چرا بیشتر کتاب‌هایی که می‌خوانیم را فراموش می‌کنیم؟

مطالعه کتاب تاثیرات بسیار زیادی روی ذهن و همچنین عملکرد انسان‌ها در طول زندگی فردی و اجتماعی دارد. بسیاری از کتاب‌ها با مفاهیم ارزشمند باعث افزایش انگیزه و اعتمادبه‌نفس در افراد می‌شوند.

بعضی از کتاب‌ها قدرت تحریک پذیری بسیار زیادی دارند به حدی که مخاطب را مجاب به ادامه مطالعه این کتاب می‌کنند. بدون شک از مهمترین دلایل اصلی مطالعه نیز کسب دانش و تاثیرگذاری آن روی زندگی ما انسان‌ها است. شاید برای شما هم جای سوال باشد که چرا بیش‌‌تر کتاب‌هایی که می‌خوانیم را فراموش می‌کنیم؟

دلیل فراموش کردن بسیاری از کتاب‌ها

شاید برای شما هم پیش آمده که فرصت زمان بسیار زیادی را برای مطالعه کتاب وقت گذرانده باشید و پس از یک دوره کوتاه آن را فراموش کنید. قطعاً این مسئله برای بسیاری از افراد علاقه‌مند به مطالعه دردناک است که یک کتاب خوانده شده را به فراموشی بسپارند. قطعاً در ذهن خود می‌پرسید چرا بیش‌‌تر کتاب‌هایی که می‌خوانیم را فراموش می‌کنیم؟ خرید انواع کتاب در زمینه های مختلف نیز در چنین مواردی ممکن است کارساز نباشد. دلایلی همچون کمبود خواب، عدم فعالیت صحیح مغز، رژیم غذایی نامناسب، مصرف بسیاری از داروها، استرس و اضطراب و... تمامی مطالب موجود در مغز را به فراموشی می‌سپارند. البته این دلایل بسیار زیاد هستند که برخی از آن‌‌ها شامل:

مطالعه کتاب‌های زیاد

بیش‌‌تر افرادی که اهل مطالعه هستند عادت کرده‌اند تا به صورت مداوم مطالعه کنند، حال برای آن‌‌ها مهم نیست که چه نوع کتابی را با چه مفاهیمی بخوانند. بهتر نیست شما کاربران عزیز برای اینکه ذهنتان را خسته نکنید و مطالب کتاب در ذهن شما باقی بماند، تنها کتاب‌های ارزشمند را برای مطالعه در نظر بگیرید. البته که برای داشتن این مهارت نیاز به تمرین مداوم دارید و قبل از مطالعه کتاب حتماً به فهرست آن نگاهی بیندازید تا متوجه ارزش مطالب آن شوید.

انتخاب محتواهای متنوع

اگر می‌خواهید مطالب کتابی را که می‌خوانید در ذهن شما باقی بماند بهتر است کتاب‌های مرتبط با محتوای این کتاب را مطالعه کنید. هرگز به دنبال کتاب‌هایی با محتواهای متفاوت مربوط به حوزه‌های مختلف تاریخی، سیاسی، تخیلی، فلسفی، روانشناسی و... نباشید و تنها یک موضوع را برای مطالعه در نظر بگیرید. حتی با وجود انتخاب کتاب‌های ارزشمند اگر محتوای آن‌‌ها با یک‌‌دیگر مرتبط نباشد، بدون شک تمامی نکات کتاب قبلی شده را فراموش خواهید کرد.

چند ترفند ایده آل برای فراموش نکردن کتاب‌های خوانده شده

شاید برای همه ما پیش آمده که به سراغ کتاب‌هایی که قبلاً مطالعه کرده برویم و با ورق زدن صفحات کتاب متوجه شویم که چیزی از موضوع آن را به یاد نمی‌آوریم. قطعاً در این هنگام از خود می‌پرسیم، چرا بیش‌‌تر کتاب‌هایی که می‌خوانیم را فراموش می‌کنیم؟ عوامل بسیار زیادی باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی می‌شوند؛ اما در هر صورت همه ما دوست داریم تا تمامی مطالب کتاب‌های خوانده شده در ذهن ما باقی بماند.

به سراغ کتاب‌های ارزشمند بروید

یکی از موثرترین روش‌ها برای فراموش نکردن کتاب‌های خوانده شده این است که به سراغ کتاب‌های ارزشمند بروید که به کار شما می‌آیند. قرار نیست شما در تمامی زمینه‌های روانشناسی، فلسفی، تاریخی و علمی مهارت کسب کنید. کتاب‌هایی را بخوانید که مستقیماً روی شغل و همچنین شخصیت و زندگی شما تاثیرات مثبتی دارند و البته این کتاب‌ها محتوایی متناسب با کار و شخصیت شما را داشته باشند.

یادداشت برداری

یکی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از فراموشی کتاب‌های خوانده شده یادداشت برداری نکات مهم آن است. حتی در دوران مدرسه نیز برای اینکه مطالب مهم را فراموش نکنیم، قطعاً یادداشت برداری انجام می‌دادیم. یادداشت برداری باعث می‌شود تا مطالعه نیز برای شما راحت‌تر باشد و مطالب را به‌راحتی به‌خاطر بیاورید.

خلاصه نویسی

چرا بیش‌‌‌تر کتاب‌هایی که می‌خوانیم را فراموش می‌کنیم یکی از غدغه‌های مهم اکثر کاربران است که برای جلوگیری از چنین مشکلاتی بهتر است خلاصه‌برداری را بیاموزید. نوشتن یک خلاصه مختصر اما مفید از کتاب خوانده شده یک تکنیک موثر و طلایی برای به خاطر سپردن مطالب آن کتاب و جلوگیری از فراموشی آن است. البته در کنار این خلاصه نویسی سوالات متداولی نیز از خود بپرسید و بدانید که هدف اصلی این کتاب چیست و چه فایده‌ای برای شما دارد.

​​​​بهترین کتاب ها برای مطالعه

 

انواع فراموشی در انسان

قرار نیست در طول زندگی تمامی کتاب‌هایی که می‌خوانیم یا کارهایی که انجام می‌دهیم در ذهن ما باقی بماند؛ چرا که مغز نمی‌تواند همانند یک فایل آپلود شود. اصلاً چه اصراری برای به‌خاطر سپردن مداوم تمامی مطالب در ذهن است، چه‌بسا این‌‌که ارزش محتوایی چندانی نیز نداشته باشند. پس به همین سبب توصیه می‌کنیم تا به دنبال محتواهای کم اما بسیار ارزشمندی باشید که با یادآوری کوتاه در ذهن شما نمایان شود.

در پاسخ سوال چرا بیش‌‌تر کتاب‌هایی که می‌خوانیم را فراموش می‌کنیم صحیح ترین پاسخ زیاده‌خوانی است. قطعاً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند کمتر بخوانید اما مجدد بخوانید. چرا که متخصصین معتقدند زیاده‌خوانی و به ویژه مطالعه در تمامی حوزه‌هایی که ارزش محتوایی ندارند، باعث فراموشی محتواهای ارزشمند نیز می‌شود. البته این فراموشی در انسان به چند شکل ممکن صورت می‌گیرد که شامل:

تئوری زوال

در این نوع فراموشی شما کاربران در بازیابی اطلاعات خوانده شده دچار مشکل خواهید بود.

تئوری تداخل

زمانی که مطالب مشابهی را مطالعه کنید ممکن است مطالب جدید جایگزین مطالب قبلی شود.

تئوری عدم ذخیره‌سازی

در بسیاری از افراد محتوای کتاب به هیچ وجه به ذهن منتقل نشده که بخواهد آن را فراموش کند.

تئوری فراموشی انگیزه مدار

در چنین مواقعی افراد آگاهانه خود تصمیم می‌گیرند تا مطالب موجود در کتاب را فراموش کنند.

نتیجه

مطالعه کتاب‌های گوناگون از رمان‌های عاشقانه تا کتاب‌های روانشناسی، تاریخی و علمی برای مخاطبان علاقه‌مند به مطالعه بسیار جالب و لذت‌بخش است. همه ما برای دانش بیشتر و گاهی نیز برای سرگرمی رمان و داستان‌هایی را مطالعه می‌کنیم. البته بسیاری از افراد آگاه نیز به خوبی با فواید مطالعه کتاب‌های گوناگون آشنا هستند و برای تقویت ذهن خود همچنان به مطالعه ادامه می‌دهند.

فراموشی کتاب‌های خوانده شده یکی از معضلات بسیار مهمی است که بسیاری از افراد علاقمند به مطالعه با آن درگیر هستند. در این مقاله دلایلی در پاسخ به چرا بیشتر کتاب‌هایی که می‌خوانیم را فراموش می‌کنیم، اشاره شد. اکنون شما کاربران عزیز که علاقه‌مند به مطالعه هستید می‌توانید با به کارگیری چند ترفند مهم مانع از فراموشی خود شوید.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد