آشنایی با موضوع

آلیاژهای هویسلر Heusler alloys دسته ای از مواد هستند که در دهه ی اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. هنوز هم با وجود گذشت بیش از یک قرن از کشف این ترکیبات، تحقیقات گسترده ای بر روی آنها در حال انجام است. این حجم مطالعات به ویژگی های متنوعی که این مواد از خود نشان می دهند ارتباط دارد. در مطالعات انجام شده بر روی این آلیاژها تاکنون ویژگی های ابررسانایی، نیمه رسانایی، ترموالکتریک، حافظه پذیری مغناطیسی، مغناطوگرمایی، مغناطومقاومت و. . . مورد بررسی قرار گرفته است. این آلیاژها تحت تأثیر میدان مغناطیسی می‌توانند تغییر طول قابل‌توجهی داشته باشند که از این ویژگی در ساخت سنسورها و محرک‌ها استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر این آلیاژها به عنوان جایگزین مناسبی برای ترکیبات گادولونیوم دار که در یخچال های مغناطیسی استفاده می‌شود، معرفی شده‌اند. آلیاژ های هویسلر از جمله ی نیم فلزات هستند، یعنی در یک حالت اسپینی رفتاری کاملاً فلز مانند و درحالت اسپینی دیگر رفتار نیمه رسانایی دارند. همچنین این آلیاژها به دو دسته تقسیم می شوند: آلیاژهای نیم هویسلر و آلیاژهای هویسلر کامل. نتایج به دست آمده نشان داده است که ویژگی های این آلیاژها تحت تاثیر تعداد الکترون های ظرفیت آنها است به صورتی که برخی ویژگی های این آلیاژها با توجه به تعداد الکترون های ظرفیت قابل پیش بینی است. برای مثال آلیاژهای هویسلر غیر مغناطیسی با 27 الکترون ظرفیت ابررسانا هستند. همچنین ترکیبات تمام هویسلر با 24 الکترون ظرفیت و نیمه ویسلر با 18 الکترون ظرفیت ویژگی های نیمه رسانا گونه از خود نشان می دهند.
در این صفحه تعداد 234 مقاله تخصصی درباره آلیاژهای هویسلر که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI آلیاژهای هویسلر (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.