آشنایی با موضوع

مواد سرامیکی خواص ویژه ای از خود نشان می دهند به طوری که این امر موجب می گردد که جایگزین دیگری با مواد دیگر نداشته باشد وبنابراین نقش ویژه ای در تهیه انواع بیشماری از ادوات و تجهیزات بازی می کند. ماده جدیدی که امروزه اهمیت ویژه ای برای تحقیق و توسعه در زمینه سرامیک در نظر گرفته می شود الکتروسرامیک است. الکتروسرامیک‌ها Electroceramics دسته‌ای از سرامیک‌های پیشرفته هستند که همگام با رشد و پیشرفت تکنولوژی، توسعه یافته‌اند و به لحاظ اهمیت بعد از نیمه هادی‌ها در جایگاه دوم قرار دارد. سرامیک‌های سنتی به واسطه خواص حرارتی و مکانیکی خود مورد توجه قرار می‌گرفتند ولی به تدریج خواص الکتریکی، نوری و مغناطیسی سرامیک‌ها در بسیاری از صنایع مانند مخابرات، تبدیل و ذخیره انرژی و الکترونیک و خودرو مورد توجه قرار گرفت و منجر به توسعه الکتروسرامیک‌ها شد. اگرچه در نیمه اول قرن بیستم، مشخصه اصلی سرامیک‌ها در کاربردهای الکتریکی، پایداری شیمیایی و مقاومت الکتریکی بالا بود و واضح بود که گستره خواص ان‌ها بسیار وسیع است. در طول تاریخ تحولات در الکترو سرامیک باعث رشد فناوری‌های جدید شده‌است. در اولین کاربرد سرامیک ها در صنعت برق از مزیت پایداری آن ها در شرایط بد آب و هوایی و یا مقاومت الکتریکی بالای آن ها که ویژگی بیشتر مواد سیلیکاتی است، بهره گرفته شد. روش هایی که در طول هزاران سال در سفالگری سنتی گسترش یافته بودند برای تولید بدنه عایق های الکتریکی اصلاح شدند. این عایق ها برای انتقال و جداسازی رساناهای الکتریکی در کاربردهایی از خطوط نیرو گرفته تا مقاومت هسته های سیم پیچ و المنت های حرارتی الکتریکی مورد نیاز هستند. الکترو سرامیک‌ها را از لحاظ هدایت الکتریکی می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی کرد: 1- الکتروسرامیک‌های هادی. 2- الکتروسرامیک‌های عایق. 3- الکتروسرامیک‌های نیمه هادی. 4- الکتروسرامیک‌های ابرهادی. 5- الکتروسرامیک‌های حرارتی. 6- الکتروسرامیک‌های فروالکتریک: پیزوالکتریک‌ها - پایروالکتریک‌ها - الکترواپتیک‌ها. 7- الکتروسرامیک‌های مغناطیسی: سخت مغناطیس‌ها - نرم مغناطیس‌ها. ضرورت توجه به الکتروسرامیک ها: با توجه به کاربردهای وسیعی که این مواد دارند، اهمیت آنها مشخص می شود. از طرف دیگر اشتغالی که در اثر تولید این مواد در کشور ایجاد می‌شود، تأثیری که در توسعه صنایع الکترونیک کشور دارند، ارزش افزوده بالای این مواد، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری بالا و مصرف انرژی کمتر در مقایسه با سرامیک های معمولی، از جمله عوامل دیگری هستند که لزوم توجه به این صنعت را گوشزد می‌کنند.
در این صفحه تعداد 192 مقاله تخصصی درباره الکتروسرامیک‌ که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI الکتروسرامیک‌ (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: الکتروسرامیک‌; Protonic conducting membrane; Electrical conduction; Electroceramics; Hydrogen permeation; Iron-doped barium zirconate