آشنایی با موضوع

پراش پخش امواج نوری با عبور آنها از یک شکاف یا مانع است. تداخل وقتی رخ می دهد که امواج نوری یکسان با هم تلاقی می کنند ؛ این امواج گاهی همفازند یعنی برآمدگیهای آنها روی هم می افتد، و گاهی نیز ناهمفازند، یعنی برآمدگی یک موج با فرورفتگی موج دیگر تلاقی می کنند. دانشمند انگلیسی توماس یانگ (1773-1829) آزمایشی ترتیب داد که در آن نور عمل پراش را با عبور از یک شکاف انجام می داد. در این آزمایش امواج نوری با هم تداخل کردند و در جاهایی که همفاز بودند نوارهای روشن و در جاهایی که ناهمفاز بودند نوارهای تاریک را به وجود آوردند پَراش یا تفرق (به انگلیسی: Diffraction) پدیده ای ست هنگام برخورد موج با یک مانع یا شکاف که به صورت خمش موج (الکترومغناطیسی) دور گوشه های مانع یا شکاف (روزنه) و انتشار آن به درون ناحیه سایه مانع تعریف می شود. این پدیده موجب می شود تا موج خودش را ترمیم و امکان دریافت سیگنال هنگامی که مانعی میان ارسال کننده و آنتن است را فراهم می کند، هرچند که سیگنال هیچگاه همانند وضعیت اولیه اش نیست. تاریخچه اولین مطالعه تفضیلی منتشر شده دربارهٔ انحراف نور از مسیر مستقیم توسط فرانچسکو گریمالدی در قرن هفدهم انجام گرفت و آن را پراشه نامید. در توصیف پدیده‌های نوری رویکردهایی متعددی وجود داشته‌است. در اولین رویکرد نور به عنوان یک پرتو با جهت انتشار مشخص و با انتشار خطی در نظر گرفته می‌شد. این رویکرد به نور، با نام نورشناخت هندسی شناخته می‌شود. هنگام مطالعه پدیده‌های متعددی که در طبیعت اتفاق می‌افتد، پدیده‌هایی مشاهده شدند که دیگر با این رویکرد قابل تفسیر نبودند. پدیده پراش یکی از این پدیده هاست. برای مطالعه این پدیده‌ها پس از کشف ماهیت الکترومغناطیسی و موجی نور، نورشناخت موجی بنیان نهاده شد. مشاهدات نشان می‌داد که انحراف از مدل هندسی نور در کناره مرزهای سایه‌ها و در جاهایی که تعداد زیادی از پرتوها به هم می‌رسند بیشتر خود را نشان می‌دهد. این انحراف که به صورت نواحی تاریک و روشن خود را نشان می‌داد. تئوری پراش عمدتاً به بررسی این انحراف‌ها می‌پردازد.
در این صفحه تعداد 1103 مقاله تخصصی درباره پراش که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI پراش (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: پراش; Diffraction; Periodic structures; Roughness; Scattering; ACF; auto-correlation function; BRDF; bi-directional reflectance distribution function; FDTD; finite difference time domain; TE; transverse electric; TM; transverse magnetic;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: پراش; Electromagnetic scattering; Diffraction; Wiener-Hopf method; Integral equations; Network modeling; Stratified regions; Half-planes; Analytical-numerical methods; Antenna technologies; Electromagnetic compatibility; Electromagnetic shielding;