نحوه محاسبه شماره چشم برای معافیت پزشکی چشم

معافیت پزشکی چشم، یک راه عالی برای معافیت سربازی می باشد..معافیت پزشکی چشم بخش مهمی از معافیت‌های پزشکی از سربازی است. این بیماری‌ها به دلیل شیوع بالا، بسیاری از افراد را کاندید معافیت از انواع مختلف می‌کنند. اگر در مورد معافیت‌های پزشکی بیماری‌های چشم و بینایی سوالی دارید یا در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، مشاوران ما در مرکز مشاوره آویژه بهترین راهنمایی‌ها را به شما خواهد کرد.

 

نحوه محاسبه شماره چشم برای معافیت پزشکی چشم

بسیاری از افراد، به دنبال راهکارهای مختلفی برای نرفتن به سربازی هستند. معافیت پزشکی، یکی از راهکارهای موجود برای رهایی ازخدمت سربازی می باشد. یکی از رایج ترین و متداول ترین نوع معافیت پزشکی، معافیت پزشکی چشم است. این نوع معافیت، برای افرادی با مدارک تحصیلی مختلف، متفاوت می باشد. همچنین نوع بیماری چشم نیز برای دریافت معافیت پزشکی چشم حائز اهمیت خواهد بود. نمره چشم برای معافیت سربازی متناسب با مدرک تحصیلی فرد است.

در این مقاله مشاوره نظام وظیفه آویژه قوانین معافیت پزشکی چشم و کمسیون معافیت پزشکی چشم مورد بررسی قرار می گیرد.

انواع معافیت پزشکی چشم

هر نوع بیماری چشمی می تواند تحت شرایطی از قبیل نوع بیماری، سن و مدرک تحصیلی، شما را از خدمت سربازی معاف کند و بسته به نوع بیماری فرد، می تواند معافت دائم، معافیت موقت و یا معاف از رزم به او تعلق بگیرد. در ادامه این سه معافیت را برای هر شرایط مشخص کرده ایم.

 معافیت دائمی 

به افرادی که دارای نقص در سلامت بینایی خود هستند و انجام امورات سربازی برای آنها با سختی و مشقت همراه است، مشمول دریافت معافیت دائمی چشم خواهند شد.

 معافیت موقت 

معافیت موقت، برای یک دوره خاص صورت می گیرد که زمان آن نیز بسته به شرایط و نوع بیماری ها متفاوت است. تصمیم گیری این موضوع بر عهده کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه می باشد.

 معاف از رزم 

معافیت از رزم، به افرادی داده می شود، که به دلیل برخی از مشکلات بینایی قادر به انجام فعالیت های سنگین یا همان نظامی را در دوران خدمت خود نداشته باشند.

سرباز

این دسته از افراد از سلامت روحی و جسمی کافی برای گذراندن دوره خدمت سربازی برخوردار هستند و می‌توانند این دوره را طور کامل طی کنند. افراد با مشکلات سلامتی و یا بیماری‌های چشمی خفیف هم در این دسته قرار می‌گیرند.

انواع بیماری های چشم برای معافیت پزشکی

بسته به نوع بیماری و همینطور شدت آن، افراد معافیت های مختلفی را دریافت خواهند کرد. در ادامه، بیماری های مربوط به معافیت چشم را شرح و معافیت هر بیماری در شرایط گوناگون را توضیح داده ایم.

نزدیک بینی

نزدیک‌بینی یک عارضه چشمی است که باعث می شود فرد بتواند در فواصل نزدیک به خوبی ببیند، اما در فواصل دور نتواند تصاویر را به طور واضحی مشاهده کند. این مشکل پراکنده است و در آسیایی‌ها و زنان بیشتر دیده می‌شود. بیش از سی درصد جمعیت جهان به بیماری نزدیک‌بینی رنج می‌برند.

دور بینی

یکی از بیماری‌های چشمی است که باعث مشکل در دید فرد می‌شود. افرادی که این بیماری را دارند، قادر به دیدن اجسام دور خود هستند؛ اما در دیدن اجسام نزدیک دچار مشکل می‌شوند. به عنوان مثال، خواندن کتاب برای این افراد به صعوبت پیش می‌آید.

آستیگماتیسم

آستیگماتیسم یا کژبینی یکی از شایع‌ ترین مشکلات اپتیکی چشم است و معمولاً علت آن نامنظمی شکل و انحنای قرنیه یا عدسی است. گاهی نیز علت آن نامنظمی شکل و انحنای لنز که در پشت عنبیه قرار دارد.  آستیگماتیسم حالتی است که چند تا از دیوپتر های چشم کرویت خود را از دست داده‌ است. سه نوع آستیگماتیسم وجود دارد :

آستیگماتیسم ساده

آستیگماتیسم مرکب: به آستیگماتیمسی که به همراه دور بینی و یا نزدیک بینی است، مرکب گفته می شود.

آستیگماتیسم مخلوط: در آستیگماتیسم مخلوط میزان دور بینی و نزدیکی بینی کمتر از میزان آستیگماتیسم و با نمره مخالف است.

انواع معافیت پزشکی چشم

تعریف بیماری ها به همراه معافیت هر بیماری

 نابینایی:

زمانی که فرد به طور کامل، دیدی نداشته باشد، یا به اصطلاح نابینا باشد، مشمول دریافت معافیت دائم خواهد شد.

 تک چشم:

افرادی که تنها یک چشم دارند و دید چشم دیگر هم کمتر از ده درجه باشد را، افراد تک چشم دانسته و معافیت دائم به آن ها تعلق می گیرد.

 آب مروارید:

این بیماری، با زیاد شدن تیرگی عدسی چشم، باعث ایجاد اختلال در بینایی می شود. افرادی که این بیماری را به صورت مادر زادی، ضربه ای و یا جراحی شده دارند، به شرط اختلال در دید، معافیت دائم به آن ها تعلق می گیرد. اما چنانچه فرد پس از جراحی در دید خود هیچگونه اختلالی نداشته باشد و مدرک او کارشناسی به بالا باشد، معافیت از رزم به او تعلق می گیرد.

 کلبوم مادرزادی مردمک:

این بیماری، باعث ایجاد سوراخی در چشم می شود که در برخی موارد می تواند بینایی را مختل کند. افرادی که با کلبوم مادرزادی متولد می شوند، تنها در صوتی که شبکیه چشم آنها درگیر شده باشد، مشمول دریافت معافیت دائم خواهند شد. اگر شبکیه چشم فرد هنوز درگیر این بیماری نشده باشد، معافیت از رزم به فرد تعلق خواهد گرفت.

 انفصال شبکیه:

شبکیه چشم می تواند به دلایل مختلفی از جمله دیابت یا سوراخ شدن شبکیه، دچار پارگی شبکیه شود. انفصال شبکیه، چه عمل شده و چه نشده برای یک چشم یا دو چشم، فرد را مشمول دریافت معافیت دائم خواهند کرد.

 لکه قرنیه:

به لکه های سیاه رنگی که داخل چشم ایجاد می شوند، گفته می شود. اگر این لکه ها، قرنیه چشم را درگیر کنند یا بیشتر از سه میلی متر از سطح درون قرنیه را سیاه نمایند، فرد مشمول دریافت معافیت دائم می شود. در موارد خفیف تر فرد مشمول دریافت معافیت از رزم خواهد شد.

 آب سیاه:

بیماری چشمی است که در طی آن عصب چشم درگیر شده و بینایی را مختل می کند. اگر بیماری فرد توسط تستهای پاراکلینیک اثبات شود، معافیت دائم را کسب می نماید.

 ناخنک:

ناخنک یک ضایعه گوشتی شکل است که بر روی سفیدی چشم تشکیل شده و به سمت قرنیه چشم حرکت می کند. اگر ناخنک سفیدی چشم را ببپوشاند و برروی قرنیه یا سیاهی چشم قرار بگیرد می تواند مشکلات زیادی را برای بینایی فرد فرد از جمله تاری و یا دو بینی را به همراه داشته باشد. اگر فرد در هر دو چشم خود دارای ناخنکی باشد که با چشم غیر مسلح هم توانایی دیدن آن را داشته باشیم و همچنین، مدرک شما کمتر از کارشانسی با شد، می توانید مشمول دریافت معافیت دائم شوید اما اگر دارای مدرک کارشناسی به بالا باشید، مشمول دریافت معافیت از رزم خواهید شد. همچنین، گر فرد این بیماری را تنها در یک چشم داشته باشد، معافیت از رزم برای او در نظر گرفته می شود.

 فلجی عضلات چشم:

این مورد هنگامی رخ می دهد که یکی از چشم ها یا هر دوی آن ها، نتوانند حرکات عادی چشم را به جای بیاورند یعنی حرکت های آنها کم شده باشد یا دیگر حرکتی نداشته باشند. در صورتی که این بیماری هر دو چشم شما را فرا گرفته باشد و بینایی هر دو چشمتان را مختل کرده باشد، شما می توانید معافیت دائم را کسب نمایید. چنانچه در یک چشم باشد، باعث کسب معافیت از رزم خواهد شد.

 افتادگی پلک:

اگر شما در هر درو چشمتان، این بیماری را به حدی داشته باشد که مخل بینایی صحیح شود، می توانید معافیت دائم را کسب نمایید. اگر افداگی پلک در یک چشم باعث کسب معافیت از رزم خواهد شد.

 انحراف چشم:

انحراف چشم یا استرابیسم اگر به حدی باشد که تنها در یک چشم رخ بدهد و فرد دید کاملی نداشته باشد، فرد مشمول دریافت معافین از رزم خواهد بود.

 قوز قرنیه:

در این بیماری، قرنیه چشم، از حالت کروی به حالت مخروطی تغییر شکل خواهد داد. این بیماری، می تواند باعث کم شدن دید، آستیگماتیسم یا نزدیک بینی شود. اگر با کراتومتری قابل اندازه گیری نباشد و یا در دید اختلال ایجاد کرده باشد، معافیت دائم برای او لحاظ می شود. کسانی که این بیماری را در بقیه موارد دارند، معافیت از رزم به آنها تعلق خواهد گرفت.

 پیوند قرنیه:

اگر فرد به هر دلیلی چشم خود را پیوند کرده باشد یا به اصطلاح، فرد قرنیه پیوندی داشته باشد، نمی تواند کارهای سنگین انجام دهد. به همین منظور، فرد مشمول دریافت معافیت دائم خواهد شد.

 نیستاگموس:

معادل آن به فارسی، دودوئک می باشد. افرادی که چشم هایشان حرکات منظم ولی غیر عادی دارند این بیماری را دارا هستند. افرادی که این بیماری را به صورت دائمی و مشهود داراند، معافیت دائم را کسب خواهند کرد.

 جسم خارجی در چشم:

اگر جسمی خارجی در چشم فرد موجود باشد و غیر قابل جراحی باشد، همچنین، آن جسم باعث اختلال در بینایی فرد شود، فرد مشمول دریافت معافیت دائم خواهد شد.

 اورام ملتحمه فصلی:

به هر گونه قرمزی، التهاب یا ورم بر رو صلبیه یا غشاء نازک بیرونی چشم گفته می شود. اگر کسی اورام ملتحمه فصلی را به صورت شدید داشته باشد، معافیت از رزم به او تعلق می گیرد.

برای مطالعه یک مقاله کامل در رابطه با اورام ملتحمه اینجا را کلیک نمایید.

 کراتیت های آنترستیسیل:

به التهاب لایه سطحی قرنیه چشم گفته می شود که گاهی آن را با اورام ملتحمه اشتباه می گیرند. اگر این بیماری در یک چشم یا هر دوی آنها وجود داشته باشد آن هم به شرط اختلال در دید فرد، فرد می تواند معافیت دائم خود را کسب کند.

برای مطالعه یک مقاله کامل در رابطه با اورام ملتحمه اینجا را کلیک نمایید.

 دیستروفیهای قرنیه:

این بیماری نمی تواند از طریق عوامل خارجی به وجود بیاید، بلکه یک بیماری ارثی نادر شناخته می شود که افراد آن را از طریق ژن های خود به ارث می برند. در این بیماری، کلسترول های کریستال و چربی در قرنیه چشم تجمیع کرده و می تواند باعث اختلال دید شدید شود. این بیماری می تواند در هر یک از پنج لایه قرنیه شروع به تشکیل شدن کند و به لایه های مجاورش گسترش یابد. اگر افراد این بیماری را در یک یا هر دو چشم خود به شرط اختلال در دید داشته باشند، مشمول دریافت معافیت دائم خواهند شد.

 ایریدوسیکلیت:

از موارد قابل تشخیص این بیماری می توان به دو رنگ بودن عنبیه چشم، التهاب خفیف عنبیه چشم و جسم مژگانی، رسوبات سطحی قرینه و آب مرواریدی که همراه با چسبندگی داخلی چشم اشاره کرد. اگر افراد این بیماری را به صورت شدید و مزمن در یک یا دو چشمشان همراه با چسبندگی های وسیع داشته باشند، معافیت دائم را دریافت خواهند کرد.

 ایریدودیالیز یا ایریدکتومی:

زمانی که عنبیه چشم دچار چسبندگی باشد، با استفاده از ایریدودیالیز چسبندگی عنبیه را از بین می برند. حال اگر این چسبندگی وسیع و به دلایلی همانند حادثه و یا عمل جراحی باشد، در صورتی که با عوارض قرینه یا عدسی و کاهش دید همراه باشد، فرد معافیت دائم کسب خواهد کرد. اما اگر با کاهش ددید و عوارض آن همراه نباشد فرد معافیت از رزم را دریافت خواهد کرد.

 اکلوزیون و سیکلوزیون:

مردمک چشم که به رنگ مشکی است محل ورود نور ها و تصاویر به داخل چشم است. زمانی که ما در تاریکی هستیم مردمک چشم به وسیله عنبیه گشاد تر می شود تا ما نور بیشتری دریافت کنیم و چنانچه در محیطی پر نور قرار بگیریم این مردمک چشم به وسیله عنبیه کوچک تر شده تا نور کمتری را به چشم وارد کند. چنانچه این تنگ و گشاد شدن مردمک به وسیله عنبیه به مشکل بخورد ، فرد این بیماری را دارا است. اگر فرد این بیماری را به صورت کامل داشته باشد معافیت دائم به او تعلق خواهد گرفت.

 بیماری های ملتحمه پلکی:

بیماری های مثل چسبندگی پلک، برون گشتگی پلک، درون گشتگی پلک و... می باشد. اگر فرد اینگونه بیماری ها را در هر دو چشم خود داشته باشد، معافیت دائم به او تعلق می گیرد اما اگر فقط در یک چشم موجود باشد معافیت از رزم به او تعلق خواهد گرفت.

 کدورت های عدسی:

به بیماری هایی که مربوط به عدسی چشم می شوند، گفته می شود. اگر این بیماری ها در دید رتینوسکوپی فرد اختلال ایجاد ننماید، فرد را مشمول دریافت معافبت از رزم می کنند.

 کدورت زجاجیه:

به بیماری های زجاجیه چشم، کدورت های زجاجیه گفته می شود. مایعی شفاف و لزج به نام "زُجّاجیه" چشم، فضای پشت عدسی را پر می کند و توسط برخی سلول‌های شبکیه تولید می شود. این مایع حدود ۸۰ درصد حجم چشم را تشکیل می دهد و از آب و انواع مختلف نمک و گلوکز تشکیل شده است. چنانچه بیماری های زجاجیه به خاطر بیماری های زمینه ای یا عوامل خارجی ایجاد و در یک یا هر دو چشم موجود باشد، فرد مشمول دریافت معافیت دائم خواهد شد.

 کوریورتینیت مرکزی:

بیماری چشمی‌ای است که عمدتاً باعث اختلال دید در یک چشم می‌شود. این بیماری به دلیل نفوذ مایع زیر شبکیه و تجمع آن در زیر لکه زرد مرکزی شناسایی می‌شود. شایع‌ترین علائم آن، دید کج و تار و وجود نقطه تاری در مرکز دید است. در صورت جذب مایع، کاهش بینایی ممکن است دائمی باشد. چنانچه افراد این بیماری را به صورت مزمن در یک یا هر دو چشم خود داشته باشند، معافیت دائم به آنها تعلق می گیرد.

 رتینیت پیگمانتوزا:

بیماری ارثی است که باعث بروز اختلالات جدی در بینایی فرد می‌شود. اولین نشانه‌های بروز بیماری، افزایش مشکلات بینایی در شب است و با گذر زمان، دید روزانه هم با مشکلاتی مواجه خواهد شد. این بیمار  به دلیل زوال تدریجی گیرنده‌های نوری شبکیه، باعث کاهش تدریجی بینایی می‌شود.

انواع بیماری های چشم برای معافیت پزشکی

 دژنرسانسهای شبکیه:

در این بیماری، ماکولا یا لکه زرد، منطقه حساس به نور شبکیه که برای دید روشن و واضح و همچنین فعالیت‌های دقیق مثل خواندن و رانندگی تخریب می‌شود. این بیماری باعث کاهش کیفیت دید و در برخی موارد تا ابتلا به نابینایی می‌تواند ادامه پیدا کند. چنانچه این بیماری توسط دستگاه ERG ثابت شود، و با افت ولتاژ حداقل نصف میزان طبیعی همراه باشد، فرد مشمول دریافت معافیت دائم می شود. اگر کمتر از نصف ولتاژ باشد، معافیت از رزم برای او لحاظ می شود.

 شب کوری:

یک بیماری بینایی است که باعث ضعف دید در شب می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری، هنگام تغییر محیط از روشن به تاریک، نیاز به زمان بیشتری برای تطابق دید دارند و قدرت تقابل دیدشان نیز کاهش می‌یابد. اگر فرد مدرک کارشناسی به بالا داشته باشد معافیت از رزم برای او صورت می گیرد.

 لوکساسیون یا لنتیکیونوس:

اگر فرد عدسی در چشم خود را به صورت کامل یا ناقص نداشته باشد، مشمول دریافت معافیت دائم خواهد شد.

 ترومبوز:

به لخته خونی که در عروق ایجاده شده و باعث می شود تا خون دیگر جریان نداشته باشد، ترموز گفته می شود. حال اگر فرد این بیماری را به صورت شاخه ای و یا مرکزی، یعنی به صورت مزمن داشته باشد، معافیت دائم برای او در نظر گرفته خواهد شد.

 بیماریهای ناحیه ماکولا و عصب باصره:

هر گونه بیماری های مربوط به این قسمت از جمله پارگی، سوختگی، خونریزی و... باعث کسب معافیت دائم فرد خواهد شد.

 میکروفتالمی:

از بیماری های چشم می توان به اختلال در رشد چشم اشاره کرد. بدین معنی که، فرد در زمان رشد خود که تمامی بدن یا کالبد به میزان مجاز و با هم رشد کرده اند یک یا هر دو چشم با رشد کالبد ، رشد نکنند و اختلال داشته باشند. کسانی که این بیماری را در یک یا هر دو چشم دارند و با اختلال نابینایی یا ناخوشایندی مرتب مواجه هستند، مشمول دریافت معافیت دائم خواهند شد.

 اگزوفتالمی:

به بیرون زدگی کره چشم از حدقه چشم می گویند. این بیماری می تواند سر گرفته از بیماری هایی مثل پر کاری تیروئید و... باشد. کسانی که این بیماری را با حالت ضربان دار به علت سیستماتیک یا عروقی دارند، مشمول دریافت معافیت دائم خواهند شد.

 خشکی چشم:

زمانی که چشم، توانایی تولید مرطوب نگه داشتن سطح خارجی چشم را نداشته باشد، گفته می شود. چنانچه فرد این بیماری را به طور سیستماتیک و مزمن داشته باشد، معافیت از رزم به او تعلق خواهد گرفت.

 تنبلی چشم:

آمبلیوپی، نوعی مشکل دید است که بیشتر در دوران کودکی شروع می‌شود و عامل آن عیوب انکساری، انحراف چشم یا عدم شفافیت مسیر بینایی است. در این مشکل، تصویر در یکی از چشم‌ها کم وضوح است و مغز به جای استفاده از آن، از چشم سالم استفاده می‌کند. به تدریج، چشم مبتلا تنبل می‌شود و استفاده از آن کاهش می‌یابد. اگر شخصی این بیماری را در یک چشم و یا هر دو دارا باشد، معافیت از رزم را دریافت خواهد کرد.

 تومور:

اگر فرد در یک یا هر دو چشم خود، تومور هایی خوش خیم و در هر صورتی داشته باشد، معافیت از رزم به او تعلق خواهد گرفت.

علائم بیماری های چشم

شاید خیلی از افراد در طول زندگی با مشکلات چشمی مواجه باشند و آن را نادیده بگیرند. اما در موارد زیادی ممکن است این بیماری ها مزمن بوده و آسیب های جدی برای بینایی افراد به وجود آورد. حتی در موارد حادتر ممکن است فرد به طور کلی بینایی خود را از دست داده و تا آخر عمر نابینا شود. از اصلی ترین علائمی که فرد را نسبت به بیماری های چشمی آگاه میسازد موارد زیر می باشد:

ایجاد درد در ناحیه چشم
سوزش های چشمی
عفونت کردن چشم
سردرد در ناحیه پیشانی تا چشم
قرمز شدن چشم
تار شدن و تاری قدرت دید
حساسیت های ایجاد شده به نور
کاهش قدرت بینایی
اشک آلود بودن مکرر چشم

این ها اصلی ترین علامت هایی است که فرد را نگران کرده و نسبت به سلامت چشم خود حساس خواهد کرد. آن دسته از افرادی که علائم بالا را در خود رویت میکنند باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و علت را جویا شوند. هر یک از ین علائم می تواند پیش زمینه ی بیماری خطرناک و دردسر سازی باشد که سلامت چشم را به خطر بیندازد.

سخنی از مشاوران آویژه

معافیت پزشکی چشم، یک راه عالی برای معافیت سربازی می باشد..معافیت پزشکی چشم بخش مهمی از معافیت‌های پزشکی از سربازی است. این بیماری‌ها به دلیل شیوع بالا، بسیاری از افراد را کاندید معافیت از انواع مختلف می‌کنند. اگر در مورد معافیت‌های پزشکی بیماری‌های چشم و بینایی سوالی دارید یا در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، مشاوران ما در مرکز مشاوره آویژه بهترین راهنمایی‌ها را به شما خواهد کرد.

 

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد