Article ID Journal Published Year Pages File Type
2740314 Sports Orthopaedics and Traumatology 2014 6 Pages PDF
Abstract

ZusammenfassungChronische Schulterbeschwerden des Wurf- bzw. Überkopfsportlers sind in der Regel auf eine primäre Instabilität des Schultergelenks mit gegebenenfalls sekundären Folgeschäden (SLAP-Läsion, postero-superiores Impingement, subacromiales Überlastungssyndrom, Insertionstendinose der Außenrotatoren, etc.) zurückzuführen. Die Diagnose kann in den meisten Fällen klinisch gestellt werden. Sowohl Prophylaxe als auch konservative oder operative Therapie sollte konsequenterweise primär die Instabilität adressieren und nicht isoliert die sekundären Folgeveränderungen angehen. Das häufig bestehende glenohumerale Innenrotationsdefizit (GIRD) der dominanten Schulter ist nur dann als pathologisch anzusehen, wenn der Gesamtrotationssektor im Seitenvergleich deutlich vermindert ist.

SummaryChronic shoulder pain in the throwing or overhead athlete is usually caused by primary shoulder instability, sometimes leading to secondary lesions (SLAP lesion, postero-superior impingement, subacromial impingement, insertion tendinitis of the external rotators, etc.). Correct diagnosis can in most cases be achieved by clinical examination. Prophylaxis as well as conservative or surgical therapy should primarily address shoulder instability instead of trying to cure the secondary lesions alone. Glenohumeral internal rotation deficit (GIRD) of the dominant shoulder should only be considered as pathological if the total rotational sector is decreased significantly in side-to-side comparison.

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Health Sciences Medicine and Dentistry Emergency Medicine
Authors
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