دویدن یا پیاده‌روی: کدام‌یک برای سوزاندن کالری بیشتر مناسب است؟

شاید برایتان سوال شده باشد که برای سوزاندن کالری بیشتر در بدن باید بدوید یا پیاده‌روی کنید؟ پاسخ به این سوال به چند عامل بستگی دارد.

در این مطلب، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که دویدن و پیاده‌روی چه تفاوت‌هایی در سوزاندن کالری دارند و کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

پیاده‌روی یا دویدن: نبرد کالری‌سوزی

تصور کنید که هر روز مسافت خانه تا محل کار خود را پیاده‌روی می‌کنید. اما امروز عجله دارید و برای اینکه به موقع برسید، این مسافت را می‌دوید. تا زمان ناهار احساس خستگی بیشتری می‌کنید و تصور می‌کنید که با دویدن این مسیر، کالری بیشتری نسبت به معمول سوزانده‌اید. اما چرا با وجود طی کردن مسافت مشابه، این اتفاق رخ داده است؟

هزینه متابولیک: کالری که برای حرکت می‌سوزانید

هزینه کالری‌سوزی مرتبط با هر فعالیتی، "نرخ متابولیک" نامیده می‌شود و به انرژی مصرف‌شده توسط اندام‌های ما برای طی کردن مسافت معین مربوط می‌شود. این هزینه متابولیک را می‌توان با تجزیه و تحلیل اکسیژن مصرفی بدن و تولید دی‌اکسید کربن تعیین کرد.

با استفاده از این روش، محققان در دهه 1970 به این سوال پاسخ داده‌اند که دویدن یا پیاده‌روی کدام‌یک کالری بیشتری سوزانده می‌شود.

چرا دویدن کالری بیشتری می‌سوزاند؟

شاید تعجب‌آور نباشد که دویدن در مقایسه با پیاده‌روی در همان مسافت، کالری بیشتری مصرف می‌کند. اما دلیل این موضوع چیست؟

  • حرکت عمودی: تصور کنید در حال تماشای کسی هستید که می‌دود. به حرکت عمودی (بالا و پایین) لگن و سر او دقت کنید. در هنگام دویدن، فاصله‌ای که بدن ما به سمت بالا و پایین طی می‌کند، بیشتر از زمانی است که راه می‌رویم. برای ایجاد این حرکت عمودی، عضلات اندام تحتانی باید نیروی بیشتری تولید کنند و در نتیجه، انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.
  • نوسان مرکز جرم: دویدن شامل نوسان عمودی بسیار بیشتر مرکز جرم نسبت به پیاده‌روی است و این دلیل اصلی مصرف کالری بیشتر در دویدن نسبت به پیاده‌روی در مسافت مشابه است.

مصرف کالری بعد از ورزش

تفاوت بین پیاده‌روی و دویدن به حین فعالیت محدود نمی‌شود. در واقع، هر تمرین ورزشی باعث مصرف کالری دیرهنگام نیز می‌شود که به هزینه‌های حین فعالیت اضافه می‌شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، باز هم دویدن است که کالری بیشتری نسبت به پیاده‌روی مصرف می‌کند. بلافاصله پس از دویدن 3 کیلومتر، افزایش مصرف انرژی در مقایسه با استراحت برای چند دقیقه طول می‌کشد که عمدتاً به دلیل افزایش دمای بدن و دوباره پر شدن ذخایر انرژی است.

تاثیر سرعت بر کالری‌سوزی

تا اینجا گفتیم که دویدن در مقایسه با پیاده‌روی در مسافت مشابه، کالری بیشتری می‌سوزاند. اما این موضوع به شرطی صادق است که سرعت پیاده‌روی در نظر گرفته شده، عادی باشد (حدود 5 کیلومتر در ساعت).

  • پیاده‌روی تند: اگر خیلی آهسته راه برویم، آنقدر طول می‌کشد تا 3 کیلومتر را طی کنیم که در نهایت کالری مصرفی بیشتر می‌شود. دلیل این امر این است که بدن بدون توجه به فعالیت انجام شده، مقدار مشخصی انرژی را در واحد زمان صرف می‌کند.
  • دویدن آهسته: در مورد دویدن آهسته نیز همین موضوع صدق می‌کند. اگر سرعت دویدن بسیار کم باشد (کمتر از 6 کیلومتر در ساعت) به دلیل عدم استفاده از خاصیت ارتجاعی تاندون‌ها و فعال شدن بیشتر عضلات، پیاده‌روی می‌تواند از نظر انرژی کارآمدتر باشد.

نقطه تغییر از پیاده‌روی به دویدن

ما درک شهودی دقیقی از کارایی انرژی یک سبک حرکت خاص داریم. اگر روی تردمیلی هستید که سرعت آن به تدریج افزایش می‌یابد، نقطه‌ای که به طور خودکار از پیاده‌روی به دویدن تغییر می‌دهید، همزمان با لحظه‌ای است که راه رفتن انرژی بیشتری نسبت به دویدن دارد.

پیاده روی 1

نتیجه‌گیری: دویدن یا پیاده‌روی؛ کدام‌یک برای سوزاندن کالری بیشتر مناسب است؟

انتخاب بین دویدن و پیاده‌روی برای سوزاندن کالری بیشتر به چند عامل بستگی دارد، از جمله سرعت، مسافت و تناسب اندام شما.

اگر به دنبال سوزاندن کالری بیشتر در مدت زمان کوتاه‌تر هستید، دویدن بهترین انتخاب است. دویدن به دلیل نوسان بیشتر مرکز جرم و افزایش مصرف انرژی بعد از ورزش، کالری بیشتری نسبت به پیاده‌روی در مسافت مشابه می‌سوزاند.

با این حال، اگر به دنبال یک فعالیت کم‌برخوردتر هستید که همچنان کالری قابل توجهی بسوزاند، پیاده‌روی یک گزینه عالی است. پیاده‌روی برای افراد در هر سطح تناسب اندام مناسب است و می‌تواند به مرور زمان به تدریج چالش‌برانگیزتر شود.

در نهایت، بهترین فعالیت برای شما فعالیتی است که از آن لذت می‌برید و به طور مرتب انجام می‌دهید. چه دویدن را انتخاب کنید و چه پیاده‌روی، مهم این است که به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشید تا از فواید سلامتی متعددی که این فعالیت‌ها ارائه می‌کنند، بهره‌مند شوید.

نکات کلیدی

  • دویدن در مقایسه با پیاده‌روی در مسافت مشابه، کالری بیشتری می‌سوزاند.
  • پیاده‌روی یک فعالیت کم‌برخوردتر است که برای افراد در هر سطح تناسب اندام مناسب است.
  • مهم‌ترین عامل انتخاب بین دویدن و پیاده‌روی، فعالیتی است که از آن لذت می‌برید و به طور مرتب انجام می‌دهید.

در اینجا چند نکته اضافی برای کمک به شما در انتخاب بین دویدن و پیاده‌روی آورده شده است:

  • اگر مبتدی هستید، با پیاده‌روی شروع کنید و به تدریج مسافت و سرعت خود را افزایش دهید.
  • اگر به دنبال چالشی جدید هستید، می‌توانید دویدن فواصل یا دویدن در سربالایی را امتحان کنید.
  • همیشه قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید.
کپی شد
نظر شما چیه؟
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد