آشنایی با موضوع

فصل یا موسم یکی از تقسیمات سال بر اساس تغییرات آب و هوایی کره زمین است. در مناطق بسیاری از کره ی زمین، هوا، در طول سال، به طور منظم تغییر می کند. به این تغییرات، یعنی بهار، تابستان، پاییز و زمستان، فصل می گوییم. فصل ها به این دلیل به وجود می آیند که زمین روی محور خود (خطی فرضی بین قطب شمال و جنوب) به صورت مایل قرار گرفته است. همین طور که زمین به آهستگی سالی یک بار به دور خورشید می چرخد، نور خورشید مدتی به نیم کره ی شمالی راست تر می تابد و مدتی به نیم کره ی جنوبی. وقتی نور خورشید راست می تابد گرمای بیش تر، و وقتی مایل می تابد گرمای کم تری دارد. علت اصلی تغییر فصل را باید در انحراف محور زمین دوران زمین دانست. انحرافی به اندازه 23. 5 درجه که باعث تفاوت میزان تابش نور خورشید بر نقاط مختلف زمین می شود و نوع حرکت انتقالی زمین باعث مختلف شدن این زاویه برای نقاط مختلف مدار زمین دور خورشید می شود. وقتی که نور خورشید به صورت عمود به زمین می تابد سطح کمتری از زمین را دربر میگیرد. انرژی خورشید بر این سطح کم متمرکر شده و گرمای بیشتری از خورشید دریافت می کند. ضمن اینکه در تابستان طور روز بیشتر است و زمین مدت بیشتری از نور خورشید انرژی دریافت می کند. همین انحراف است که فصل ها و مفاهیمی مانند انقلاب تابستانی و زمستانی و تعادل بهاری و پاییزی را به وجود می آورد. اعتدال بهاری: انحراف محور زمین در اول مهرماه و اول فروردین تأثیری بر چگونگی تابش نور خورشید به نیمکره شمالی و جنوبی زمین ندارد و هر دو نیمکره به یک اندازه نور خورشید را دریافت می‌کنند. در این دو روز، در همه جای زمین، طول روز و شب مساوی و برابر ۱۲ ساعت است. به این دو روز اعتدال بهاری و اعتدال پاییزی می‌گویند. زمانی که در نیمکره شمالی اعتدال بهاری است، در نیمکره جنوبی اعتدال پاییزی است. از نظر نجومی به وقت نصف‌النهاری ایران، بصورت میانگین و متوسط کره زمین حدوداً در بامداد اول فروردین بر روی نقطه اعتدال بهاری (شمالی) است و فصل بهار آغاز می‌شود. نقطه اعتدال بهاری و آغاز بهار معمولاً اول فروردین (۲۱ مارس)، و بهار ۹۲ روز و ۱۷: ۵۶ ساعت بطول می‌کشد. ازنظر نجومی زمان رسیدن ظاهری خورشید به نقطه تقاطع صفحه استوا با مدار زمین در هنگام عبور شمالی اعتدال بهاری گویند. انقلاب تابستانی: روز اول تیرماه قطب شمال بیش از هر زمان دیگر (به اندازه ۲۳٫۵ درجه) بسوی خورشید متمایل است و نور خورشید فقط به برخی از سرزمینهای نیمکره شمالی عمود می‌تابد. این روز طولانی‌ترین روز در نیمکره شمالی است و به آن انقلاب تابستانی می‌گویند. معمولاً در ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن)، تحویل می‌شود و تابستان ۹۳ روز و ۱۵: ۴۱ ساعت می‌باشد. تنها در حدود یک چهارم موارد انقلاب شمالی اول تیرماه رخ می‌دهد. در زمان عرفی اول تیر شروع تابستان دانسته می‌شود. اعتدال پاییزی و آغاز پاییز، معمولاً اول مهرماه (۲۳ سپتامبر)، و طول پاییز ۸۹ روز و ۲۰: ۲۸ می‌باشد. در یک دهم موارد نیز اعتدال پاییزی روز قبل یعنی ۳۱ شهریور است. در زمان عرفی اول مهر شروع پاییز دانسته می‌شود. انقلاب زمستانی روز نخست دیماه قطب شمال بیش از هر زمان دیگر (به اندازه ۲۳٫۵ درجه) از خورشید دور است و نور خورشید به هیچ نقطه‌ای از نیمکره شمالی عمود نمی‌تابد. این روز کوتاهترین روز در نیمکره شمالی است و به آن انقلاب زمستانی می‌گویند. معمولاً اول دی ماه (۲۲ دسامبر)، و طول زمستان ۸۸ روز و ۲۳: ۴۳ ساعت می‌باشد. در یک چهارم موارد انقلاب جنوبی روز قبل یعنی ۳۰ آذر است. در زمان عرفی اول دی شروع زمستان دانسته می‌شود.
در این صفحه تعداد 664 مقاله تخصصی درباره فصل که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI فصل (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: فصل; CAMS; continuous air monitoring station; CI; confidence interval; CVD; cardiovascular disease; IQR; interquartile range; NO2; nitrogen dioxide; OR; odds ratio; PPB; parts per billion; RR; relative risk; SO2; sulfur dioxide; WHO; World Health Organization;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: فصل; ATSI; Aboriginal or Torres Strait Islander; DoB; date of birth; eDoC; estimated date of conception; ePTB; early preterm birth; GDM; gestational diabetes mellitus; GTT; glucose tolerance test; HDP; hypertensive disorders of pregnancy; PTB; preterm birth; S