Article ID | Journal | Published Year | Pages | File Type |
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2068204 | Medical Laser Application | 2009 | 6 Pages |
ObjectiveThe lichen sclerosus is an inflammatory chronic disease most probably with autoimmunological genesis. Different conservative therapies exist, but the clinical presentation and the subjective complaints in some cases are not effectively improved by these conservative methods. Laser skin ectomy has been used in our department as an alternative to the now almost obsolete vulvectomy for several years. This article demonstrates the surgical technique and results achieved using this technology.Material and methodsDuring the last eight years, 184 patients, aged between 17 and 84, have been treated who were suffering from anogenital lichen sclerosus. After histological confirmation of the diagnosis, the laser skin ectomy was performed with a CO2 laser. The post-operative healing, the clinical course of the subjective complaints and the recurrence rate were evaluated. In the initial stages of the therapy the age spectrum, duration of conservative therapy as well as the diagnostic findings of genital synechiae and atrophies were determined. Furthermore, the occurrence of squamous cell carcinomas among our patients was investigated.ResultsThe number of laser treatments per patient was between 1 and 10 treatments, i.e. 1.96±1.80 treatments on average. Fifteen percent of incoming patients showed synechiae, and genital atrophies were seen in 20% of the patients. Using laser skin ectomy, a precise separation of pre-existing synechiae was possible. The ablation of the affected layers maintaining the papillary region could also be achieved with high precision. A large wound results after laser ablation which is subject to intensive wound treatment. The average healing time was three weeks. A clear improvement in objective and subjective symptoms such as itching, erosions, rhagades and hemorrhage was achieved in most of the patients. A symptom-free interval of six months up to four years could be achieved. Four patients developed vulvar and perianal squamous cell carcinomas after a long-term persistently recurring lichen sclerosus.ConclusionLaser therapy is an effective option with good results showing clear improvement of objective and subjective symptoms, particularly in those patients where a conservative treatment was not successful. The main advantage of the treatment is the precise ablation of only those zones which are directly affected. With beginning recurrence, isolated affected zones can be ablated in the outpatient clinic. Our treatment method is simple to handle, shows no significant side-effects and helps our patients to obtain long symptom-free periods.
ZusammenfassungZielsetzungDer Lichen sclerosus ist eine entzündliche, chronisch verlaufende Erkrankung mit am ehesten autoimmunologischer Ätiologie. Zur Behandlung werden verschiedene konservative Therapieansätze verfolgt, wodurch sich das klinische Bild und die subjektiven Beschwerden der Patientinnen in einigen Fällen jedoch nur unzureichend bessern lassen.In unserer Abteilung wird seit vielen Jahren die Laser-Skinektomie als Alternative zur inzwischen obsolet gewordenen Vulvektomie angewendet. In diesem Artikel werden die Operationstechnik und die damit erzielten Ergebnisse dargestellt.Material und MethodeVon 2000–2008 wurden 184 Patientinnen (Alter: 17–84 Jahre) mit anogenitalem Lichen sclerosus behandelt. Nach histologischer Diagnosesicherung wurde die CO2-Laser-Skinektomie durchgeführt. Der post-operative Wundheilungsverlauf, der Verlauf der Beschwerdesymptomatik und das Auftreten von Rezidiven wurden retrospektiv evaluiert. Die Altersstruktur, die Dauer der konservativen Behandlung, sowie die bereits aufgetretene Ausbildung genitaler Synechien wurden untersucht. Weiterhin wurde das Auftreten eines Plattenepithelkarzinoms auf der Grundlage eines Lichen sclerosus analysiert.ErgebnisseDie Anzahl der Laserbehandlungen pro Patientin lag bei 1–10 Behandlungen (Mittelwert 1,96±1,80). 15% der Patienten wiesen Synechien, 20% genitale Atrophien auf. Die Laser-Skinektomie ermöglichte eine präzise Trennung der Synechien. Die Abtragung der betroffenen Schichten unter Erhalt des Stratum papillare konnte ebenfalls mit hoher Präzision erreicht werden. Die durchschnittliche Dauer der Wundheilung betrug 3 Wochen. Bei der überwiegenden Anzahl der Patientinnen zeigte sich ein guter Behandlungserfolg mit deutlicher Besserung der objektiven und subjektiven Symptomatik wie Pruritus, Erosionen, Rhagaden und Hämorrhagien. Die Dauer der Beschwerdefreiheit betrug 6 Monate bis zu 4 Jahren. Vier Patientinnen entwickelten ein vulväres und perianales Plattenepithelkarzinom auf dem Boden eines lange Zeit rezidivierenden Lichen sclerosus.SchlussfolgerungDie Lasertherapie stellt eine effektive Therapie des Lichen sclerosus’ mit deutlicher Verbesserung der Symptomatik dar, insbesondere für Patientinnen, die konservativ nicht erfolgreich behandelt werden konnten. Ein wesentlicher Vorteil der Laser-Skinektomie besteht in der präzisen, lokal begrenzten Abtragung der betroffenen Areale. Die Behandlung kann bei Bedarf wiederholt werden; eine ambulante Laserbehandlung kleiner betroffener Areale ist in Lokalanästhesie möglich. Die Behandlung ist relativ einfach auszuführen, verläuft ohne mittlere und schwere Nebenwirkungen und verhilft den betroffenen Patientinnen zu langen beschwerdefreien Perioden.