Telematics and Informatics 32 (2015) 367-377

Contents lists available at ScienceDirect

T'ELEMATICS
INFORN

Telematics and Informatics

journal homepage: www.elsevier.com/locate/tele

Commercial reform and the political function of Chinese @CmssMark
television ™

Xu Minghua *

School of Journalism and Communication, Huazhong University of Science and Technology, China

ARTICLE INFO ABSTRACT
Article history: This article examines the changing dynamics of the relationship between the market
Available online 25 September 2013 reform and party control of Chinese media. Based on the party-state’s decision on further
economic liberalization in the new era, a commercial structure is becoming more common
Keywords: in the field of communication. The diffusion of economic reforms into media domain had
Commercialization been regarded as a force which would lead to the erosion of the Chinese Party’s control
Privatization over ideology. This article interrogates the way in which the sphere of production of
Ziﬁ‘:smn Chinese television has been privatized in a post-WTO period. It argues that while the

Political control new media market initiates a redistribution of power and interests, the Chinese party-state
Ideology is still able to effectively control the production and consumption of media messages
within its nation, and an increase of commercialized operation of the television system

does not necessarily lead to the weakening of the political function of Chinese television.

© 2013 Elsevier Ltd. All rights reserved.

1. Introduction

Alot has been written in the last decade about the media commercialization and its inherent drive to either democracy or
liberalization in Asia (Zhao, 2008; Thomas, 2005; Sen, 2008). Chinese television sector has also experienced these tendencies
attributed to its rapid commercial development. Since the government adopted the economic reforms that introduced the
market logic into the Party-controlled media system, television has no longer been treated as a pure political apparatus heav-
ily manipulated by the party-state to reinforce its intensive propaganda work, but plunged into “the deep ocean of commer-
cialism” (Lee et al., 2006:598). There was a growing body of literature that documented the symptoms of Chinese television’s
commercialization, ranging from the changes of institutional structure (i.e. the introduction of commercial advertisement),
professional practice (i.e. being more dependent on market responses), to program formats and content (i.e. a rapid increase
in the number of entertainment formats and a decrease in explicitly propaganda issues). These commercial changes have
invoked much attention and are believed to constitute a powerful force in providing more autonomy to television workers,
weakening the state’s control power and ultimately leading to the undercutting of ideological uses of television (Voraseth,
1995; Nanjundaiah, 1995; McDaniel, 1994).

Lee (1990) has comprehensively captured the “de-emphasis of ideology” on Chinese television during the 1990s’ com-
mercial reform. First, as he documented, the state’s political influence has become less and less intrusive. Second, the relative
de-emphasis on ideology has made it possible for various cultural genres, such as entertainment shows and other less polit-
ical material, to flourish. Third, television has been manipulated to promote economic modernization instead of class strug-
gle, leaving China to be “far less totalistic in the ideological arena”. After China’s accession into the World Trade Organization
(WTO), there has been renewed emphasis on the symptoms of the “de-politicalization” of Chinese television. The concern is

* This paper is belonged to the previously published Special Section: Focus on China.
* Tel.: +86 18627099920.

E-mail addresses: xuminghua79@163.com, xuminghua@hust.edu.cn

0736-5853/$ - see front matter © 2013 Elsevier Ltd. All rights reserved.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tele.2013.09.002


http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1016/j.tele.2013.09.002&domain=pdf
http://dx.doi.org/10.1016/j.tele.2013.09.002
mailto:xuminghua79@163.com
mailto:xuminghua@hust.edu.cn
http://dx.doi.org/10.1016/j.tele.2013.09.002
http://www.sciencedirect.com/science/journal/07365853
http://www.elsevier.com/locate/tele

368 M. Xu/Telematics and Informatics 32 (2015) 367-377

that political usage of Chinese television would be challenged as new policies have been made to turn media institutions into
enterprises that are scheduled to become more responsive to the market. Joint-ventures with regional and western capital
have been found common and the party-state’s monopoly over media production is gradually giving way to competition. The
ideological control began to relax and a rampant growth of television commercialization would drive audiences away from
the party-state serious propagandist work (Meng, 2001; Zeng, 2005; Zhang, 2006).

The period of the 1990s has witnessed a fast-changing nature of Chinese television. Commercialization in this period has
depoliticized the media and given an increased operational autonomy to media workers in China. However, some recent
studies have observed that commercial reform by no means necessarily undermines the Party-state political manipulation
over its media system and the ideological tone conveyed by media messages (Zhao, 2000; Ma, 2000; Lu, 2003; Fung, 2008;
Lee et al., 2008). Lee et al. (2008) argue that in a post-WTO era Chinese press has been conglomerated into ‘Publicity Incs’ to
possess a two-tier operation system to remain its propaganda work, which means that the ‘parent papers’ are oriented to-
ward the wishes of the party bosses while the ‘offspring papers’ cater to the wants of the masses. Within such an innovative
operation, Chinese newspaper has been able to serve the party while please the market at the same time. “This institutional
‘innovation’ can be viewed as part of the state corporatist policy in which power marries money in a tacit manner” (2008:13).

The assumption that commerce has always gone against established power becomes contestable, at least in the context of
Chinese media. Having similar point of views with those of the above-mentioned studies which collected their findings
mainly from the field of China’s press, this article first attempts to rich these arguments by investigating some new scenarios
taken place in the sector of Chinese television. Through investigating the intricacies of Chinese television’s commercializa-
tion process in a post-WTO era, this article tries to fill a major gap in the current literature. Second, with the empirical find-
ings obtained from the fieldwork conducted in television organizations in Beijing, this article observes that Chinese
television producers have developed an innovative strategy, which I tend to conceptualize it as “Transformative Mediation”
narrative measure, to please the party-state and the market at the same time through promoting party’s ideology by means
of injecting more commercial components into television contents. Finally, this article argues that the privatization of tele-
vision production area does not necessarily lead to a weakening of the state’s political control over the operations of televi-
sion. Instead, the party-state is still able to effectively control the production and consumption of television contents due to a
wide adoption of “Transformative Mediation” among Chinese media professionals. As such, the political function of Chinese
television has not been undermined with the ongoing commercial reform. Chinese television actually becomes capable of
enhancing propagandist effectiveness by softening explicit propaganda messages and the producers have been led to a coop-
erative, albeit less ideologically antagonistic, relationship with the party-state.

2. Research methods

This article employed four types of research methods to study the television organizations in Beijing.! In-depth interview
was the first method. A wide range of staff has been interviewed, including the managers, producers and directors at state-
owned TV stations (i.e. Central China TV and Beijing TV) and private production houses (i.e. Guangxian, Yinhan and Guanhua).
The interviewees were carefully chosen as they played an important role during the process of program production.? The second
research method “participant observation” was employed to learn television routine work. Such a participant-observation ap-
proach enables the investigator to gather specific data at the institutional and individual levels, and, especially, to scrutinize the
content production process from inside. For example, by sitting to one side and observing the details of the whole process of
content creation, from the topic selection, content discussion, studio shooting and editing to the final step of censorship. How-
ever, doing formal interviews and taking participant observation are insufficient to know well about how media works. Some
inside stories, especially when it comes to sensitive issues about censorship, usually cannot be told. Therefore the author spent
four months in these television organizations, regularly attending their meetings and building a good relationship with the staff.
“Informal discussions” was consequently employed as the third method to get sensitive stories. In general, the results of the
interviews that have been reported in this article are representative views and reflect a common knowledge shared by television
workers. But most of interviewees refused to expose their identity, though they were notified of the nature of research and
knew that their views would be reported in research publications. It is mainly due to a common sense that the party-state exerts
a tremendous influence on media system. Politics in China, in its broadest sense, is pervasive. Media workers always speak of
different words publicly and privately. They realize that “official” response to the interviewer appear to be meaningless. They
actually are willing to say something “unofficial” to the investigator to let outsiders know how the media system works inside.
Therefore, they agree to reflect what they thought as long as the investigator keeps their identity unpublished. Finally, “docu-
mentary research” was employed as the fourth research method. Some archives and internal reports in these television orga-
nizations had been documented while the author was staying in Beijing.

1 Beijing was selected as a research site because some important TV organizations are located over there. For example, CCTV, the most important Party’s
mouthpiece, is set at the center of Beijing. Besides, most of the private television production houses are centered in Beijing due to the outstanding conditions
offered by this city, such as talents, experts and financial resources (Fu, 2007). Guangxian and Yinhan are two top-ranking private production companies in
China. Guanhua is another production company founded by Wang Jianping, one of the ex-founders of Yinhan. The founders of these three companies are
representatives of Chinese private producer.

2 The investigator has already paid attention to avoid confirmation bias, which is understood as the tendency to seek out data that supports the researcher’s
own ideas. The investigator did not impose any personal understanding before the research started. What have been argued in this article are the representative
opinions shared by most of the informants.



Download English Version:

https://daneshyari.com/en/article/464422

Download Persian Version:

https://daneshyari.com/article/464422

Daneshyari.com


https://daneshyari.com/en/article/464422
https://daneshyari.com/article/464422
https://daneshyari.com

