آشنایی با موضوع

فرایند ایجاد و انتخاب مدل‌ ها را مدل‌سازی نامیده اند. مدل‌ها، انواع گوناگون داشته (مثل فیزیکی، ریاضی، عددی، نرم‌افزاری، و. . . ) و کاربردهای حیاتی متنوّع و فراوانی در همه زمینه‌های علوم و فن‌آوری دارند. تبدیل یک مفهوم آماری، به زبان ریاضی، نوعی از مدل‌سازی است. که هرچه مفاهیم زبان ریاضی استفاده شده در آن ساده‌تر باشند، مدل‌سازی ارزش بیشتری دارد. مدل‌سازی یکی از تکنیک‌های ذهنی بشر می‌باشد که نه تنها برای اهداف علمی، بلکه برای انجام امور روزمره بشر به دفعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل‌سازی به طور کلی یعنی شبیه‌سازی یک محیط با اندازه‌های متفاوت و از محیط واقعی و احتمالا مواد و مصالحی متمایز از جنس مواد و مصالح محیط مدل شده. در مدل‌سازی ابتدا اجزای محیط واقعی انتخاب شده و متناسب با هدف مورد نظر از مدل‌سازی خصوصیاتی از هریک از اجزای واقعی انتزاع می‌شود، یعنی به ازای هزیک از اجزای محیط واقعی یک موجودیت تجریدی ساخته می‌شود و با برقراری ارتباطی مشابه با ارتباط اجزای واقعی، در میان موجودیت‌های تجریدی، محیط واقعی مدل می‌شود. نکته دیگری که بایستی در مدل‌سازی توجه کرد، روش (methodo logy) ساخت یک مدل می‌باشد. در بعضی موارد مدل چیز بسیار ساده‌ای است و به راحتی ساخته می‌شود. ولی در بعضی از موارد مدل خود بسیار پیچیده می‌باشد هر چند از نظر منطقی غیرممکن می‌نماید ولی می‌توان ادعا کرد که در بعضی موارد مدل پیچیده‌تر از موجودیت واقعی است. زمینه‌ای که این ادعا را در آن مصداق فراوان دارد، نرم‌افزار می‌باشد. بنابراین در شاخه‌ای از مهندسی که مدل‌سازی حائز اهمیت فراوان می‌باشد قطعا روش‌های استانداردی برای ساختن مدل وجود دارد. در نرم‌افزار، روش‌های تولید نرم‌افزار مانند SSAPM،RUP،USDP، در واقع روش‌های مدل‌سازی می‌باشند. هر روش مدل‌سازی طبیعتا نیازمند مصالحی برای ساخت مدل می‌باشد که در روش‌های مدل‌سازی نرم‌افزاری مصالح لازم برای تولید مدل، زبان‌های مدل‌سازی می‌باشند. مدل ریاضی عبارت است از توصیف یک سامانه(سیستم) به کمک زبان ریاضی و قضیه‌ها و نمادهایش. مدل سازی یا مدل سازی ریاضی عبارت است از تلاش برای توسعهٔ یک مدل ریاضی برای یک سامانه مشخص. مدل سازی ریاضی نه تنها در علوم طبیعی مانند فیزیک، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، هواشناسی و علوم مهندسی مانند علوم رایانه، هوش مصنوعی و غیره کاربرد دارد بلکه در علوم اجتماعی مانند علم اقتصاد، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی نیز کار بردهای گسترده‌ای دارد. مدل سازی به پژوهشگران کمک می‌کند تا یک سامانه را به صورت سامانه‌شناسی تحلیل کرده و رفتار آن را پیش‌بینی کنند. سیستم دینامیک، مدل آماری، معادله دیفرانسیل، نظریه بازی‌ها نمونه‌هایی از مدل سازی ریاضی برای حل مسایل جهان به شمار می‌روند، اگرچه مدل سازی محدود به موارد یادشده نیست. مدل ریاضی نیز، گاه شامل مدل منطقی نیز می‌شود، به این واسطه که منطق هم جزئی از ریاضی است. در بیشتر موارد کیفیت پژوهش انجام شده کاملاً وابسته به دقت مدل ساخته شده است. هرچه هم خوانی تئوری‌های داده شده با نتایج تجربی بیشتر باشد، مدل بهتری ساخته شده‌است. مزایای مدل سازی تصمیم گیری مناسب تر افزایش بینش کاربران از راه ایجاد ارتباط بین متغیر های مختلف مشکل ابزاری جهت ایجاد ارتباطات بهتر و موثر صرفه جویی در هزینه ها امکان بررسی و پیش بینی رفتار سیستم در مواجهه با انواع متغیر ها یا پارامتر های مختلف یک وضعیت واقعی امکان تحلیل کلیه ترکیبات احتمالی بین فاکتور های بالقوه با استفاده از مدل سازی کامپیوتر
در این صفحه تعداد 1920 مقاله تخصصی درباره مدل سازی عددی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده مدل سازی عددی
مقالات ISI مدل سازی عددی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: مدل سازی عددی; Rockburst; Overall instability; Island longwall panel; Risk assessment; Stress monitoring; Microseismic monitoring; Numerical modeling;