آشنایی با موضوع

گِل قرمز یا لجن قرمز، یک ماده زائد بسیار قلیایی است که عمدتاً از اکسید آهن در تهیه صنعتی آلومینیوم تولید می‌شود. سالانه حدود ۷۷ میلیون تُن از این مواد خطرناک تولید می شود که می‌توان گل قرمز را یک مشکل جدی در صنعت استخراج معادن در نظر گرفت. گل قرمز، باطل شستشوی قلیایی بوکسیت در فرایند بایر است که حاوی عنصرهای با ارزش همچون تیتانیم می باشد. در شرایط معمولی به ازای هر تن آلومینای تولید شده از فرایند بایر، یک تن گل قرمز تولید می شود. گل قرمز، همچنین به عنوان ضایعات بوکسیت نامیده می شود و اصلی‌ترین روش پالایش بوکسیت در مسیر آلومینیوم اکسید محسوب می شود. آلومینیوم اکسید حاصل، ماده خام برای تولید آلومینیوم توسط فرایند فرایند هال–هرولت است. محقق ارشد دانشگاه آتن می‌گوید: در هر یک تُن از زباله بوکسیت (سنگ معدن آلومینیوم) به طور خالص 5/1 کیلوگرم عناصر خاکی کمیاب وجود دارد. یک و نیم کیلوگرم ظاهرا زیاد نیست، اما وقتی محاسبات ریاضی انجام دهید می بینید که سالانه از 7000 تُن از این زباله چقدر فلز کمیاب می‌توان استخراج کرد! این میزان معادل 10 درصد تقاضای سالانه اروپا برای عناصر خاکی کمیاب است.
در این صفحه تعداد 355 مقاله تخصصی درباره گِل قرمز، لجن قرمز که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI گِل قرمز، لجن قرمز (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.