود. کالکوپیریت به راحتی توسط آب و عناصر فعال دیگر شکسته می شود و محدوده ای ازکانیها را تشکیل می دهد. نام آن از کالکوی سبز به پیریت مس تغییر یافته است.
در این صفحه تعداد 603 مقاله تخصصی درباره کالکوپیریت که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI کالکوپیریت (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: کالکوپیریت; EV; Engel Voskov Generalized Gradient Approximation; MBJ; Modified Becke-Johnson exchange potential; Chalcopyrite; DFT; Ternary semiconductors; Band gap energy; Density functional theory; Optical properties;