چای داغ در گرمای تابستان: خنک می‌شیم؟!

درست در گرم‌ترین روزهای سال، برخی از محققان ادعا می‌کنند که نوشیدن یک فنجان چای داغ به جای آب خنک می‌تواند به خنک شدن بدن شما کمک کند. اما این ادعا چقدر صحت دارد؟

تحقیقات چه می‌گویند؟

مطالعات اخیر نشان داده است که نوشیدن چای داغ می‌تواند دمای مرکزی بدن را افزایش دهد. این افزایش دما باعث تحریک غدد تعریق و افزایش تعریق می‌شود. تعریق به نوبه خود، با تبخیر از روی پوست، به خنک شدن بدن کمک می‌کند.

پیتر مک‌ناگتون، عصب‌شناس دانشگاه کمبریج، در مصاحبه‌ای با دویچه‌وله توضیح می‌دهد که دهان و قسمت فوقانی سیستم گوارشی انسان به دمای نوشیدنی‌ها حساس هستند و به مغز پیام می‌دهند که چه مقدار عرق تولید کند.

کریستوفر گوردن، متخصص تحلیل دمای بدن انسان در دانشگاه سیدنی، نیز در این زمینه می‌گوید: "تعرق زمانی که دمای بدن بالا باشد افزایش می‌یابد. فرد برای چند لحظه احساس گرمای بیشتری می‌کند، اما همین تعریق بالا باعث می‌شود که دمای بدن و پوست تن زودتر پایین آید."

اما همه متخصصان با این نظریه موافق نیستند.

بسیاری از کارشناسان و محققان علوم بهداشتی و سلامت انسان معتقدند که افراد باید در فصول گرم از مایعات و مواد غذایی خنک کننده و در فصول سرد از نوشیدنی‌ها و اغذیه‌ی گرم استفاده کنند.

نکاتی که باید به خاطر داشت

  • تعریق برای تنظیم دمای بدن ضروری است.
  • نوشیدن چای داغ می‌تواند باعث افزایش تعریق و خنک شدن بدن شود.
  • با این حال، افراد باید به علائم بدن خود توجه کنند و در صورت احساس گرما یا کم‌آبی، از نوشیدنی‌های خنک نیز استفاده کنند.
  • مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه، به خصوص برای افراد با شرایط خاص سلامتی، همیشه توصیه می‌شود.

در نهایت، انتخاب اینکه در گرمای تابستان چای داغ بنوشید یا نه، به عهده شماست.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد