آشنایی با موضوع

لنگش (Lameness) لنگش به معنای بد راه رفتن است به طوری که بیمار در هر قدمی که برمیدارد مجبور است تنه خود را به یک طرف خم کند. لنگش حتی وقتی بدون هیچ مشکل دیگری باشد از مشکلات آزار دهنده است چه میتواند بر روی ظاهر شخص و در بسیاری موارد شخصیت وی تاثیر نامطلوب برجای گذارد. لنگیدن در انسان و حیوانات قابل مشاهده است گاهی اوقات لنگش از دوران کودکی وجود دارد. در بسیاری از این موارد فرد به این نوع راه رفتن عادت کرده و ممکن است اقدامی برای درمان آن انجام ندهد ولی وقتی لنگش در سنین نوجوانی و بعد از آن ظاهر میشود بیشتر به چشم خورده و بیمار را ناراحت میکند. این نوع بیماری در حیوانات میتوان به چند مورد اشاره کرد: در گاو و اسب که باعث لنگیدن آن‌ها هنگام راه رفتن می‌شود. لنگش سومین عامل مهم کاهش تولید در گاوداریها شناخته شده‌است. عدم تعادل غذایی، عدم اتساع کافی شکمبه و سم‌چینی زیاد از دلایل اصلی لنگش هستند. از دیگر عوامل ایجاد کننده لنگش در اسب می توان به مصرف بیش از اندازه علوفه حاوی کربوهیدارت ها- مصرف علوفه آبدار - چاقی و عدم تحرک - مسمومیت خونی ناشی از متریت و اسهال و پریتونیت - انقباض سرخرگ پا ناشی از عوارض جانبی برخی داروها مثل کورتیکواستروئید ها - ناصاف بودن محل حرکت اسب می توان اشاره کرد لنگش‌های مزمن را می‌توان با سم‌چینی منظم هر ۳-۴ ماه یکبار برطرف نمود. گاوهایی که مشکل پای آن‌ها درمان‌پذیر نیست معمولاً از گاوداری‌ها حذف می‌شوند. لنگش علل متعددی دارد ولی چهار عامل عمده بیشترین سهم را در ایجاد آن ایفا میکنند. 1. درد: مهمترین عامل لنگش درد است. هر گونه دردی در اندام تحتانی از نوک انگشت پا گرفته تا ناحیه لگن میتواند موجب لنگیدن شود با این حال درد های ناحیه لگن و مفصل ران بیش از درد دیگر مناطق بدن موجب لنگش میشوند. 2. محدودیت حرکت: خشکی و محدود شدن حرکت در هر کدام از مفاصل اندام تحتانی میتواند موجب لنگش شود. 3. ضعف عضلات اندام تحتانی: ضعیف شدن عضلات در هر قسمتی از اندام تحتانی میتواند به درجات متفاوتی موجب لنگش شود. ضعف عضلات لگن بیشترین تاثیر را بر ایجاد لنگش دارد و این تاثیر در عضلات پایینتر کمتر میشود 4. تغییر شکل مفاصل: تغییر در شکل هر کدام از مفاصل ران، زانو و مچ پا میتواند موجب لنگش شود با این حال تاثیر تغییر شکل مفصل ران بر لنگش بیش از دو مفصل دیگر است. این تغییر شکل ها میتوانند به علل متفاوتی ایجاد شوند ولی هر علتی که داشته باشند بر روی بیومکانیک زانو تاثیر گذاشته و با تغییر در نیروهایی که از جانب عضلات بر این مفاصل وارد میشود شکل حرکت مفصل و به تبع آن اندام تحتانی تغییر میکند و همین تغییر به معنای لنگش است.
در این صفحه تعداد 445 مقاله تخصصی درباره لنگش که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI لنگش (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.