آشنایی با موضوع

فرسایش فرایند نابودی تدریجی رویهٔ یک ماده‌است. فرسایش عبارت است از فرسودگی و از بین رفتگی مداوم خاک سطح زمین (انتقال یا حرکت آن از نقطه‌ای به نقطه دیگر در سطح زمین) توسط آب یا باد. فرسایش فرایندی است که طی آن ذرات خاک از بستر خود جدا شده و به کمک یک عامل انتقال دهنده به مکانی دیگر حمل می‌شوند. به طور کلی کلمه فرسایش از دو جهت قابل بحث می‌باشد؛ معنی وسیع کلمه شامل فرسایش‌های آبی و بادی و یخچالی است و معنی خاص کلمه بدون در نظر گرفتن حالت‌های مشخص آن در مورد فرسایش در خاکهای کشاورزی می‌باشد. وقتی زمین در حدود چهار و نیم میلیارد سال پیش شکل گرفت، به خاطر گرمای زیاد همه آن از سنگ مایع و فلز مایع بود. اما هنگامی که در همان زمان زمین سرد شد، سنگ های آذرین - گرانیت و کوارتز و دیگر انواع سنگ ها تشکیل شدند. وقتی که باد بر روی این سنگ ها وزید و هنگامی که باران بر روی آنها بارید و آنها را شست، ذرات و تکه هایی از این سنگ ها به تدریج شکستند و از هم پاشیدند - این چیزی است که فرسایش نام دارد. کم کم، این تکه ها و ذرات فرسایش یافته سنگی از قله کوه ها به دره های رودها غلطیدند و وزیدند و سپس رودها آنها را در امتداد دره های رود به اقیانوس ها حمل کردند. این ذرات و قطعات با هم مخلوط شدند تا شن و ماسه و خاک رس بسازند. شن و ماسه و خاک رس بسیار زیادی به سواحل و کناره رودها ختم می شوند، جاهایی که امروزه می توانیم آنها را ببینیم. مقداری از شن و ماسه و خاک رس به داخل دریاچه ها و اقیانوس ها می ریزند، جایی که در آن گرانش (جاذبه زمین) آب را با فشار روی شن و ماسه و خاک رس وارد می کند و و ذرات خرد و خمیر شده را با هم به سنگ جدیدی تبدیل می کند. اینها سنگ های رسوبی هستند، مانند ماسه سنگ (از شن و ماسه ساخته شده است) و سنگ رست (از خاک رس ساخته شده است). حدود یک میلیارد سال پیش و در ابتدای شروع آن، گیاهان بر روی زمین وجود داشتند و هنگامی که این گیاهان مردند با شن و ماسه و خاک رس مخلوط شدند تا خاک بسازند. مانند شن و ماسه و خاک رس، خاک معمولی هم به سقوط و یا وزیدن از بالای تپه به درون دره رودها تمایل دارد و سپس در آب در امتداد دره های رودها به اقیانوس ها حمل می شود. به خاطر همین است که زمانی که انسان ها حدود 150،000 سال پیش بر روی زمین ظاهر شدند، بهترین زمین برای شکار و جمع آوری غذا و بعد کشاورزی را در دره های رودها و به ویژه در نزدیکی اقیانوس ها یافتند. فرهنگ های اولیه مثل مصریان در دره نیل، سومری ها در دره های رودهای دجله و فرات، بانتوها در امتداد رود نیجر، فرهنگ وودلند در امتداد رود می سی سی پی شکل گرفتند.
در این صفحه تعداد 2757 مقاله تخصصی درباره فرسایش که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده فرسایش
مقالات ISI فرسایش (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: فرسایش ; Open filters; Sediment transport; Rock slopes; Oblique waves; Storm duration; Physical model tests; Revetments; Erosion; Accretion;