دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان

طبق «ماده ۱۰ پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب سال ۱۳۹۸» و اجرایی شده از سال ۱۴۰۰، هر پایانه فروشگاهی اعم از کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک، باید شناسه یکتا (کد مالیاتی) داشته باشد. ازاین‌رو کلیه صاحبان کسب‌وکار حقیقی و حقوقی که قصد استفاده از دستگاه‌های pos بانکی را دارند، ملزم به دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان از سازمان امور مالیاتی کشور (سامانه مودیان) هستند.

 

در این مقاله مراحل ثبت نام کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی را بررسی خواهیم کرد. به شما اطمینان می‌دهیم پس از مطالعه این مقاله به کلیه سوالاتتان راجع‌به نحوه دریافت کد رهگیری دستگاه کارت خوان پاسخ داده خواهد شد.

کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان چیست و چگونه دریافت می‌شود؟

کد رهگیری مالیاتی، حاوی یک کد ده رقمی است که پس از ثبت‌نام الکترونیک فرد متقاضی در سامانه مودیان (tax.gov.ir)، به او ارائه خواهد شد. داشتن این کد ده رقمی برای دریافت و فعال‌سازی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک (پایانه فروشگاهی) الزامی است. در واقع شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که مستقیما با مصرف‌کننده نهایی ارتباط دارند، بدون داشتن کد رهگیری مالیاتی نمی‌توانند از طریق نرم افزار سامانه مودیان، اقدام به صدور صورتحساب الکترونیکی خود کنند.

با دریافت این کد، برای کسب‌وکارها در سازمان امور مالیاتی، پرونده مالیاتی تدوین خواهد شد. ازاین‌رو میزان درآمد و مالیات قابل‌پرداخت مودیان، برای این سازمان مشخص خواهد بود و از بروز تخلفات آتی و فرارهای مالیاتی مودیان جلوگیری خواهد شد. در نتیجه هر کسب‌وکار (حقیقی یا حقوقی) اگر قصد دریافت هزینه در ازای ارائه محصول خود، از طریق پایانه فروشگاهی (کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی) را دارد، باید کد رهگیری مالیاتی داشته باشد.

مراحل پیش‌ثبت‌نام و ثبت نام کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان

فرایند دریافت کد رهگیری دستگاه کارت خوان به‌صورت کاملا آنلاین و رایگان انجام می‌شود. متقاضیان ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان، باید به سامانه مودیان (tax.gov.ir)، میز خدمت عملیات الکترونیک مالیاتی، مراجعه کنند. سپس طبق مراحل زیر ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان ادامه پیدا خواهد کرد:

  1. انتخاب گزینه «پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام الکترونیک» در فهرست خدمات سامانه
  2. خواندن متن «خلاصه فرایند ثبت‌نام الکترونیک»، پس از وارد شدن به صفحه «ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی» 
  3. کلیک کردن روی دکمه قرمز «ورود به ثبت‌نام» در  انتها صفحه «ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی» 
  4. ارائه اطلاعات کاربری در «درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی» به‌عنوان پیش‌ثبت‌نام: ورود اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه 
  5. تایید شماره تلفن همراه
  6. ثبت و تایید اطلاعات شخص اصلی براساس مشخصات کارت ملی
  7. ثبت اطلاعات پایه / شرکا / اعضا
  8. تایید نهایی اطلاعات توسط مودی
  9. دریافت کد ده رقمی رهگیری مالیاتی از طریق پیامک و سایت
  10. ارسال اطلاعات کاربری ثبت نام به مودی از طریق پیامک
  11. تکمیل ثبت نام و ورود اطلاعات تکمیلی و تایید نهایی توسط مودی

پس از تکمیل ثبت‌نام، مودیان می‌توانند از کلیه خدمات و تسهیلات الکترونیک سامانه مودیان مانند دسترسی به نسخه الکترونیکی پرونده مالیاتی و ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی از طریق برنامه حسابداری فروشگاهی و همچنین تسلیم الکترونیک اظهارنامه مالیاتی استفاده کنند. هنگام ثبت نام کد مالیاتی کارتخوان در بخشی به‌عنوان «نواقص اطلاعاتی»، نواقص پرونده مالیاتی فرد به او نشان داده می‌شود که باید برای رفع آن اقدام کند. در بخش بعدی به نحوه رفع این این نواقص خواهیم پرداخت.

مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان

 

نحوه رفع نواقص اطلاعاتی هنگام ثبت نام کد مالیاتی برای کارتخوان

کلیه کسب‌وکارها برای ثبت نام مالیاتی دستگاه کارتخوان شاپرک، سیار یا غیر سیار باید اطلاعات کامل کسب‌وکار خود را در سامانه امور مالیاتی کشور ثبت کنند. اگر در این اطلاعات نقصی وجود داشته باشد، سامانه، هشدار رفع آن‌ها را در حین ثبت نام مالیات کارتخوان خواهد داد. این هشدارها شامل این موارد می‌شوند:

  • ثبت محل اقامتگاه قانونی کسب‌وکار روی نقشه
  • ثبت نوع شغل در سامانه (ثبت اطلاعات پایه / شرکا / اعضا مربوط به شغل)
  • بررسی مشمول بودن « قانون مالیات بر ارزش افزوده» (بررسی وضعیت توسط vat.ir)
  • تکمیل اطلاعات تاریخ شروع فعالیت
  • ثبت اطلاعات مربوط به شماره تلفن ثابت و کد شهر

پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده می‌توانید به مرحله بعدی ثبت‌نام بروید و کد رهگیری مالیاتی را دریافت کنید.

اطلاعات و مدارک لازم به منظور دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان

برای اینکه شخص حقیقی متقاضی، اطلاعات مربوط به کسب‌وکار خود را برای دریافت کد رهگیری دستگاه کارت خوان، داخل سامانه مودیان تکمیل کند، باید برخی از مدارک مهم را داشته باشد؛ همچنین اشخاص حقوقی علاوه‌بر این مدارک، باید مدارک مختص اشخاص حقوقی را ارائه دهند. در جدول زیر مهم‌ترین مدارک اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان را شرح داده‌ایم:

مدارک اشخاص حقیقی

مدارک اشخاص حقوقی

مدارک هویتی فرد (کارت ملی، شناسنامه، عکس سه در چهار)

همه اسناد شرکت (شرکت نامه، روزنامه رسمی، مهر شرکت و اساسنامه)

شماره همراه به نام فرد متقاضی

مدارک مربوط به آخرین تغییرات در روزنامه رسمی

شماره همراه به نام فرد متقاضی

اسناد شناسایی و هویتی همه اعضای شرکت

کپی قبض پایانی محل فعالیت 

کامل کردن دفترچه مربوط به مشخصات شناسایی اشخاص حقوقی

کپی کارت بازرگانی و کد بیمه کارگاه

فیش مربوط به پرداخت دو در هزاری سرمایه اولیه شرکت و فیش ابطال تمبر مالیاتی

کپی جواز کسب

قبوض آب، برق، گاز و تلفن شرکت

کپی گواهی مربوط به ثبت نام اداره امور مالیاتی

اسناد مربوط به مالکیت و اجاره نامه دفتر شرکت

کپی وکالت‌نامه‌ی قائم مقام قانونی

گواهی مربوط به امضاء توسط مالکان امضاء حقوقی در محل دفترخانه رسمی اسناد

پیش ثبت نام مالی

 

کپی یا اصل فیش بانکی مربوط به عوارض

اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت

با در دست داشتن این مدارک می‌توانید فرایند دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان را بدون مشکل خاصی تکمیل کنید.

دریافت کد رهگیری دستگاه کارت خوان؛ جلوگیری از بروز مشکلات مالیاتی

کلیه کسب‌وکارها برای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان بانکی، ملزم به دریافت کد رهگیری مالیاتی و تشکیل پرونده الکترونیک در سازمان امور مالیاتی کشور هستند. متقاضیان برای ثبت نام کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان باید به وب‌سایت tax.gov.ir مراجعه و مراحل پیش‌ثبت‌نام را تکمیل کنند. در این مقاله به‌شکل کامل مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان را شرح داده‌ایم. همچنین مدارک لازم برای ثبت نام کد مالیاتی کارتخوان را نام بردیم. سازمان امور مالیاتی کشور با به وجود آوردن امکان دریافت کد رهگیری دستگاه کارت خوان برای کسب‌وکارها، از تخلفات مالی و فرارهای مالیاتی آتی جلوگیری کرده است. ازاین‌رو به تامین هزینه‌های عمومی جامعه کمک خواهد شد.

به‌طورکلی بهتر است کسب‌وکارها در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیریت حسابداری و مالی مجموعه خود، اقدام به طی کردن مراحل قانونی کنند. یکی از الزامات قانونی برای شرکت‌ها، ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی و اظهارنامه مالیاتی آن‌ها به سامانه مودیان است؛ شرکت سپیدار سیستم با ارائه نرم‌افزارهای به‌روز و پیشرفته حسابداری، امکان ارسال سریع و آسان این موارد به سامانه مودیان را فراهم کرده است. ازاین‌رو از تاخیر ارسال مدارک و مشکلات مالی جلوگیری خواهد شد؛ اگر قصد خرید نرم‌افزارهای سپیدار سیستم را دارید، می‌توانید به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد