گرمای طاقت‌فرسا: بدن انسان تا چه حد می‌تواند گرما را تحمل کند؟

در حالی که گرمایش زمین تابستان‌ها را گرم‌تر می‌کند، دانشمندان به دنبال درک محدودیت‌های تحمل گرمای انسان بدون تهویه مطبوع هستند.

مرگ در گرمای شدید

امواج گرما در تابستان امسال جان ده‌ها نفر را در نیم‌کره شمالی گرفته است. این موضوع، دانشمندان را بر آن داشته تا تحقیقات جدیدی را برای تعیین آستانه تحمل گرمای انسان بدون تهویه مطبوع آغاز کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که آستانه تحمل گرما در انسان بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد، به‌ویژه در افراد مسن و در آب‌وهوای خشک.

جنیفر وانوس، دانشیار دانشگاه ایالتی آریزونا، می‌گوید: "تنها راهکار طبیعی بدن انسان در برابر گرما، تعریق است. اما توانایی تعرق در افراد مسن ضعیف‌تر است." وی در ادامه می‌افزاید: "با وجود فناوری‌های امروزی، در کشورهای پیشرفته‌ای مثل آمریکا، مرگ‌ومیر ناشی از گرما باید ۱۰۰% قابل‌پیشگیری باشد. اما در برخی نقاط جهان، حتی امکانات حداقلی هم برای این کار وجود ندارد."

نکات مهم برای حفظ سلامتی در گرمای شدید

  • بدن خود را خنک نگه دارید: دمای بدن انسان نباید از 43 درجه سانتی‌گراد فراتر رود.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • لباس‌های خنک و روشن بپوشید.
  • به مقدار زیاد آب و مایعات بنوشید.
  • از فعالیت‌های شدید در گرمای روز خودداری کنید.
  • به افراد مسن، کودکان و بیماران توجه ویژه داشته باشید.

رطوبت، عامل تشدیدکننده گرما

هنگامی که هوا مرطوب باشد، عرق تبخیر نمی‌شود و بدن قادر به خنک شدن خود نیست. این موضوع می‌تواند منجر به گرمازدگی، نارسایی اندام‌ها و در نهایت مرگ شود.

دانشمندان برای سنجش گرما و رطوبت از شاخصی به نام "دمای حباب مرطوب" استفاده می‌کنند. دمای حباب مرطوب 35 درجه سانتی‌گراد در رطوبت 100%، به‌عنوان حد بالای بقای انسان بدون تهویه مطبوع در نظر گرفته می‌شود.

تحقیقات جدید، آستانه تحمل گرما را پایین‌تر می‌آورند

مطالعات جدید نشان می‌دهد که آستانه تحمل گرما در انسان، به‌ویژه در افراد مسن و در گرمای خشک، پایین‌تر از حد قبلاً تصور شده است.

تحقیقات جنیفر وانوس نشان می‌دهد که افراد مسن در معرض دمای بالای 46 درجه سانتی‌گراد، حتی در شرایطی که رطوبت هوا پایین باشد، در معرض خطر هستند.

جمع‌بندی

گرمایش زمین، آستانه تحمل گرمای انسان را پایین می‌آورد و افراد بیشتری را در معرض خطر قرار می‌دهد. دانشمندان معتقدند که باید اقدامات جدی برای مقابله با این پدیده، از جمله افزایش دسترسی به تهویه مطبوع، انجام شود.

در این گرما، مراقب خود و اطرافیانتان باشید!

 

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد