Article ID Journal Published Year Pages File Type
2741260 Sports Orthopaedics and Traumatology 2006 7 Pages PDF
Abstract

ZusammenfassungDie vollständige Wiederherstellung der Kniefunktion nach einer vorderen Kreuzbandläsion (VKB-Läsion) gelingt nicht immer. Eine der Ursachen dürfte die hohe und steile Transplantatorientierung der klassischen “isometrischen” VKB-Rekonstruktionstechnik sein, der Pivot-shift-Test bleibt häufig positiv. Die iso-anatomische VKB-Rekonstruktion platziert den femoralen Tunnel tief und zentral in die natürliche Insertion. Damit werden auf elegante und relativ einfache Art alle Vorteile erreicht, die Multi-Bündel-Rekonstruktionen für sich beanspruchen.Die Arbeit beschreibt die anatomischen und biomechanischen Grundlagen und ruft in Erinnerung, dass zur Stabilisierung einer echten Rotationslaxität die chirurgische Anatomie der Kniegelenkperipherie nicht vergessen werden darf.

SummaryCurrent anterior cruciate ligament (ACL) reconstruction techniques fail to predictably achieve full restoration of knee function. One of the reasons might be that the classical ‘isometrical’ ACL-reconstruction results in a high and steep, non-anatomical graft orientation which fails to eliminate the pivot shift phenomenon. The iso-anatomical ACL reconstruction however places the graft low into the centre of the normal ACL-insertion and is subsequently able to realize all the advantages of the multibundle technique in a more easy and elegant way.This paper describes the anatomical and biomechanical basic principles of the ACL reconstructions and draws attention to the fact that in order to control a significant rotational knee laxity the anatomical structures in the periphery of the knee ought to be addressed as well.

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