خبر مهم برای کارگران: جلسات تعیین دستمزد ۱۴۰۳ آغاز شدند

از امروز، جلسات تعیین دستمزد ۱۴۰۳ با حضور شرکای اجتماعی آغاز شده است. این جلسات توسط کمیته دستمزد ذیل شورای عالی کار برگزار می‌شود و هدف آن بررسی و تعیین مزد کارگران به منظور تأمین سبد معیشت سالیانه است.

۱. جلسه اول: بررسی سبد معیشت

اولین جلسه کمیته مزد امروز با حضور نمایندگان شرکای اجتماعی برگزار شد. در این جلسه، متخصصان و نمایندگان کارگران به بررسی سبد معیشت و نیازهای کارگران پرداختند.

۲. مأموریت کمیته: بررسی واقعی کردن دستمزد

کمیته دستمزد با تکیه بر گزارش‌های میدانی و تخصصی به تعیین دستمزد واقعی که سالانه اعلام می‌شود، می‌پردازد. این مأموریت با هدف تضمین معیشت مناسب کارگران انجام می‌شود.

۳. نگاه به گذشته: چالش‌های جلسات گذشته

نماینده کارگران در شورای عالی کار، محمدرضا تاجیک، اعلام کرد: "در سال جاری به خواسته‌های جامعه کارگری در شورای عالی کار پاسخ ندادیم. عدم رعایت ماده ۴۱ و تبصره‌های آن توسط دولت، باعث بازماندن کارگران از حقوق طبیعی‌شان شده است."

۴. قانون کار و تعیین دستمزد: نکته‌ای اساسی

تاجیک اظهار داشت: "براساس ماده ۴۱ قانون کار، شورای‌ عالی کار هر سال موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور با توجه به دو معیار تعیین کند؛ اول، حداقل مزد با توجه به درصد تورم، و دوم، حداقل مزد بدون مشخصات جسمی و روحی کارگران."

۵. چالش‌های اجرای قانون: هماهنگی مزد منطقه‌ای و حقوق کارگران

تاجیک هشدار داد: "چندین جلسه مزد و شورای‌عالی کار با بحث‌های تکراری بر سر ماده ۴۱ قانون کار برگزار شده است. با این وجود، مزد تعیین‌شده همواره با واقعیت مدنظر قانون همخوانی ندارد که ممکن است به شکاف معیشت کارگران منجر شود."

 

با توجه به این نکات، انتظار می‌رود که جلسات تعیین دستمزد ۱۴۰۳ با توجه به چالش‌ها و انتظارات ادامه یابد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد