شرکت در کلاس های المپیاد؛ نخستین گام برای کسب مدال

رقابت‌های علمی دانش‌آموزی ازجمله ماراتن‌های جذابی است که به‌عنوان یک چالش ارزنده در جمع دانش‌آموزان و معلمان شناخته می‌شود.

 

با توجه به افزایش علاقه‌مندی به شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی، طی سال‌های اخیر، بسترسازی مناسب برای ارتقای سطح علمی داوطلبین پیش از شرکت در چنین رقابتی، از توجه و اهمیت روزافزونی برخوردار شده است. آن دسته از دانش‌پژوهانی که در تلاش برای کسب مدال در المپیاد هستند، لازم است بدانند که شرکت در جلسات مشاوره و ثبت‌نام در کلاس‌های آمادگی کنکور در یک موسسه آموزشی معتبر و زیر نظر اساتید برجسته، یکی از اولین و مهم‌ترین سکوهای پرش تا کسب مدال‌های رنگی المپیاد است.

اهمیت شرکت در جلسات مشاوره المپیاد

بر کسی پوشیده نیست که با شروع زمان‌بندی برای شرکت در آزمون المپیاد، یکی از برنامه‌ریزی‌های اصلی دانش‌آموزان مستعد، آماده‌سازی برای یک چنین رقابت جهانی مهمی است. ازجمله شانس‌ طلایی‌های در چنین دورانی، بهره‌مندی از راهنمایی‌های افراد باتجربه و دریافت مشاوره اصولی از یک یا چند منتور آگاه است.

با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی و داشتن روتین هدفمند برای موفقیت در چنین رقابت تعیین‌کننده و مهمی، توصیه اکید تیم مشاوران آموزشی، شرکت در جلسات مشاوره رایگان برای افزایش آگاهی و داشتن دورنمایی درست، منطقی و منسجم است.

درصورتی‌که داوطلبین هوشمندانه در این مسیر گام بردارند، از نتایج یک مشاوره درست که در ادامه آمده است، بهره‌مند خواهند شد:

  • بهره‌مندی از تجربه اساتیدی که پیش‌تر از مدال‌آوران المپیاد در سال‌های گذشته بوده‌اند و در حال حاضر در مدارس سمپاد یا یکی از دانشگاه‌های برتر تهران، تدریس می‌کنند.
  • آشنایی با منابع درسی و کمک‌درسی و همچنین دریافت اشل و چشم‌انداز کلی و اصولی طی یک جلسه هدفمند ازآنچه لازم است بخوانند.
  • صرفه‌جویی و مدیریت زمان به بهترین شکل ممکن با حفظ انرژی برای سرمایه‌گذاری روی مباحثی که در چارچوب زمانی مشخص، به رشد سطح علمی و افزایش آمادگی داوطلب کمک می‌کند.
  • رفع هرگونه ابهام در مورد چگونگی طرح سؤالات آزمون و پاسخگویی منتور المپیاد به تمامی دغدغه‌های دانش‌آموز
  • برنامه‌ریزی بر اساس زمان‌بندی و شرایط فردی دانش‌پژوه و بهره‌مندی از حمایت روانی مشاور در طول دوره آمادگی

المپیادهای چالشی؛ سه درس، سه مبحث جذاب

با توجه به تنوع دروس منتخب برای شرکت در المپیاد، دانش‌آموزان می‌توانند از بین 9 درس ریاضی، زیست‌شناسی، نجوم، فیزیک، شیمی، ادبیات فارسی، کامپیوتر، زمین‌شناسی، جغرافی و سلول‌های بنیادی و بازساختی، درس موردعلاقه خود را انتخاب کنند. شایان‌ذکر است که تمامی المپیادها تحت نظارت وزارت آموزش‌وپرورش کشور و با مدیریت باشگاه دانش‌پژوهان جوان و بنیاد ملی نخبگان برگزار خواهد شد.

در ادامه به معرفی سه المپیاد محبوب برای دروس ریاضی، زیست‌شناسی و نجوم می‌پردازیم:

المپیاد ریاضی

المپیاد ریاضی

ازجمله رقابت‌های بین‌المللی پرطرفدار بین دانش‌آموزان مستعد، المپیاد ریاضی است که سالانه در بیش از صد کشور جهان برگزار می‌شود. تمامی شرکت‌کنندگان در این آزمون می‌توانند در سطوح مختلفی توانایی علمی خود را محک بزنند و با مسائل متنوع و پیچیده ریاضی روبه‌رو شوند.

باید افزود که یکی از شروط شرکت در المپیاد ریاضی، تحصیل در پایه دهم و یازدهم به‌صورت فعال است. با توجه به گستردگی رقابت در این درس، عموم شرکت‌کنندگان از پایه نهم، برای شرکت در المپیاد آموزش خواهند دید.

به‌طورکلی، آزمون المپیاد شامل چهار مرحله می‌شوند که پس از کسب نمرات لازم در مراحل اول و دوم، مرحله سوم شامل دوره آمادگی یا تابستانه و مرحله چهارم شامل آمادگی برای تیم منتخب جهانی می‌شود.

المپیاد زیست

یکی دیگر از المپیادهای دانش‌آموزی جذاب برای دانش‌آموزان مستعد، المپیاد زیست‌شناسی است که عموم دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی مختلف امکان شرکت در آن را خواهند داشت. این در حالی است که بیشترین شرکت‌کنندگان، دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم رشته علوم تجربی هستند.

المپیاد زیست در چهار مرحله برگزار می‌شود. پس از کسب موفقیت و حدنصاب لازم در دو مرحله اول و دوم، داوطلبین شانس ورود به مرحله سوم (دوره تابستانه یا دوره چهل) را به دست می‌آورند. مرحله چهارم نیز شامل رقابت برای منتخب تیم جهانی و شرکت در المپیاد زیست IBO می‌شود.

المپیاد نجوم و اخترشناسی

المپیاد نجوم یکی از سکوهای افتخار دانش‌آموزان ایرانی است که در سال 1398 با 7 مدال نقره و 3 مدال برنز، پرچم ایران عزیز را در عرصه جهانی به اهتزاز درآورد. با این اوصاف، دانش‌پژوهان ایرانی حرف بسیاری در این رقابت جذاب جهانی خواهند داشت.

المپیاد زیست در سه مرحله برگزار می‌شود؛ پس از کسب حدنصاب لازم در مرحله اول و دوم، دانش‌آموزان برگزیده شانس شرکت در مرحله سوم (دوره چهل یا تابستانه) را خواهند داشت. در این مرحله و پس از گذراندن دوره آماده‌سازی برای رقابت جهانی، به‌عنوان تیم منتخب ایران، عازم رقابت برای کسب مدال جهانی خواهند شد.

ازجمله مزایای برجسته کسب مدال‌های رنگی در هر سه المپیاد ریاضی، زیست و نجوم، امکان ادامه تحصیل بدون کنکور در دانشگاه، دریافت تسهیلات ویژه از سوی بنیاد ملی نخبگان و معافیت سربازی و در پایان دریافت سایر مزایا با توجه به رنگ مدال است.

فوت‌وفن کسب مدال در المپیاد کدام است؟

علاقه‌مندان به شرکت دریکی از سه المپیاد ریاضی، زیست یا نجوم لازم است با آگاهی کافی و دید درست و اصولی در مسیر مدال شدن گام بردارند. به همین منظور، کلیه داوطلبینی که قصد شرکت و کسب مدال در المپیاد انتخابی خود را داشته باشند، لازم است به توصیه مشاور المپیاد توجه کنند. در ادامه به روش‌های اصولی برای موفقیت در المپیاد می‌پردازیم:

  • برنامه‌ریزی هدفمند و اصولی برای داوطلب
  • دریافت مشاوره رایگان در دوره آمادگی و شرکت در جلسه منتورینگ المپیاد
  • جمع‌آوری بهترین منابع درسی و کمک‌درسی به‌تناسب سطح دانش‌آموز
  • مدیریت برنامه‌های مرتبط با دوران تحصیل در مدرسه و برنامه‌های شرکت در کلاس آمادگی المپیاد
  • ثبت‌نام در کلاس آمادگی المپیاد با راهنمایی منتور و استاد

آنچه در مورد کلاس‌های المپیاد لازم است بدانید

کلاس‌های المپیاد

تنوع و جذابیت مباحث در هر سه درس ریاضی، زیست و نجوم به‌اندازه‌ای است که بنا بر توصیه اهالی فن، داشتن یک دورنمای درست برای آمادگی شرکت در المپیاد، تأثیر بینهایت مثبتی در گام‌های بعدی موفقیت می‌گذارد. در ادامه، به جزئیات مفیدی برای هریک از کلاس‌ها با توجه به درس موردنظر می‌پردازیم:

کلاس المپیاد ریاضی

کلیه مباحث تعیین و تدریس شده در کلاس المپیاد ریاضی با تشخیص استاد موردنظر، گزینش خواهد شد. آن دسته از دانش‌آموزانی که تمایل به برگزاری کلاس به‌صورت خصوصی داشته باشند، می‌توانند در جلسه مشاوره رایگان طلایی‌ها و با هماهنگی استاد، کلاس موردنظر خود را برگزار کنند. توجه داشته باشید که در این آموزشگاه تخصصی، می‌توانید در کلاس‌های
آمادگی آزمون المپیاد نیمه‌گروهی و گروهی نیز شرکت کنید که عموما به صورت آنلاین و در نرم‌افزار پیشرفته ادوبی کانکت برگزار می‌شوند.

کلاس المپیاد زیست

در کلاس المپیاد زیست طلایی‌ها، دانش‌پژوهان علاوه بر مطالعه و تمرین مباحث تئوری، زیر نظر استاد منتخب خود، با روش‌های یادگیری و تقویت آموخته‌های خود آشنا خواهند شد. همچنین، ناگفته نماند که این کلاس با نظر و تأیید استاد، قابلیت برگزاری به‌صورت خصوصی را خواهد داشت. امکلان برگزاری کلاس‌های المپیاد، علاوه برخصوصی، به صورت نیمه‌گروهی و گروهی نیز وجود دارد.

کلاس المپیاد نجوم

کلاس المپیاد نجوم

یکی از ویژگی‌های برجسته کلاس المپیاد نجوم، تعامل گسترده دانش‌آموز با اساتید است. همچنین، آن دسته از شرکت‌کنندگانی که مایل باشند کلاس به‌صورت خصوصی و با توجه به زمان‌بندی شخصی آن‌ها برگزار شود، می‌توانند در جلسه رایگان مشاوره و با هماهنگی استاد، از تدریس خصوصی المیاد نجوم استفاده کنند.

شایان‌ذکر است که کلیه کلاس‌های المپیاد ریاضی، زیست و نجوم با این هدف برگزار خواهند شد که دسترسی دانش‌پژوه به تمامی منابع درسی و غیردرسی در بهترین شکل خود فراهم شود. همچنین امکان یادگیری، تمرین و مرور مداوم با هدایت استاد منتخب وجود خواهد داشت.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد