آشنایی با موضوع

کیست هیداتید Hydatid cyst بیماری انگلی است که توسط اکی‌نوکوکوس گرانولوزیس و ندرتاً اکی نوکوکوس مولتی لکولاریس ایجاد می شود. این بیماری از گونه های اهلی و وحشی خانواده سگ سانان به انسان منتقل می شود و به ویژه در کشورهائی که دامپروری دارند اندمیک می باشد. آغاز کیست هیداتید معمولاً علائمی را به همراه ندارد و عدم بروز علائم ممکن است یک سال نیز به طول بیانجامد. بروز علائم و نشانگان به محل و اندازه کیست‌ها بستگی دارند. بیماری آلوئولار معمولاً از کبد شروع می‌شود، اما می‌تواند به دیگر بخش‌های بدن مانند شش‌ها و مغز نیز سرایت کند. هنگامی که کبد تحت تأثیر قرار بگیرد، ممکن است فرد این علائم را نشان دهد: شکم درد، کاهش وزن، و یرقان. اگر این بیماری شش‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، می‌تواند موجب درد قفسه سینه، تنگی نفس و سرفه گردد. تستهای سرولوژیک معمول در 80 %موارد هیداتیدوزیس مثبت می شود. روش های رادیولوژیک که مهمترین آنها سونوگرافی و سیتی اسکن می باشد نه تنها در تشخیص ضایعات کمک کننده هستند بلکه از آنها برای طبقه بندی انواع کیست هیداتید استفاده می شود. این طبقه بندی اولین بار توسط Gharbi و همکاران ارایه شده و در آن کیست هیداتید به پنج تیپ تقسیم شد. بعدها توسط با لحاظ کردن سایز 1 گروه اطلاع رسانی سازمان بهداشت جهانی کیست این تقسیم بندی ارتقا یافته و به عنوان طبقه بندی استاندارد کیست هیداتید برای تمام دنیا عرضه شد. برای ارزیابی کارامدی انواع درمان و پیگیری سرنوشت کیست نیز سونوگرافی نقش مهمی دارد. تا چند سال اخیر روش جراحی به عنوان تنها درمان استاندارد کیست هیداتید معرفی می شد. جراحی این بیماری از طریق لاپاروسکوپی و یا عمل باز به صورت رادیکال و یا محافظه کارانه به شکل برداشتن کیست یا برداشتن قسمتی از کبد می باشد که متاسفانه دارای درصد قابل ملاحظه ای عوارض 66- 14 % و نیز در بعضی منابع مرگ و میرحدود 8- 7 % ذکر شده است. از سوی دیگر هزینه بالا و بستری طولانی مدت از دیگر محدودیت های این روش است. در روش های محافظه کارانه احتمال عود را نیز باید در نظر داشت کاربرد درمان های دارویی به تنهایی از جمله مبندازول یا آلبندازول مورد بحث فروان است. اخیراً استفاده از درمان های پرکوتانه می تواند جایگزینی مناسب برای جراحی باشد و نتایج پیگیری طولانی مدت این بیماران رضایت بخش بوده است.
در این صفحه تعداد 233 مقاله تخصصی درباره کیست هیداتید که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده کیست هیداتید
مقالات ISI کیست هیداتید (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: کیست هیداتید; HC; hydatid cyst; PSC; protoscolex; CE; cystic echinococcosis; MPMV; multi-potent minigene vaccine; VCA; vaccine candidate antigen; EBV; epitope-based vaccine; BE; B-cell epitope; TE; T-cell epitope; MHC; major histocompatibility; Ag; antigen; Ab; antibod