Article ID Journal Published Year Pages File Type
1094193 Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen 2014 8 Pages PDF
Abstract

SummaryThe responsibility for healthcare in Sweden is shared by the central government, county councils and municipalities. The counties and municipalities are free to make their own prioritizations within the framework of the state healthcare laws. To guide prioritization of healthcare resources in Sweden, there is consensus that cost-effectiveness constitutes one of the three principles. The objective of this paper is to describe how cost-effectiveness, and hence health economic evaluations (HEE), have a role in pricing decisions, reimbursement of pharmaceuticals as well as the overall prioritization and allocation of resources in the Swedish healthcare system. There are various organizations involved in the processes of implementing health technologies in the Swedish healthcare system, several of which consider or produce HEEs when assessing different technologies: the Dental and Pharmaceutical Benefits Agency (TLV), the county councils’ group on new drug therapies (NLT), the National Board of Health and Welfare, the Swedish Council on Health Technology Assessment (SBU), regional HTA agencies and the Public Health Agency of Sweden. The only governmental agency that has official and mandatory guidelines for how to perform HEE is TLV (LFNAR 2003:2). Even though HEEs may seem to have a clear and explicit role in the decision-making processes in the Swedish healthcare system, there are various obstacles and challenges in the use and dissemination of the results.

ZusammenfassungAn der Ausgestaltung der Gesundheitsversorgung in Schweden sind die Zentralregierung, die regionalen Behörden sowie die Städte und Gemeinden gleichermaßen beteiligt. Die regionalen und lokalen Entscheidungsträger können frei darüber entscheiden, wenn sie innerhalb des von der Gesetzgebung vorgegebenen Rahmens bleiben. Die Priorisierung gehorcht einer ethisch begründeten Übereinkunft, nach der die Kosteneffektivität eines von drei Grundprinzipien ist. Im vorliegenden Artikel wird erläutert, welche Rolle Kosteneffektivität und damit die Kosten-Nutzen-Bewertung bei der Festlegung von Arzneimittelpreisen, aber auch in der Priorisierung und Allokation von Ressourcen allgemein in Schweden spielen. An der Einführung von Gesundheitstechnologien sind mehrere Institutionen in Schweden beteiligt, von denen einige auch Kosten-Nutzen-Bewertungen erstellen, nämlich die Agentur für Zahn- und Arzneimittelleistungen (TLV), das Komitee der regionalen Behörden zu neuen Arzneimitteltherapien (NLT), die nationale Behörde für Gesundheit und Wohlfahrt, der nationale Health-Technology-Assessment-Rat (SBU), regionale HTA-Agenturen und die Agentur für Public Health in Schweden. Allerdings hat nur das TLV offizielle und gleichzeitig verpflichtende gesund-heitsökonomische Leitlinien (LFNAR 2003:2). Obwohl Kosten-Nutzen-Bewertungen anscheinend eine fest umrissene und explizite Rolle in der Entscheidungsfindung im schwedischen Gesundheitssystem haben, gibt es verschiedentlich Hindernisse und Herausforderungen, die der Nutzung und Verbreitung der Ergebnisse entgegenstehen.

Related Topics
Health Sciences Medicine and Dentistry Public Health and Health Policy
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