آشنایی با موضوع

سیاست مالی (به انگلیسی: Fiscal policy) عبارت از اجرای مصارف عامه و جمع آوری عواید عمدتا مالیات توسط حکومت است که جهت اثر گذاری بروضعیت عمومی اقتصاد، افزایش رشد اقتصادی و کاهش فقر عمومی طرح و تطبیق میگردد. نقش سیاست مالی امروزه و همزمان با بحران های مالی و بانکی که دامنگیر تعدادی از کشورهای توسعه یافته گردیده است، دارای اهمیت ویژه است. زیرا حکومت ها با توجه به رشد سریع نهادهای مالی و بانکی کوشش مینمایند تا در وقت ضرورت و حالت های بحرانی این نهادها را کمک نموده و تاثیر بحرانهای مالی و بانکی را بر اجتماعات آسیب پزیرکاهش دهد. درکنفرانسی که درماه اپریل 2009 در شهر لندن میان سران 20 کشور صنعتی و اقتصاد های نو ظهور برگزار شده بود، سران کشورها متهد شدند که ساحات عملکرد سیاست مالی را گسترش خواهند داد. سه موضع اصلی از مواضع سیاست‌های مالی عبارتند از: • سیاست مالی خنثی؛ معمولاً زمانی انجام می‌شود که اقتصاد در حالت تعادل است. مخارج دولت به‌طور کامل توسط درآمدهای مالیاتی تأمین می شده و به‌طور کلی نتیجه بودجه اثر خنثی در سطح فعالیت‌های اقتصادی دارد • سیاست مالی انبساطی شامل مازاد هزینه‌های دولتی نسبت به درآمد مالیاتی است و معمولاً در دوران رکود انجام شده‌است. • سیاست مالی انقباضی وقتی مخارج دولت کمتر از درآمد مالیاتی باشد رخ می دهد و معمولاً متعهد به پرداخت بدهی‌های دولت است. با این حال این تعاریف می‌توانند گمراه‌کننده باشند زیرا حتی بدون هیچ تغییری در مخارج یا قوانین مالیاتی در نوسانات تناوبی علت نوسانات چرخهای اقتصادی درآمدهای مالیاتی و برخی از انواع مخارج دولت تغییر وضعیت کسری بودجه در نظر گرفته نمی‌شود بلکه آنچه مد نظر است تغییر در سیاست‌ها است. ابزار دولت برای کنترل و اثرگذاری بر اقتصاد را سیاست‌های مالی می‌گویند. با توجه به ماهیت بازارهای گفته‌شده، عمده سیاست‌گذاری دولت در بازار کالا و خدمات است. این سیاست‌ها بر موضوعاتی مانند عرضه و تقاضای محصول و قیمت کالا و خدمات اثر می‌گذارند. تغییر در درآمد و هزینه، ابزاری است که دولت از آن در سیاست‌های مالی استفاده می‌کند. منابع درآمدی دولتی اقلامی مانند مالیات یا فروش منابع طبیعی مانند نفت است. منظور از هزینه‌های دولت طرح‌ها و پروژه‌هایی است که برای دولت هزینه دارند. دادن یارانه به تولیدکننده یا مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های عمرانی از جمله هزینه‎های دولت است.
در این صفحه تعداد 517 مقاله تخصصی درباره سیاست مالی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI سیاست مالی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: سیاست مالی; Unconventional monetary policy; Fiscal policy; Monetary-fiscal policy interactions; Asset purchase programs; Time series models; C54; E52; E62;