9 دقیقه طلایی در زندگی کودکان: اینجوری بچه مطمئن میشه بهترین پدر و مادر دنیا رو داره!

همه ما می‌دانیم که کودکان برای رشد و پرورش سالم به عشق، توجه و حمایت نیاز دارند. اما شاید ندانیم که چه زمانی و چگونه می‌توانیم این نیازها را به بهترین نحو برآورده کنیم. دکتر یاک پانکسپ، دانشمند برجسته علوم اعصاب، معتقد است که 9 دقیقه طلایی در طول روز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد ارتباط عاطفی عمیق با کودکان و تأثیرگذاری مثبت بر زندگی آن‌ها استفاده کرد.

سه بازه طلایی

  • 3 دقیقه پس از بیدار شدن از خواب

صبح‌ها زمانی ایده‌آل برای شروع یک روز شاد و پرانرژی با کودکان است. در این زمان، کودکان به دنبال محبت و توجه والدین خود هستند. با اختصاص 3 دقیقه زمان برای صحبت با کودک، نوازش او و ابراز محبت، می‌توانید به او حس امنیت و آرامش بدهید و او را برای شروع یک روز پربار آماده کنید.

  • 3 دقیقه پس از بازگشت از مدرسه یا مهدکودک

کودکان پس از گذراندن یک روز پرهیاهو در مدرسه یا مهدکودک، نیاز به تخلیه هیجانات و تجربیات خود دارند. با اختصاص 3 دقیقه زمان برای گوش دادن به صحبت‌های کودک، پرسیدن سوالات متناسب با سن او و همدلی با او، می‌توانید به او کمک کنید تا احساسات خود را بشناسد و آن‌ها را به طور سالم مدیریت کند.

  • 3 دقیقه پیش از رفتن به رختخواب

شب‌ها زمانی مناسب برای آرامش و آماده شدن برای خواب است. در این زمان، کودکان به دنبال حس امنیت و آرامش هستند. با اختصاص 3 دقیقه زمان برای خواندن داستان برای کودک، نوازش او و گفتن جملات محبت‌آمیز، می‌توانید به او کمک کنید تا با آرامش خاطر به خواب رود و خوابی عمیق و باکیفیت داشته باشد.

نکاتی برای استفاده از 9 دقیقه طلایی

  • توجه کامل: در این 9 دقیقه، تمام توجه خود را به کودک معطوف کنید و از هرگونه فعالیتی که تمرکز شما را از او دور می‌کند، خودداری کنید.
  • ارتباط چشمی: به چشمان کودک نگاه کنید و به او نشان دهید که به صحبت‌های او گوش می‌دهید و به او اهمیت می‌دهید.
  • گوش دادن فعال: به صحبت‌های کودک با دقت و بدون قضاوت گوش دهید و به او اجازه دهید تا احساسات و تجربیات خود را به طور کامل بیان کند.
  • همدلی: سعی کنید خود را جای کودک بگذارید و احساسات او را درک کنید.
  • محبت و صمیمیت: به کودک محبت کنید و او را در آغوش بگیرید.
  • بازی و سرگرمی: می‌توانید از این 9 دقیقه برای بازی با کودک و انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

اختصاص 9 دقیقه طلایی در طول روز به کودکان، فرصتی ارزشمند برای ایجاد ارتباط عاطفی عمیق با آن‌ها و تأثیرگذاری مثبت بر زندگی آن‌ها است. با استفاده از این 9 دقیقه می‌توانید به کودک خود عشق، توجه و حمایت مورد نیازش را بدهید و به او کمک کنید تا به طور سالم رشد و پرورش یابد.

کپی شد
دیدگاه
  • ناشناس

    عالی بود

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد