آشنایی با موضوع

بازنمایی دانش (Knowledge representation) یا KR دستیابی به مناسب‌ترین اَشکال و شیوه‌های ذخیره‌سازی دانش است. هر چند امر نمایش دانش در همهٔ زمینه‌های علمی همواره اهمیت داشته‌است، زمانی که رایانه‌ها بخواهند در کنار انسان، یا بجای انسان به استدلال بپردازند، نقش آن به سبب دشواری‌های ناشی از مقیاس‌پذیری، حیاتی‌تر و اجتناب ‌ناپذیر می‌گردد. بازنمایی دانش یا KR شاخه­ ای از هوش مصنوعی است که به دنبال شیوه هایی برای بازنمایی دانش و اطلاعات درباره پدیده ها و دنیای اطراف در قالب هایی است که کامپیوتر نیز بتواند آن را استفاده کند. به عبارت دیگر نمایش دانش یا بازنمایی دانش روش‌هایی است که برای کدکردن دانش در پایگاه دانش سیستم خبره استفاده می‌شود. بعد از آنکه دانش از یک فرد خبره در دامنه خوش - متمرکز(well_focused domain) بدست آمد، بایستی در سیستم خبره کد شود. برای کد کردن دانش نیاز به ساختاربندی دانش است به گونه‌ای که سیستم، قادر به حل مساله به روشی مشابه فرد خبره باشد. چنانچه ظهور و پیدایش زبان‌شناسی مدرن و هوش مصنوعی را در اواخر دههٔ ۱۹۵۰ میلادی بدانیم، رشد و تعامل آندو با یکدیگر، ایجاد زمینه‌ای جدید موسوم به زبان‌شناسی محاسباتی را سبب گردید. همین شاخهٔ جدید بود که بعدها پردازش زبان‌های طبیعی نام گرفت. تلاش‌های نخستین برای درک زبان‌های انسانی (طبیعی) توسط ماشین، عمق و میزان دشواری این امر را بیشتر و بیشتر نمایان ساخت. بیشتر کارهای آغازین در زمینهٔ نمایش دانش، به زبان مربوط می‌گردد، که در خلال پژوهش‌های مربوط به زبان‌شناسی و تحلیل‌های فلسفی از زبان انجام شده ‌است. در طول دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ روش‌های متعدّدی جهت نمایش ماشینی دانش ابداع شد. از جملهٔ آنها می‌شود به شبکه‌های عصبی، و سامانه‌های خبره اشاره داشت. معمولاً خواص زیر را برای سیستم‌های نمایش دانش در هر زمینهٔ خاص مطلوب می‌دانیم: • کفایت نمایش‌ها: به قادر بودن سیستم بر نمایش تمامی انواع دانش موجود در زمینهٔ مورد نظر اطلاق می‌شود. • کفایت استنباط‌ها: منظور توانایی سیستم انتخابی نمایش بر کار با ساختارهای نمایشی موجود و ایجاد ساختارهای مناسب جهت نمایش دانش جدیدی ست که استنباط شده است.
در این صفحه تعداد 668 مقاله تخصصی درباره بازنمایی دانش که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده بازنمایی دانش
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: بازنمایی دانش; Fuzzy Grey Cognitive Maps; Fuzzy Cognitive Maps; Knowledge-Based Systems; Decision Support Systems; Knowledge representation
مقالات ISI بازنمایی دانش (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: بازنمایی دانش; Knowledge representation; Reasoning about action; Reasoning about knowledge; Reasoning about uncertainty; Probabilistic logical models; Cognitive robotics;