آشنایی با موضوع

هیمالیا(به انگلیسی: Himalaya) مرتفع‌ترین کوه‌های زمین یا به‌طور عامیانه بام دنیا هستند. این رشته‌کوه، خط جداکنندهٔ شبه‌قارهٔ هند از فلات تبت است. نام هیمالیا از واژهٔ سانسکریت himālaya (هیمالَیا) گرفته شده که به معنی «برفستان» است. بسیاری از رودهای بزرگ آسیا، از این رشته کوه سرچشمه می‌گیرند. تا قبل از اختراع وسایل هوانوردی، تنها تعداد انگشت‌شماری از کوهنوردان، موفق به صعود به قلل مرتفع هیمالیا شده بودند. در آنجا هیچ گونه جاده یا خط آهنی وجود ندارد و تنها راه ممکن، بالا رفتن از دامنه‌ها و صخره‌ها با پای پیاده است. بارها و اثاثیه نیز توسط اسب، قاطر، الاغ، بز و حتی گوسفند حمل می‌شوند. بلندترین قلهٔ جهان، اورست با ارتفاع ۸٫۸۴۸ متر در این رشته‌کوه قرار دارد. در رشته کوه هیمالیا ۱۴ قله وجود دارد که ارتفاع هر یک از آن‌ها بیش از هشت هزار متر است و اورست بلندترینِ آن‌هاست. هیمالیا بلندترین منطقه کوهستانی در دنیا است که با طول بیش از 2900 کیلومتراز شرق به غرب در بین کشورهای چین، هند، پاکستان، بوتان و نپال گسترده شده است. این رشته کوه‌ها در اصطلاح عامیانه بام دنیا لقب گرفته و اورست بلندترین قله دنیا با ارتفاع 8848 متر و بقیه 14 قله بالای 8000 متر را در خود جای داده است. هیمالیا از واژه سانسکریت(himālaya) هیمالَیا گرفته شده که به معنی «برفستان» است. نپالی‌ها اورست را ساگارماتا به معنی خدای فراز آسمان‌ها و جهان می‌نامند. اگرچه هیمالیا مرتفع‌ترین رشته کوه دنیا است نکته جالب توجه این است که لقب جوان‌ترین کوه‌ها را هم به خود اختصاص داده و فعالیت‌های کوه‌زایی در آن همچنان برقرار است. پیدایش این کوه‌ها به 70 میلیون سال پیش بر می‌گردد، زمانی که با نزدیک شدن شبه جزیره هند به قاره آسیا این کوه‌ها پدیدار شدند. مسلما اگر بدانید که نپال ۲۵۰ قله با ارتفاع بیش از ۶۰۰۰ متر و البته رشته کوه‌های هیمالیا را در خود جای داده است شگفت زده خواهید شد. 1. 3 میلیارد از جمعیت کل دنیا به آبی که از این رشته کوه‌ها سرچشمه می‌گیرند وابسته هستند و عملا این رشته کوه‌ها پس از قطب شمال و جنوب سومین ذخیره برف و یخ بر روی کره زمین هستند. عملا به علت ارتفاع زیاد و سرمای شدید این منطقه همچون قطب جزو مناطق بکر دنیا محسوب می‌شود، اگرچه سالانه کوهنوردان بسیاری تلاش برای صعود به قلل مختلف و بازگشایی مسیرهای جدید در مناطق مختلف آن انجام می‌دهند.
در این صفحه تعداد 441 مقاله تخصصی درباره هیمالیا که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI هیمالیا (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.