آشنایی با موضوع

موتور القایی نوعی موتور الکتریکی است که با استفاده از قانون القای الکترومغناطیسی، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی (چرخش شفت موتور) تبدیل می کند. این موتورها باتوجه به طراحی ساده و نیاز به تعمیر و نگهداری کم بسیار پرکاربرد هستند و به طور گسترده در صنایع بزرگ و کارخانجات و حتی لوازم منزل مورد استفاده قرار می گیرند. در موتور القایی، با تغذیه سیم پیچ استاتور و عبور جریان از آن، یک میدان دوار توسط سیم پیچ استاتور ایجاد می شود که این میدان دوار باعث القای ولتاژ در روتور و جاری شدن جریان در آن خواهد شد. جریان ایجاد شده در روتور نیز یک میدان دوار به وجود خواهد آورد. تقابل این دو میدان دوار، ایجاد گشتاور کرده و در نتیجه محور روتور به چرخش در خواهد آمد. تاریخچه: اولین موتور القایی در سال ۱۸۸۲ توسط نیکولا تسلا در فرانسه اختراع شد اما در سال ۱۸۸۸ و پس از نقل مکان تسلا به ایالات متحده به‌طور رسمی ثبت شد. اولین موتور القایی روتور قفسی یک سال بعد توسط میخاییل دولیوو دوبرولسکی در اروپا اختراع شد. پیشرفت‌های تکنیکی در زمینه تولید این موتورها تا جایی ادامه یافت که در سال ۱۹۷۶ موتوری القایی با قدرت خروجی ۱۰۰ اسب بخار با حجمی برابر موتور ۷٫۵ اسب بخاری سال ۱۸۹۷ ساخته شد. امروزه پرکاربردترین موتورهای القایی را موتورهای روتور قفس سنجابی تشکیل می‌دهند. ساختمان ماشین های القایی: به طور کلی هر ماشین القایی (موتور یا ژنراتور) از دو بخش عمده تشکیل شده است: 1- استاتور: استاتور قسمت ساکن موتور الکتریکی است. هسته استاتور، مجموعه ای از ورق های فولادی است که دارای شیار در سطح داخلی آن است که پس از قرار گرفتن در کنار هم تشکیل یک حجم استوانه ای توخالی را می دهد. سیم پیچ های سه فاز ماشین القایی در داخل همین شیارها قرار می گیرند. 2- روتور: روتور قسمت دوار موتور الکتریکی است. میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط استاتور، باعث القای یک میدان متقابل در روتور می شود که روتور برای همسو شدن با میدان ناشی از این جریان به حرکت در خواهد آمد.
در این صفحه تعداد 285 مقاله تخصصی درباره موتور القایی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده موتور القایی
مقالات ISI موتور القایی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: موتور القایی; Induction motor; Fault diagnosis; Artificial intelligence; Simulated annealing algorithm; Oblique random forests; IM; induction motor; CBM; condition based monitoring; MCSA; motor current signature analysis; BRB; broken rotor bar; ANN; artificial neural n
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: موتور القایی; Induction Generator; Large Motor Starting; Wind Power Generation; DFIG; Doubly Fed Induction Generator; LVRT; Low Voltage Ride-Through; IM; Induction Motor; GSC; Grid Side Converter; RSC; Rotor Side Converter; SCIG; Squirrel Cage Induction Generator; WT;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: موتور القایی; Induction motor; Vibration monitoring; Hilbert transform (HT); Continuous wavelet transform (CWT); Genetic algorithm (GA); Rough set theory (RST)
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: موتور القایی; Induction motor; Direct torque control; Optimal direct torque control; Electric vehicle; BatteryIM, induction motors; DTC, direct torque control; LMC, minimum loss model controller; ODTC, optimal direct torque control; EV, electric vehicle; SOC, state of