رازهای آشپزی که آشپزهای حرفه‌ای هم نمی‌دانند!

آشپزی مهارتی است که نیازمند خلاقیت، تجربه و البته ترفندهای خاص خود است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آشپزی فقط به دانستن دستور پخت و ترکیب مواد اولیه محدود می‌شود، اما در واقع نکات و ریزه‌کاری‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند یک غذای ساده را به یک شاهکار تبدیل کند.

در ادامه قصد داریم 10 ترفند آشپزی را به شما معرفی کنیم که شاید تا به حال نشنیده باشید و آشپزهای حرفه‌ای نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. با به کارگیری این ترفندها می‌توانید طعم و مزه غذاهای خود را به طور چشمگیری ارتقا دهید و مهارت‌های آشپزی خود را به سطحی بالاتر ببرید.

1. تخم مرغ را به درستی هم بزنید

شاید تصور کنید که هم زدن تخم مرغ کار ساده‌ای است، اما ترفندهایی برای انجام بهتر این کار وجود دارد. برای اینکه سفیده و زرده تخم مرغ به طور کامل با هم مخلوط شوند، ابتدا زرده را به تنهایی هم بزنید تا غلیظ و کرمی شود. سپس سفیده را به تدریج به زرده اضافه کنید و به آرامی با حرکات دورانی هم بزنید.

2. از ادویه جات تازه استفاده کنید

ادویه جات تازه طعم و عطری به مراتب قوی‌تر و دلچسب‌تر از ادویه جات کهنه دارند. به جای استفاده از پودرهای آماده، سعی کنید از ادویه جات تازه و آسیاب شده در غذاهای خود استفاده کنید.

3. سبزیجات را به موقع خرد کنید

هر نوع سبزیجات زمان مناسب برای خرد شدن دارد. به عنوان مثال، سیب زمینی را باید درست قبل از پخت خرد کرد تا رنگ و طعم خود را حفظ کند. در حالی که پیاز را می‌توان از قبل خرد و در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کرد.

4. گوشت را قبل از پخت مرینیت کنید

مرینیت کردن گوشت قبل از پخت، به آن طعم و لطافت بیشتری می‌بخشد. می‌توانید از مخلوطی از روغن، ادویه جات و اسید (مانند سرکه یا آبلیمو) برای مرینیت کردن گوشت استفاده کنید.

5. از آب قلم استفاده کنید

آب قلم که از پختن استخوان حیوانات به دست می‌آید، طعم و مزه فوق‌العاده‌ای به سوپ‌ها، سس‌ها و خوراک‌ها می‌دهد. می‌توانید آب قلم را از قبل تهیه کنید و در فریزر نگهداری کنید.

6. از نمک به اندازه کافی استفاده کنید

نمک یکی از مهم‌ترین طعم دهنده‌ها در آشپزی است، اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند طعم غذا را خراب کند. به جای اینکه در ابتدا مقدار زیادی نمک به غذا اضافه کنید، به تدریج نمک را به آن اضافه کنید و طعم آن را بچشید تا به حد مطلوب خود برسید.

7. غذا را بیش از حد نپزید

پخت بیش از حد غذا می‌تواند باعث از بین رفتن طعم، مزه و مواد مغذی آن شود. به خصوص مراقب پخت بیش از حد سبزیجات باشید، زیرا این کار باعث می‌شود که سفت و آبکی شوند.

8. از ظروف مناسب استفاده کنید

استفاده از ظروف مناسب برای پخت و پز می‌تواند به طور چشمگیری بر کیفیت غذا تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، برای پخت و پز با حرارت کم از قابلمه‌های چدنی و برای پخت و پز با حرارت بالا از قابلمه‌های استیل ضد زنگ استفاده کنید.

9. فر خود را از قبل گرم کنید

گرم کردن فر قبل از پخت غذا به این معنی است که غذا به طور یکنواخت پخته می‌شود.

10. غذا را با عشق بپزید

مهم‌ترین ترفند آشپزی، پخت و پز با عشق و علاقه است. زمانی که از آشپزی لذت می‌برید، این حس و شور به غذای شما نیز منتقل می‌شود و آن را به یک غذای خوشمزه و دلچسب تبدیل می‌کند.

با به کارگیری این 10 ترفند آشپزی ساده، می‌توانید طعم و مزه غذاهای خود را به طور چشمگیری ارتقا دهید و مهارت‌های آشپزی خود را به سطحی بالاتر ببرید.

نکته: این ترفندها فقط نقطه شروعی برای شما هستند. با تجربه و تمرین می‌توانید ترفندها و تکنیک‌های جدیدی را کشف کنید و به یک آشپز ماهر تبدیل شوید.

کپی شد
دیدگاه
  • رویا

    اگه پیاز زودتر خرد بشه و با در باز بمونه میکروب ها و استرپتوکوک ها رو به خودش جذب می کنه و خطرناک میشه .
    لطفا مطالب درست و صحیح بگذارید .
    این مطالب بالا رو آشپز اگه حرفه ای باشه می دونه . ولی یه سری چیزای دیگه رو بعضی ها نمی دونه البته بعضی ها که از دستورات خارجی ها تقلید می کنند .
    مثلاً می بینه آشپز خارجی گوشت رو حتی گاهی با کلی سبزیجات می پزه آبش رو دور می ریزه اونم تقلید می کنه ولی نمیدونه گوشت خارجی چون ذبح اسلامی نشده و خون های کثیف تو گوشت مونده حتی با پخت سبزیجات معطر چنان بوی بدی میده که اون آشپز برای همین آب غذا رو دور میریزه دوباره آب حتی سبزیجات معطر می‌ریزه که طعم بد و بوی گند غذا رو بهتر کنه . وقتی ما گوشت ذبح اسلامی داریم که اون وضعیت رو نداره احتیاج به دور ریختن آب غذای پخته هم نداریم که با دور ریختن آب غذا خواص غذا رو دور می‌ریزند و تفاله غذا می مونه .

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان