چه زمانی برای افت تحصیلی باید به مشاور مراجعه کرد؟

یک مشاور تحصیلی مجرب، با بررسی سوابق تحصیلی، علایق، استعدادها و نقاط ضعف فرزندتان، ریشه اصلی افت تحصیلی را به طور دقیق شناسایی می کند و بر اساس آن، برنامه ای جامع و علمی برای بهبود وضعیت تحصیلی او ارائه می دهد.

مشاوره تحصیلی، به عنوان راهکاری علمی و تخصصی، می تواند به شما در شناسایی دقیق علت افت تحصیلی فرزندتان، ارائه راهکارهای مناسب برای جبران آن و ارتقای سطح علمی او کمک کند.

 

مشاور تحصیلی، متخصصی است که به دانش آموزان در زمینه های مختلف تحصیلی، از جمله انتخاب رشته، برنامه ریزی درسی، روش های مطالعه، حل مشکلات یادگیری و مقابله با اضطراب امتحان کمک می کند. مشاوران تحصیلی با استفاده از روش های مختلف مانند مصاحبه، تست ها و پرسشنامه ها، به شناخت نقاط قوت و ضعف دانش آموز و همچنین علل احتمالی افت تحصیلی او می پردازند. سپس با ارائه راهکارهای مناسب، به دانش آموز در جهت بهبود عملکرد تحصیلی اش کمک می کنند.

افت تحصیلی دانش ‌آموزان تا چه حد به خودشان بستگی دارد؟

برای شناسایی دلایل افت تحصیلی در دبیرستان، بهتر است ابتدا سراغ مشکلات و شرایط فردی دانش‌آموز برویم. برای تشخیص بهتر و دقیق‌‌تر پیشنهاد می‌شود از یک مشاوره افت تحصیلی کمک بگیرید. عمده‌ترین عوامل فردی که باعث افت سطح نمرات می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • انتخاب نادرست زمان مطالعه: برخی از دانش‌آموزان تصور می‌کنند خواب کمتر و مطالعه بیشتر باعث بهبود عملکرد تحصیلی‌شان می‌شود. این موضوع کاملا غلط است.
  • عدم توجه و تمرکز: عواملی مانند گشت‌وگذار در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی تا حد زیادی باعث کاهش توجه و تمرکز دانش‌آموز در سرکلاس و حین تمرین و مطالعه می‌شود.
  • علاقه‌نداشتن به برخی دروس: نقش معلم در افت تحصیلی و علاقه دانش‌آموزان به یک درس خاص، بسیار حائز اهمیت است.
  • نداشتن مهارت مدیریت زمان: اگر دانش‌آموز نتواند زمان را بین مطالعه و کارهای روزمره خود تقسیم کند، ممکن است برای مطالعه وقت کمی داشته باشد.
  • عدم توانایی مقابله با مشکلات تحصیلی: بنابر تشخیص مشاوره افت تحصیلی، گاهی عدم توانایی دانش‌آموزان در مواجهه و حل مسائل حین تحصیل در مدرسه و سر کلاس باعث کاهش نمرات آن‌ها می‌شود.
  • مشکلات نقص توجه: حواس‌پرتی ناشی از بیماری‌هایی مانند اختلال در توجه و بیش‌فعالی می‌تواند عاملی در افت عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان باشد.
  • ضریب هوشی پایین: دانش‌آموزانی که ضریب هوشی پایین‌تری دارند، نمی‌توانند هم‌زمان با سایر هم‌کلاسی‌ها مطالب را یاد بگیرند.
  • مشکلات عاطفی: اختلالات عاطفی مانند استرس، اضطراب، ترس، غم، خشم و احساساتی از این قبیل ممکن است شرایط تحصیلی دانش‌آموز را تحت‌تاثیر قرار دهد.

افت تحصیلی به کاهش قابل توجه در عملکرد تحصیلی دانش آموز نسبت به سطح قبلی یا نسبت به همسالانش گفته می شود. این افت می تواند در یک یا چند درس خاص و به صورت موقت یا بلندمدت رخ دهد. اگر نگران افت تحصیلی فرزندتان هستید، در وهله اول می توانید با معلم او صحبت کنید. معلمان با توجه به سوابق تحصیلی دانش آموز و مشاهدات خود در کلاس درس، می توانند در شناسایی علت احتمالی افت تحصیلی به شما کمک کنند.

از نظر مشاوره افت تحصیلی، مدرسه چه تاثیری در افت تحصیلی دانش ‌آموزان دارد؟

طبق بررسی‌ها و نتایج حاصل از جلسات مشاوره افت تحصیلی با دانش آموزان، همیشه مقصر اصلی افت نمرات، دانش‌آموزان نیستند. زمانی که یک دانش‌آموز علاقه و انگیزه خود را برای درس‌خواندن از دست می‌دهد یا نمرات او به‌طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، باید به ‌دنبال دلیل و در جست‌وجوی راهکار موثری برای جبران آن بود‌.

توجه یا عدم توجه معلم به دانش ‌آموز

برخورد و رفتار معلم در کلاس نقش زیادی در افت یا پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد‌. گاهی یک تشکر و توجه ساده باعث می‌شود دانش‌آموز علاقه بیشتری به آن درس پیدا کند. اما همیشه هم اینطور نیست؛ اگر تعداد دانش‌آموزان زیاد باشد، معلم نمی‌تواند به همه توجه کند و این باعث بی‌انگیزگی دانش‌آموزان برای یادگیری آن درس خواهد شد.

فشار یادگیری بر دانش آموز

اگر حجم مباحث درسی در یک روز بیش از ظرفیت و حوصله دانش‌آموز باشد، او دیگر توان یادگیری ندارد. بهتر است برنامه درسی دانش‌آموزان ازطریق مشورت با یک مشاوره افت تحصیلی اجرا شود تا چندین درس دشوار در یک روز و پشت سرهم نباشند.

تکالیف بیش از حد در مدرسه

برای این‌‌که مغز بازدهی لازم را داشته باشد به تفریح نیاز دارد. فشار بالای تکالیف، کیفیت یادگیری را در دانش‌آموزان کاهش می‌دهد. بهتر است از دانش‌آموز انتظارات نامعقول نداشته باشید.

تاثیر خانواده در افت تحصیلی دانش ‌آموزان

طبق بررسی‌ها و نتایج حاصل از جلسات مشاوره افت تحصیلی با دانش آموزان، همیشه مقصر اصلی افت نمرات، دانش‌آموزان نیستند

آرامش، امنیت، ارتباطات عاطفی و ایجاد فضایی مناسب برای مطالعه مهم‌ترین عواملی هستند که در یک خانواده باعث ترقی دانش‌آموزان می‌شوند. درصورت کمبود یا عدم وجود هرکدام از موارد بالا، دانش‌آموزان احساس ضعف می‌کنند و مشکلاتی از قبیل استرس، عدم اعتمادبه‌نفس، حواس‌پرتی و عدم داشتن انگیزه برای درس‌خواندن گریبان‌گیر آن‌ها می‌شود.

خانواده‌ها بهتر است مهارت‌های ارتباط با فرزند و نحوه حمایت از آن‌ها را ازطریق مشاوره افت تحصیلی بیاموزند. رفت‌وآمدهای زیاد در دوران امتحانات، اسباب‌کشی، مسافرت و دیگر اتفاق‌هایی که باعث می‌شود دانش‌آموز از جو درس‌خواندن خارج شود، عامل مهمی در کاهش نمرات او هستند.

چه زمانی باید نگران افت تحصیلی باشیم؟

نشانه‌ های افت تحصیلی در دانش‌‌آموز ابتدا توسط معلم و بعد خانواده قابل مشاهده است. البته افت نمرات همیشه هم نگران‌کننده نیستند.‌ در ادامه مواردی را ذکر کرده‌ایم که درصورت مشاهده آن‌ها، خانواده‌ها باید به فکر راه‌حل برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان باشند.

  • کاهش ناگهانی نمرات دانش‌آموز در یک بازه زمانی
  • کاهش علاقه دانش‌آموز به رفتن به مدرسه و انجام تکالیف درسی
  • بروز مشکلات رفتاری و اجتماعی در دانش‌آموز مانند پرخاشگری، گوشه‌گیری یا کم‌حرفی
  • مشاهده استرس و اضطراب در دانش‌آموز
  • ممانعت از ارتباط با والدین یا معلم برای صحبت درباره افت نمرات
  • سرگرم‌شدن به فعالیت‌هایی غیر از تکالیف درسی و مدرسه

راه‌ حل ‌های مقابله و جبران افت تحصیلی دانش ‌آموزان

افت تحصیلی یکی از مشکلات حین تحصیل است که برای رفع آن زمان و تلاش زیادی نیاز است. برنامه‌ریزی اصولی و انجام تکنیک‌های مختلف می‌تواند به بهبود شرایط تحصیلی فرزندتان منجر شود.

افت تحصیلی یکی از مشکلات حین تحصیل است که برای رفع آن زمان و تلاش زیادی نیاز است. برنامه‌ریزی اصولی و انجام تکنیک‌های مختلف می‌تواند به بهبود شرایط تحصیلی فرزندتان منجر شود. راه‌‌کارهای جبران و حل مشکل افت تحصیلی عبارت‌اند از:

  • ایجاد فضایی امن و آرام و ارائه روش‌های درست مطالعه
  • عدم استفاده از گوشی، رایانه و تلویزیون یا محدود‌کردن آن‌ها به‌منظور افزایش تمرکز
  • ارائه روش‌هایی برای تنوع در آموزش و عدم خستگی دانش‌آموز مانند تفریح، ورزش یا کارهای هنری
  • هدف‌گذاری برای آینده؛ تقسیم هدف بزرگ به چندین هدف کوچک برای دانش‌آموز و برنامه‌ریزی جهت دستیابی به هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • افزایش اعتمادبه‌نفس در دانش‌آموز
  • تشویق به‌اندازه و به‌موقع و ایجاد انگیزه برای درس‌خواندن در دانش‌آموز
  • استمرار و تداوم مطالعه
  • مدیریت زمان به‌نحوی که دانش‌آموز در پایان روز تمام تکالیف و تفریحات خود را انجام داده باشد.

نقش مشاور تحصیلی در جبران افت تحصیلی دانش ‌آموزان چیست؟

اگر نمرات دانش‌آموز با مطالعه بیشتر تغییری پیدا نکرد و کمتر هم شد، حتما این سوال برایتان پیش می‌آید که چگونه افت تحصیلی را جبران کنیم؟ حال زمان آن رسیده که به فکر راه‌‌کار اساسی باشید. تمامی راه‌حل‌هایی که در بخش قبلی درخصوص جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان بیان شد، باید در جلسات مشاوره افت تحصیلی بررسی و ارائه شوند. خانواده‌ها باید درصورت مشاهده کاهش نمرات دانش‌آموزان به‌جای فشار درسی و روانی بیشتر به فرزندشان، به یک متخصص کاربلد جهت مشاور تحصیلی مراجعه کنند؛ چراکه برای ارائه بهترین راهکار، ابتدا باید دلایل اصلی افت تحصیلی شناسایی و بررسی شوند. یک راه‌حل یکسان نمی‌تواند برای تمامی دانش‌آموزان مفید باشد، چراکه دلایل افت تحصیلی در هر دانش‌آموز با دیگری متفاوت است.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان