قرص آتورواستاتین برای چیست؟ نحوه مصرف و عوارض داروی آتورواستاتین

سبک زندگی غلط، مصرف مواد غذایی ناسالم و چرب، عدم تحرک و... از مهمترین عوامل ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند. در سال‌های اخیر تعداد بیمارانی که با کلسترول بالا و افزایش چربی خون به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. به همان نسبت نیز مصرف داروهای مرتبط با این عارضه نیز بیشتر شده است. یکی از این داروهای شناخته‌شده، قرص آتورواستاتین Atorvastatin است که در این مطلب قصد داریم به شرح کوتاهی درباره مشخصات، موارد مصرف و عوارض جانبی آن اشاره کنیم.

 

قرص آتورواستاتین چیست؟

قرص آتورواستاتین در گروه داروهای قلبی عروقی قرار داشته و جزء داروهای مهارکننده هیدروکسی متیل گلوتاریل کوآنزیم A ردوکتاز محسوب می‌شود. قرص Atorvastatin یا لیپیتور از اصلی‌ترین داروها در روند درمانی کاهش کلسترول بد خون بوده که استفاده از آن بدون تجویز پزشک متخصص امکان‌پذیر نخواهد بود.

موارد مصرف قرص آتورواستاتین

همان‌طور که اشاره کردیم، موارد مصرف این دارو به کاهش کلسترول بد خون منتهی می‌شود. همچنین کاهش چربی موجود در خون (تری گلیسیرید) نیز از دیگر موارد مصرف این قرص است. در صورتی که کلسترول خوب کاهش پیدا کرده و سطح کلسترول بد افزایش پیدا کند، شخص در معرض ابتلا به عارضه‌هایی جدی مانند سکته قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و عروقی و... قرار می‌گیرد.

نکته مهم در مصرف قرص آتورواستاتین، استفاده از دارو به همراه رعایت رژیم غذایی مناسب با شرایط سلامتی بیمار است. از آنجا که مصرف غذاهای چرب باعث افزایش کلسترول بد و تری گلیسیرید در خون می‌شوند، به همین جهت مصرف دارو باید با رعایت برنامه غذایی سالم همراه باشد.

موارد منع مصرف قرص آتورواستاتین

بانوان باردار در گروه افرادی قرار دارند که استفاده از قرص Atorvastatin به آن‌ها توصیه نمی‌شود. همچنین افرادی که به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند نیز در مصرف این قرص محدودیت دارند. یکی دیگر از موارد منع مصرف قرص آتورواستاتین، افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت است. البته طی تحقیقات انجام شده، این مورد نسبت به موارد منع مصرف دیگر کمتر مشاهده شده است.

قرص آتورواستاتین Atorvastatin

مکانیسم اثر قرص آتورواستاتین

مکانیسم اثر این قرص به شکلی است که میزان آنزیم‌های تولید شده توسط کبد را کنترل می‌کند. کنترل و مسدود کردن روند تولید آنزیم در کبد، کلسترول خون را در سطحی نرمال و ثابت نگه می‌دارد. به این ترتیب با کاهش کلسترول بد خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و... نیز کاهش پیدا می‌کند.

عوارض جانبی قرص آتورواستاتین

این قرص نیز همچون دیگر داروها عوارض جانبی مختلفی داشته و احتمال بروز آن‌ها در برخی از افراد وجود دارد. در ادامه به این عوارض اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

  • دردهای شدید مفصلی و عضلانی
  • حالت تهوع و کاهش اشتها
  • اسهال، درد معده و سوءهاضمه
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • خونریزی بینی
  • احساس درد در ناحیه دهان و گلو
  • تنگی نفس و سرفه
  • کاهش قدرت جسمانی
  • اسپاسم عضلانی
  • التهاب و حساسیت پوستی (خارش و تورم)

توجه داشته باشید که مصرف مشروبات الکی هم‌زمان با مصرف قرص Atorvastatin خطر بروز عوارض جانبی این دارو را افزایش می‌دهد. اگر عوارض جانبی برطرف نشده و ادامه پیدا کنند، امکان بروز عوارضی جدی‌تر مانند مشکلات شناختی، افزایش دمای بدن، تورم دست و پا، تغییر رنگ ادرار، مشکلات بینایی و... در بیمار وجود دارد.

عوارض مصرف بیش از اندازه (اوردوز) قرص آتورواستاتین

از آنجا که این دارو خاصیت اعتیادآور دارد، مصرف بیش از اندازه آن قطعا با مشکلات متعددی همراه خواهد بود. بسیاری از افراد از این دارو برای رسیدن به احساس سرخوشی و آرامش استفاده می‌کنند. با مصرف بیش از اندازه قرص Atorvastatin و همچنین مصرف دارو در دوزهای بالا بدون تجویز پزشک، افراد سلامتی خود را به خطر انداخته و به استفاده از این قرص معتاد می‌شوند. همچنین مصرف بیش از اندازه آن منجر به مسمومیت در افراد خواهد شد.

هشدارها درباره قرص آتورواستاتین

پیش از مصرف دارو باید نسبت به موارد منع مصرف و هشدارهایی که در این خصوص اعلام شده، توجه ویژه‌ای داشته باشیم. بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاه کافی درباره عملکرد داروها، سلامتی خود را به خطر انداخته‌اند.

به عنوان مثال پزشکان متخصص به بانوان باردار و بیماران کبدی، اختلالات تیروئید، بیماران کلیوی و همچنین افرادی که در مصرف الکل زیاده‌روی می‌کنند، در خصوص مصرف قرص آتورواستاتین هشدار جدی داده‌اند. بیمارانی که سلامت آن‌ها در اثر عفونت و بیماری‌های عفونی تحت تأثیر قرار گرفته است نیز باید نسبت به مصرف این قرص جانب احتیاط را رعایت کنند.

تداخلات دارویی قرص آتورواستاتین

نکته مهم دیگری که در مصرف داروهای مختلف باید به آن توجه داشته باشیم، تداخل آن‌ها با یکدیگر است. معمولا پزشکان متخصص پیش از تجویز دارو از بیمار درباره قرص‌های مصرفی او سؤال کرده تا از بروز عوارض جانبی ناشی از تداخلات دارویی پیشگیری کنند.

قرص آتورواستاتین نیز با بعضی از داروها تداخل دارویی دارد که کسب آگاهی در مورد آن‌ها ضرری ندارد. در ادامه به بعضی از مهمترین داروها اشاره خواهیم کرد:

  • داروهای آنتی‌بیوتیک
  • سیکلوسپورین (قرص Atorvastatin با این دارو تداخل شدیدی دارد)
  • وارفارین
  • داروهای درمانی مخصوص بیماری HIV
  • داروهای هپاتیت C
  • وراپامیل
  • کلشی سین
  • آمیودارون
  • دیلتیازم
  • آملودیپین
  • داروهای ضد قارچ
  • لوراتادین
  • فلووکسامین
  • فکسوفنادین

نحوه مصرف و عوارض داروی قرص آتورواستاتین

مطالعه بیشتر درباره قرص آتورواستاتین

بسیاری از بیماران نسبت به عوارض و حساسیت‌های ناشی از مصرف این قرص آگاهی کافی ندارند. این امر باعث می‌شود تا در بعضی از موارد، مصرف قرص Atorvastatin با خطراتی جدی همراه باشد. به عنوان مثال احتمال ایجاد شرایط نامطلوب در اثر تداخل این قرص با اریترومایسین وجود داشته و معمولا این عارضه در افراد مسن مشاهده شده است. به همین جهت پزشکان در صورت نیاز به تجویز آتورواستاتین برای افراد مسن باید نکات مهم در این خصوص را در نظر داشته باشند. از دیگر نکاتی که ذکر آن در این مطلب ضرورت دارد، احتیاط در مصرف قرص آتورواستاتین در صورت ابتلا به بیماری‌های کبدی است. اگر در حال حاضر نیز به بیماری‌های کبدی مبتلا نبوده و در گذشته با این قبیل بیماری‌ها درگیر بوده‌اید نیز پزشک متخصص خود را در جریان بگذارید.

برای مطالعه بیشتر در مورد این دارو، می‌توانید به منابع معتبر زیر مراجعه بفرمایید:

1.nhs.uk

2. wikipedia

نظرات مصرف‌کنندگان درباره این دارو

به طور کلی اثرگذاری داروها بر افراد در گروه‌های سنی مختلف و وضعیت سلامتی آن‌ها، متفاوت خواهد بود. به همین دلیل نظر مصرف‌کنندگان درباره این دارو نیز متفاوت است. بر اساس آمار و نظرسنجی‌های انجام شده، حدود 29 تا 30 درصد از مصرف‌کنندگان نسبت به بهبود وضعیت خود و دریافت نتیجه مثبت از مصرف قرص آتورواستاتین، اعلام رضایت داشته‌اند.

بیشترین نتیجه رضایت‌بخش از این آمار نیز به بیمارانی مربوط می‌شود که با مصرف قرص سطح کلسترول بد آن‌ها کاهش پیدا کرده است. در مقابل نیز برخی از بیماران عوارض جانبی شدیدی را تجربه کرده و از مصرف قرص رضایت چندانی نداشته‌اند. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده عوارض جانبی، مصرف قرص را خودسرانه قطع نکرده و به پزشک متخصص خود مراجعه کنید؛ قطع ناگهانی این قرص خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و... را افزایش می‌دهد.

نتیجه گیری و جمع بندی

در آخر نیز باید به این نکته اشاره داشته باشیم که سبک غذایی سالم بر روی وضعیت سلامتی بدن انسان و ثابت نگه داشتن سطح کلسترول خوب، تأثیر قابل توجهی دارد. همچنین تحرک، انجام تمرینات ورزشی منظم، مصرف زیاد آب و... از عواملی هستند که به کنترل سطح کلسترول خون کمک می‌کنند. به منظور نگهداری از قرص آتورواستاتین Atorvastatin، بهتر است آن را در محیطی کاملا خشک و بدون گرما و رطوبت قرار دهید. همچنین اگر قرص را درون قوطی خریداری کرده‌اید، هر بار پس از مصرف، درب قوطی را محکم ببندید.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد