آشنایی با موضوع

تومور خوش خیمی است که از سلولهای عضلانی صاف منشا می‌گیرد. این تومور اولین بار در سال ۱۸۵۴ توسط ویرشو (Virchow) توصیف شد شایعترین تومور خوش خیم دستگاه تناسلی زنان است و در ۱۵ تا ۳۰ درصد زنان در سنین تولید مثل دیده می‌شود. این تومور در سیاه پوستان شیوع بسیار بالاتری نسبت به سفید پوستان دارد. لیومیوم رحمی تومورهای بسیار شایعی است که اغلب خانم‌ها اطلاعی از وجود آن در رحمشان ندارند و به طور اتفاقی هنگام معاینه یا انجام سونوگرافی متوجه این توده‌ها می‌شوند. البته در تعدادی از خانم‌ها هم دارای علامت بوده و آن هم خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی است. نام تومور یا توده، نگرانی و پرسش‌هایی را برای خانم‌های مبتلا به وجود می‌آورد. خوب است بدانید این توده‌ها غالبا خوش‌خیم بوده و نیاز به دستکاری ندارند و فقط وقتی به درمان یا جراحی نیاز پیدا می‌کنند که باعث آزار بیمار شوند. هنوز بدرستی علت تشکیل این توده‌ها در رحم مشخص نشده است، اما منشأ توده‌ها را از سلول‌های صاف عضلانی می‌دانند. خوشبختانه احتمال تبدیل به بدخیمی در این توده‌ها بسیار اندک است. فقط نوعی از تومور به نام لیو میوموسارکوما وجود دارد که بدخیم است و خونریزی‌های نامشخص و غیر عادی در رحم ایجاد می‌کند و حتما باید توسط عمل جراحی برداشته شود. بدخیمی نیز بعد از فرستادن نمونه به پاتولوژی تشخیص داده می‌شود. هر چند که اکثر بیماران بدون علامت هستند اما علامت هایی که ممکن ایجاد شود عبارتند از: درد لگنی اختلال در سیکل قاعدگی احساس فشار در لگن احتمال کم شدن باروری احتمال بالا بردن عوارض مربوط به حاملگی احتمال سرطانی شدن لیومیوم (سارکوم) بسیار کم بوده (کمتر از ۵/۰٪) و در این حالت تومور به جدار کپسول کاذب تومور دست اندازی کرده و در پاتولوژی بیش از ۱۰ میتوز در هر میدان میکروسکوپی (۱۰mitoses/hpf) دیده می‌شود (کتاب نواک) (در کتاب دنفورت ۱۹۹۹ معیار تشخیصی لیومیوسارکوم مشاهده بیش از ۱۰ میتوز در ۱۰hpf آمده است) موارد متعددی از پلی سیتمی با لیومیوم گزارش شده است که پس از برداشت تومور نیز از بین رفته است (احتمالاً به دلیل ترشح فاکتور محرک اریتروپویتین توسط تومور). نمای سونوگرافیک لیومیوم ممکن است شبیه مول هیداتیدی فرم به صورت بوران برف (Snow Storm) باشد.
در این صفحه تعداد 605 مقاله تخصصی درباره لیومیوم که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI لیومیوم (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: لیومیوم; Female infertility; unexplained infertility; fibroid; leiomyoma; myomectomy; uterine artery embolization; in vitro fertilization; ovarian reserve; ulipristal acetate; magnetic resonance-guided focused ultrasound surgery;