آشنایی با موضوع

ابر(به انگلیسی: Cloud) توده‌ای متراکم از بخار است که در طبقات پایینی و میانی اتمسفر تشکیل می‌شود. عناصر تشکیل دهنده این توده بخار، همان عناصر تشکیل دهنده مایعات سطح سیاره می‌باشند. در مورد سیاره زمین، ابرها نه از بخار آب، بلکه از قطره‌های بسیار ریز آب تشکیل یافته‌اند. در نامگذاری ابرها از کلمات لاتین با ریشه یونانی استفاده می‌شود. این نامگذاری با توجه به نوع و شکل و همچنین خصوصیات ابر انجام می‌گیرد. انواع ابرها - کومولوس (کومه‌ای): نشانهٔ هوای خوب و ملایم. - کومولونیمبوس (کومه‌ای بارا): به همراه رعد و پیام‌آور طوفان. - آلتوکومولوس (فرازکومه‌ای): معرف باران احتمالی. - استراتوس (پوشنی): نشانهٔ نرمه باران احتمالی. - نیمبواستراتوس (بارا پوشنی): نشانهٔ ریزش باران و یا برف ممتد. - آلتواستراتوس (فرازپوشنی): نشانهٔ ریزش احتمالی باران ملایم. - سیروس (پَرسا): معرف هوای آرام و خوب. - سیرواستراتوس (پرساپوشنی): معرف نزدیک شدن هوای طوفانی بوده - سیروکومولوس (پرساکومه‌ای): پیام‌آور هوای صاف و آرام. - استراتوکومولوس (پوشنی‌کومه‌ای): این ابرها دارای رنگی تیره و یا سفید متمایل به خاکستری بوده معمولاً به صورت دسته یا خطوط و یا توده‌های کروی مانند بزرگ و امواج کروی از ابرهای خاکستری با فواصل و شکاف‌های روشن تشکیل می‌گردد. فاقد شرایط بارندگی‌های رگباری است. - پیروکومولوس (آتش‌کومه‌ای): این نوع ابر پدیدهٔ گرمایی است که در اثر گرم شدن سریع و شدید یک ناحیه و تبدیل آن به رسانای گرما ایجاد می‌شود و در نهایت به ابر کومولوس تبدیل می‌گردد. آتشفشان‌ها، آتش‌سوزی‌های جنگلی، و انفجارهای هسته‌ای (شکل ابر قارچی شکل) همگی از دلایل اصلی تشکیل ابرهای پیروکومولوس به‌شمار می‌آیند. بسیاری از مردم فکر می کنند که ابرها از بخار آب تشکیل شده اند اما آنها اشتباه فکر می کنند. ابرها از این جهت سه گروه کلی هستند؛ برخی از ابرها از ذرات ریز یخ تشکیل شده اند و برخی از قطرات بسیار ریز آب و بقیه ترکیبی از آب و یخ هستند. درحالت عادی همیشه مقداری بخار آب در جو وجود دارد که دیده نمی شود پس برای تشکیل ابر چیزی بیش از بخار آب مورد نیاز است. برای تشکیل ابر سه عامل اساسی مورد نیاز است: 1- بخار آب به مقدار اشباع یا نزدیک به حد اشباع 2- هسته های جاذب رطوبت مانند دی اکسید کربن و ذرات ناخالصی دیگر، کمی 3- کاهش دما به مقدار لازم.
در این صفحه تعداد 297 مقاله تخصصی درباره ابر که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده ابر
مقالات ISI ابر (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.