پیش‌بینی قیمت دلار تا انتهای آذر ۱۴۰۲

در هفته‌های اخیر، قیمت دلار در بازار ایران به یک نوع تعادل نسبی دست یافته است. در این متن، تلاش می‌کنیم به تحلیل این وضعیت و عوامل تأثیرگذار بر آن پرداخته و پیش‌بینی‌هایی برای آینده‌ی نزدیک ارائه دهیم.

وضعیت کنونی

قیمت دلار در هفته‌ی گذشته در محدوده‌ی ۵۰ هزار و ۳۵۰ تا ۵۰۰ تومان نوسان داشته و در نهایت با رقم ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان بسته شده است. این نوسانات به نظر می‌رسد به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.

تحریم‌ها و سیاست‌های ارزی

اتحادیه اروپا در اقدامی جدید شش نفر و پنج شرکت ایرانی را به عنوان تحریم‌های جدید اعلام کرده است. این موضوع برای بازار ارز اهمیت دارد اما تاثیر آن بر قیمت دلار تغییری نکرده است. سیاست فریز ارزی بانک مرکزی نیز به قیمت دلار تأثیری نداشته است.

مختصری درباره ذخایر ارزی

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که ذخایر ارزی بانک مرکزی کاهش ۱۹۰ همتی داشته و تا تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ۱۲ میلیارد دلار برای تامین ارز ترجیحی تخصیص یافته است. این اطلاعات به نقل از منابع بانک مرکزی منتشر شده است.

تأثیرات لایحه بودجه

مجلس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را برگردانده است. دلیل این اقدام اعلام کسری قابل توجه بودجه و وابستگی زیاد به مالیات‌ها بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که فشار بر واحدهای تولیدی و رشد مالیات ممکن است به رشد قیمت‌ها و تورم بیشتر منجر شود.

پیش‌بینی

مقطع فعلی به علت نزدیکی به پایان سال میلادی و سررسید تسویه حساب ارزی تجار، بازه‌ای حساس محسوب می‌شود. بنابراین، پیش‌بینی دقیقی از قیمت دلار بدون در نظر گرفتن عوامل ارزی سخت است. اما با توجه به اتفاقات منطقه‌ای مثل قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل، ممکن است قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی برگردد و بعداً به قیمت‌های بالاتری ارتقا پیدا کند.

تحلیل هوش مصنوعی درباره‌ی این خبر

تحلیل هوش مصنوعی نشان می‌دهد که قیمت دلار در آینده‌ی نزدیک به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و اتفاقات منطقه‌ای و جهانی بستگی دارد. هر چند که این تحلیل ممکن است صحیح نباشد و تغییرات ناگهانی در بازارهای ارز را در پی داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد