آشنایی با موضوع

عیوب سطحی Surface defects به عیوبی گفته می شود که در یک صفحه مشخص و در دو بعد هستند و شامل سطوح خارجی، مرز دانه ها، مرز دوقلویی، نقص در چینش و مرزهای فازی هستند که ۴ مورد اصلی بررسی می شود. 1- سطوح خارجی ماده و پستی و بلندی های آن: تحت تاثیر کشش سطحی و عوامل بیرونی از ماده قرار دارند و اتمهای واقع در سطح ماده چون در فضای خارج از ماده با اتمهای مشابه خود در تماس نیستند دارای سطح انرژی بالاتری نسبت به اتمهای داخل ماده هستند و آمادگی بیشتری برای ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی دارند. 2- مرزدانه ها و فصل مشترک های داخل ماده: در داخل ساختار بلوری فصل مشترک دانه هایی که دارای جهات بلوری متفاوتی هستند را مرز دانه گویند. ضخامت مرز دانه در حد دو تا پنج اتم است. انواع مرز دانه: الف- مرزدانه با زاویه بزرگ: عدم تطابق دو دانه در کنار یکدیگر بیشتر از 20 درجه است. ب- مرزدانه با زاویه کوچک: عدم تطابق دو دانه در کناریکدیگر کمتر از 15 درجه است. 3- نقص در چینش: عیوب نقص در چینش از قرار گرفتن بدون نظم و ترتیب صفحات اتمی بر روی یکدیگر بوجود می‌آید بدین ترتیب که در قسمتی از کریستال یکی از لایه‌ها وجود ندارد که اغلب در فلزات FCC رخ می‌دهد برای مثال در سیستم هگزاگونال متراکم تکرار صفحات به صورت ABBABAB در می‌آید. 4- مرزهای دوقلویی: در مرزهای دوقلویی تقارن شبکه‌ای آینه‌ای مخصوصی به چشم می‌خورد که هنگامی به وجود می‌آید که یک نیروی برشی مکانیکی که در طول مرز دوقلویی است وارد شود و باعث جابجایی اتمی می‌شود و در بعضی از مواد خاص در عملیات حرارتی آنیل پس از تغییر شکل در فلزاتی که تقارن کمی دارند نیز ایجاد می‌گردند.
در این صفحه تعداد 592 مقاله تخصصی درباره عیوب سطحی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI عیوب سطحی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: عیوب سطحی; Pearlitic steel; Hot rolled bar; Cold drawn wire; Cold drawing; Fatigue crack initiation; Fatigue crack propagation; Surface defects; Fatigue crack path; Micro-roughness;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: عیوب سطحی; 71.55.−I; 71.55.Jv; 68.60.−p; 68.65.−k; Silica thin film; Polysilazane; Ultra thin barriers; Spin-on dielectrics; SOD; FTIR; Photoluminescence; Structural properties; Surface defects; Dioxasilirane; Silylene;