افزایش تعداد دفعات ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳

رویکرد نظام آموزشی در سال‌های اخیر به صورتی بوده است که تاثیر نمرات دوره متوسطه را در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان بیشتر کند. دقیقا به همین دلیل، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1403 به 50 درصد رسید که به معنای برابری سهم سوابق تحصیلی و کنکور است. همچنین طرحی به اجرا گذاشته شده است که امکان بهبود سوابق تحصیلی را به داوطلبان می‌دهد.

این طرح، همان ترمیم معدل است که با استفاده از آن می‌توان نمره دروس مختلف را ارتقا بخشید تا کارنامه سوابق تحصیلی پربارتر شود. شما در صورت داشتن نمرات پایین می‌توانید برای ترمیم معدل اقدام کنید اما توجه داشته باشید که تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403 محدود است پس سعی کنید با برنامه‌ریزی درست و مطالعه اصولی، نمرات بالا را در امتحانات ترمیم نمره به دست آورید.

آشنایی با امکان ترمیم معدل برای کنکور 1403           

با تغییر شرایط پذیرش در کنکور سراسری و افزایش تاثیر معدل در ورود به دانشگاه‌ها، سازمان سنجش و آموزش کشور قوانینی را وضع کرده‌ است که متقاضیان بتوانند معدل خود را بهتر کنند تا شانس بیشتری برای گرفتن نتیجه دلخواه داشته باشند. این قانون در قالب برگزاری آزمون ترمیم معدل به اجرا گذاشته می‌شود.

در واقع پیش از این، کنکوری‌ها اینطور فکر می‌کردند که نمرات امتحان نهایی تاثیر خیلی زیادی در نتیجه کنکور ندارد و به همین دلیل، توجه زیادی به این امتحانات و نمره‌های کسب شده در آنها نداشتند. رویکرد داوطلبان به صورتی بود که تمرکز اصلی خود را روی آزمون سراسری می‌گذاشتند. اما با افزایش تاثیر معدل کنکور سراسری 1403 به پنجاه درصد، تعداد خیلی زیادی از متقاضیان اعتراض داشتند که از چنین موضوعی اطلاع نداشته‌اند و این قانون به ضرر آنها است.

بنابراین داوطلبان نظام قدیم و نظام جدیدی که مدعی هستند افزایش تاثیر معدل در کنکور به ضرر آنها تمام شده است، می‌توانند از طریق قابلیت ترمیم معدل کنکور، وضعیت نمره‌های خود را بهبود ببخشند.

برای ترمیم معدل، داوطلب باید در آزمون ترمیم معدل شرکت کند و به شرط کسب نمره بالاتر، معدل او ارتقاء پیدا خواهد کرد. اما در نظر داشته باشید که تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403 محدود است و این اجازه به متقاضی داده نخواهد شد که چندین بار شانس خود را امتحان کند. بنابراین باید از شانس مجددی که برای شما در نظر گرفته شده است، بیشترین استفاده ممکن را ببرید.

زمان ثبت نام و زمان امتحانات ترمیم معدل کنکور 1403

دانش آموزانی که قصد ترمیم معدل دارند، باید از زمان ثبت نام و برگزاری امتحانات ترمیم معدل اطلاع داشته باشند. اخبار مربوط به زمان ثبت نام ترمیم معدل، از طریق اطلاعیه‌های آموزش و پرورش در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

معمولا ثبت نام این آزمون حدود یک یا دو ماه قبل از امتحانات نهایی خرداد، آغاز می‌شود که در این زمان، داوطلبان باید با مراجعه به سایت مای مدیو مراحل ثبت نام را پشت سر بگذارند. بنابراین می‌توان گفت بعد از تعطیلات فروردین، باید منتظر شروع فرصت ثبت نام برای ترمیم معدل کنکور سراسری باشیم.

آزمون ترمیم معدل 1403 نیز در خردادماه برگزار می‌شود. در سال گذشته، متقاضیان ترمیم نمره می‌توانستند در آزمون‌های شهریور یا دی ماه نیز شرکت کنند اما در سال 1403 تعداد دفعات ترمیم معدل یک بار است که از طریق شرکت در امتحانات نهایی خرداد در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد.

اهمیت اطلاع از تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403

معدل نهایی شما، تاثیر خیلی زیادی روی نتیجه کنکور خواهد داشت. به همین دلیل لازم است شما نمرات بالایی را در دروس عمومی و دروس تخصصی رشته تحصیلی خود در هنگام سپری کردن دوره متوسطه دوم کسب کرده باشید. اما کسانی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند به این هدف برسند، شانس مجددی را از طریق ترمیم نمره به دست می‌آورند.

این افراد باید اطلاع داشته باشند که آزمون مربوط به ترمیم معدل کنکور 1403، چندبار قرار است برگزار شود؟ در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403 برای هر داوطلب تنها دو بار برای هر درس تعریف شده‌است. با دانستن این موضوع، شما تمام تلاش خود را به کار خواهید گرفت تا نتیجه مطلوب را در شانس مجددی که در اختیارتان قرار گرفته است، به دست آورید.

چه کسانی می‌توانند از ترمیم معدل کنکور 1403 استفاده کنند؟

امکان استفاده از ترمیم معدل در اختیار گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرد که بهتر است با آنها آشنا شوید. در صورتی که شما جزو یکی از گروه‌های زیر باشید، می‌توانید از ترمیم معدل برای بهتر کردن وضعیت سوابق تحصیلی خود بهره ببرید:

  • داوطلبانی که دیپلم‌های نظری نظام جدید یعنی نظام 3-3-6 داشته باشند.
  • داوطلبانی که دیپلم‌های شاخه‌های زیر مجموعه هنرستان‌های فنی حرفه ای و کاردانش نظام 3-3-6 را در اختیار داشته باشند.
  • کسانی که در دوره پیش‌دانشگاهی فارغ التحصیل شده اند و سابقه تحصیلی برای 4 عنوان درس نهایی را دارا هستند.
  • کسانی که امکان ایجاد سابقه تحصیلی برای آنها وجود دارد.
  • داوطلبان نظام قدیم که قبل از سال 1384 در رشته‌های نظری فارغ التحصیل شده‌اند.
  • داوطلبان نظام قدیم که قبل از سال 1384 در رشته‌های فنی حرفه ای و کاردانش فارغ التحصیل شده‌اند.
  • متقاضیانی که مدرک فارغ‌التحصیلی از مدارس بین المللی دارند.
  • دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش دانشگاهی از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی.
  • طلابی که سطح یک حوزوی را در حوزه‌های علمیه دارا هستند.
  • متقاضیان تغییر رشته و گروه آموزشی در کنکور سراسری.
  • فارغ التحصیلان دوره متوسطه که بخشی یا تمام سوابق تحصیلی آنها ناقص است.

چگونگی و تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403 برای داوطلبان نظام قدیم

در سال 1384 نظام آموزشی در ایران دچار تغییرات اساسی شد و به همین دلیل امروز متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها به دو دسته نظام جدید و نظام قدیم تقسیم می‌شوند. به طوری که فارغ التحصیلان قبل از سال 1384 را به عنوان نظام قدیم می‌شناسند و این افراد باید به دلیل تغییر سرفصل دروس و ترتیب پایه‌های تحصیلی، مجددا مورد ارزیابی علمی قرار بگیرند. در واقع معدل کسب شده توسط این افراد در طی سال‌های تحصیلی دوره متوسطه دوم، هیچ تاثیری در ورود آنها به دانشگاه ندارد و این موضوع یعنی تاثیر مثبت سوابق تحصیلی کنکور سراسری برای داوطلبان نظام قدیم لحاظ نمی‌شود.

اما در صورتی که داوطلبان نظام قدیم نمره‌های جدیدی به دست آورند که مطابق با سرفصل جدید دروس و شرایط نظام آموزشی جدید باشد، از تاثیر سوابق تحصیلی برخوردار می‌شوند. این امکان از طریق ترمیم معدل کنکور 1403 در اختیار داوطلبان نظام قدیم قرار می‌گیرد.

برای ثبت نام ترمیم معدل کنکور، لازم است به مراکز آموزش بزرگسالان مراجعه کنید و در ادامه این امکان برای شما وجود خواهد داشت که یک بار در آزمون ترمیم معدل 1403 شرکت کرده و شانس خود را برای کسب نمرات بالا امتحان کنید. با توجه به تاثیر پنجاه درصدی معدل در آزمون سراسری، در صورت به دست آوردن نمرات بالا در آزمون ترمیم معدل، احتمال پذیرفته شدن شما در دانشگاه‌های برتر کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین اگر داوطلبان نظام قدیم بخواهند در رشته‌های بدون آزمون ادامه تحصیل دهند، نیاز به نمره جدید خواهند داشت تا بر اساس آن وارد دانشگاه شوند چراکه دانشگاه‌های بدون آزمون، پذیرش دانشجو را بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌دهند و نمرات متقاضیان نظام قدیم، ارزشی در این زمینه ندارد.

سازمان سنجش به همین منظور یک بار به داوطلبان نظام قدیم اجازه می‌دهد تا ترمیم معدل کنکور 1403 را انجام دهند تا بتوانند با نمرات جدید وارد رشته‌های بدون آزمون شوند. بنابراین تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403 برای متقاضیان نظام قدیم که قبل از سال 1384 فارغ التحصیل شده‌اند، فقط و فقط یک بار است و این دسته از داوطلبان تنها یک شانس مجدد برای کسب نمره مناسب در زمینه سوابق تحصیلی کنکور 1403 را خواهند داشت.

چگونگی و تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور

نکات مربوط به مشمولیت سوابق تحصیلی

متقاضیان شرکت در کنکور سراسری 1403 در صورتی که مشمول سوابق تحصیلی باشند، باید کد سوابق تحصیلی دریافت کنند. اما اگر طبق آیین نامه، مشمول شرایط تحصیلی نباشند می‌توانند بدون در نظر گرفتن تاثیر سوابق تحصیلی در جلسه کنکور حاضر شوند. بهتر است به چند نکته در مورد این موضوع توجه داشته باشید:

  • طبق قوانینی که در بخشنامه ترمیم معدل وجود دارد، دارندگان دیپلم نظام قدیم که قبل از سال 1384 فارغ التحصیل شده‌اند، جزو مشمولان سوابق تحصیلی به حساب نمی‌آیند.
  • کسانی که از مدرک کاردانی به جای پیش‌دانشگاهی استفاده می‌کنند، نیازی به سوابق تحصیلی ندارند.
  • کسانی که قبل از سال 91 پیش دانشگاهی خود را سپری کرده‌اند، لازم نیست کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی را در اختیار داشته باشند.
  • تمامی مشمولان اعمال سوابق تحصیلی، باید کد سوابق تحصیلی خود را از سایت مای مدیو دریافت کنند.

چگونگی و تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403 برای متقاضیان تغییر رشته

داوطلبان نظام جدیدی که قصد دارند تغییر رشته دهند، باید نمره‌ای برای دروس تخصصی رشته انتخابی خود، به دست آورده باشند. پیش از این، زمانی که داوطلبان می‌خواستند در کنکور رشته دیگری شرکت کنند، نیاز نبود برای آن درس نمره و سابقه تحصیلی داشته باشند چون این نمره تاثیری در روند قبولی آنها در کنکور سراسری نداشت.

در سال 1403 که تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی را در کنکور سراسری مشاهده ‌می‌کنیم، لازم است داوطلب در تمام دروس عمومی و تخصصی رشته مد نظر خود، دارای نمره قابل قبول باشد. پس متقاضی تغییر رشته در کنکور باید در آزمون‌های مربوطه شرکت کرده و نمرات جدیدی را به سوابق تحصیلی خود اضافه کند.

اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که نیازی نیست متقاضی تغییر رشته، در امتحانات تمام دروس رشته جدید خود شرکت کند بلکه تنها دروسی مورد نیاز خواهند بود که در آنها نمره‌ای نداشته باشد.

برای مثال اگر دانش آموز رشته ریاضی قصد داشته باشد در کنکور گروه آموزشی تجربی شرکت کند، تنها کافی‌ است نمره جدیدی در دروس زمین شناسی و زیست شناسی ارائه دهد، پس باید امتحان این دو درس را پشت سر بگذارد چون دروس دیگری مثل ریاضی و فیزیک و شیمی و دروس عمومی، بین این دو رشته مشترک هستند و دانش آموز قبلا در آنها نمرات لازم را کسب کرده است.

البته ممکن است داوطلب بخواهد نمرات دروس مشترک مثل دروس عمومی را نیز ترمیم کند که در این صورت نیز برای اون مانعی وجود نخواهد داشت. بنابراین تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403 برای متقاضیان تغییر رشته نیز یک بار است اما تعداد امتحانات لازم برای آنها بستگی به رشته مبدا و مقصد و همچنین تعداد درخواست متقاضی برای ترمیم نمره دروس مشترک خواهد داشت.

تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403

آموزش و پرورش کشور اعلام کرده است که تمامی داوطلبان می‌توانند یک بار شانس خود را برای ترمیم معدل امتحان کنند‌. این فرصت یکباره برای تمام دروس درخواستی توسط داوطلب وجود دارد؛ برای مثال اگر او قصد داشته باشد ترمیم نمره را برای چهار درس انجام دهد، چهار فرصت به او داده می‌شود تا در امتحان درس‌های مختلف شرکت کند.

البته شایعاتی در مورد افزایش تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور به ازای هر درس وجود دارد که تاکنون آموزش و پرورش و همچنین سازمان سنجش واکنشی نسبت به این شایعات از خود نشان نداده‌اند.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد، مربوط به داوطلبانی می‌شود که قبلا از طرح ترمیم معدل استفاده کرده اند. آموزش و پرورش کشور برای اینکه حق این افراد ضایع نشود، فرصت دوباره‌ای را به آنها داده است تا از امکان ترمیم معدل کنکور 1403 بی‌بهره نمانند.

دلیل این موضوع این است که نمره کسب شده در آزمون ترمیم معدل، فقط روی سوابق تحصیلی شما در همان سال تاثیرگذار است و تاثیر آن برای سال‌های بعدی در نظر گرفته نمی‌شود. برای همین لازم است شرکت کنندگانی که قبلا ترمیم معدل انجام داده‌اند، برای کنکور 1403 نیر دوباره در این آزمون شرکت کنند. البته این موضوع بستگی به خواست داوطلب دارد و اجباری در این زمینه وجود نخواهد داشت.

تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403 در صورت غایب بودن

نکته دیگری که در مورد تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403 مهم است، حفظ شدن آن پس از غیبت دانش آموز است. یعنی اگر دانش آموز سر جلسه آزمون ترمیم معدل غایب باشد، فرصت ترمیم معدل را از دست نخواهد داد و پس از هماهنگی‌های لازم، می‌تواند دوباره از امتیاز ترمیم معدل برخوردار باشد.

ترمیم معدل برای متقاضیان دانشگاه فرهنگیان

داوطلبانی که با هدف ورود به دانشگاه فرهنگیان در کنکور سراسری حاضر می‌شوند، باید نگاه ویژه‌ای به معدل خود داشته باشند. طبق مصوبه‌های مربوط به پذیرش دانشگاه‌ فرهنگیان، داوطلب کنکور سراسری بسته به گروه آموزشی، باید حداقل معدل مورد نیاز را کسب کرده باشد. حداقل معدل برای گروه آموزشی انسانی برابر با 15 و برای سایر رشته‌ها 14 در نظر گرفته شده است. اما کسانی که این معدل را کسب نکرده‌اند چه اقدامی باید انجام دهند؟ خوشبختانه از طریق ترمیم معدل می‌توان وضعیت نمرات را بهبود بخشید تا به حداقل معدل لازم دسترسی پیدا کرد.

متقاضیان می‌توانند با شرکت در امتحانات نهایی، معدل خود را ترمیم کنند و به عدد تعیین شده برسانند. اما توجه داشته باشید برخلاف شایعاتی که در مورد افزایش تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور برای دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش تفاوتی بین متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان و سایر داوطلبان قائل نشده‌اند و به این دسته از افراد نیز فقط یک بار اجازه ترمیم معدل برای کنکور 1403 را داده‌اند.

تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور هنر و زبان

کنکور‌های هنر و زبان جزو آزمون‌های سراسری هستند که معمولا داوطلبان آنها را در اولویت دوم خود برای ورود به دانشگاه‌ها قرار می‌دهند. یعنی عمده داوطلبان این آزمون‌ها، کسانی هستند که همزمان در کنکورهای تجربی یا ریاضی نیز شرکت می‌کنند. اما این موضوع باعث نمی‌شود امکان ترمیم معدل برای کنکور هنر و ریاضی نادیده گرفته شود. یکسری نکات مهم در این زمینه وجود دارند که عبارتند از :

  • برای شرکت در کنکور هنر و زبان می‌توانید بدون تاثیر سوابق تحصیلی در این آزمون شرکت داشته باشید
  • در صورت ثبت سوابق تحصیلی، تاثیر معدل 28 درصد خواهد بود که در مقایسه با آزمون گروه ریاضی و تجربی، تاثیر کمتری را نشان می‌دهد.
  • ضریب و تراز دروس در تعیین سوابق تحصیلی شرایط متفاوتی نسبت به کنکور تجربی و ریاضی خواهند داشت.
  • تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403 هنر و زبان یک بار است.

نکات مهم در مورد ترمیم معدل کنکور

دانستن نکات زیر در مورد ترمیم معدل کنکور برای تمام داوطلبان واجب است:

  • پیش از ثبت نام آزمون ترمیم معدل، بایستی کد تاییدیه تحصیلی خود را دریافت کرده باشید.
  • ترمیم معدل 1403 آخرین فرصت برای بهبود سوابق تحصیلی است
  • در آزمون ترمیم معدل، نمره با تراز بالاتر در نظر گرفته می‌شود. بنابراین در صورت کسب نمره پایین‌تر، نمره قبلی که بالاتر است در تاثیر سوابق تحصیلی لحاظ خواهد شد.
  • ترمیم معدل روی کارنامه اصلی شما تاثیری ندارد و فقط روی تراز سوابق تحصیلی در آزمون سراسری اثر خواهد گذاشت.
  • برخی افراد به تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور معترض هستند و تقاضای شانس مجدد داشته‌اند که این موضوع از طریق کارزار مربوطه به گوش مسئولین رسیده است.
  • بهتر است به شایعات مربوط به تمدید فرصت ترمیم معدل دلخوش نباشید و تمام تمرکزتان را روی تنها شانس خود قرار دهید.

نکات مهم در مورد ترمیم معدل کنکور

 

نحوه ثبت نام ترمیم معدل کنکور 1403

برای نام نویسی در آزمون ترمیم معدل کنکور 1403، باید در زمان مقرر شده توسط آموزش و پرورش اقدامات لازم را انجام دهید. این اقدامات در قالب مراحلی به صورت قدم به قدم به شرح زیر هستند : 

  • ابتدا باید وارد سایت مای مدیو به نشانی my.medu.ir شوید.
  • نکته‌ای که در این قسمت وجود دارد مربوط به ورود فارغ‌التحصیلان است که این افراد باید از طریق قسمت والدین وارد سایت شوند.
  • گزینه سوابق تحصیلی را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید.
  • با ورود به صفحه سوابق تحصیلی، یک کد 19 رقمی در پایین صفحه به نمایش در می‌آید که باید آن را با دقت یادداشت کنید. این کد همان کد سوابق تحصیلی است که بعدا به آن نیاز پیدا می‌کنید.
  • در مرحله بعدی باید وارد قسمت ثبت نام ترمیم معدل شوید.
  • با ورود به بخش ثبت نام ترمیم معدل، یک فرم در مقابل شما قرار می‌گیرد. ابتدا پایه تحصیلی خودتان را انتخاب کرده و سپس فرم را با دقت پر کنید.
  • بعد از پر کردن فرم یک پرینت از آن بگیرید و آن را به مدرسه تحویل دهید.

بررسی نتیجه ترمیم معدل کنکور 1403

نمره ترمیم معدل وارد کارنامه اصلی شما نمی‌شود. برای اینکه بفهمید عملکرد شما در امتحان ترمیم معدل به چه شکل بوده است و چه نمره‌ای در این آزمون کسب کرده‌اید، می‌توانید به دو صورت اقدام کنید.

  • اول اینکه به صورت مستقیم به سایت مای مدیو مراجعه کرده و نتیجه آزمون خود را مشاهده کنید.
  • راه دوم این است که به صورت حضوری خود را به مدرسه برسانید و نتیجه را از مدیر مدرسه بپرسید.

اعتراض به نتایج ترمیم معدل کنکور سراسری

با توجه به اینکه تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور تنها یک‌ بار است، مسئولان برگزاری این آزمون امکان اعتراض به نتایج را به وجود آورده‌اند تا حق کسی در این امتحان غیر قابل تکرار ضایع نشود. بنابراین اگر مطمئن هستید نمره بیشتری نسبت به نتیجه اعلام شده به دست آورده‌اید، می‌توانید اعتراض خود را به نتایج ترمیم معدل در سایت مای مدیو ثبت کنید تا بررسی‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

سوالات متداول

آزمون ترمیم معدل کنکور 1403 چه زمانی برگزار می‌شود؟

آزمون ترمیم معدل به صورت امتحان نهایی در خرداد ماه برگزار می‌شود.

تعداد دفعات ترمیم معدل کنکور 1403 چند بار است؟

طبق مصوبه‌ها، داوطلبانی که شرایط لازم را داشته باشند، می‌توانند به ازای هر درس یک بار از قابلیت ترمیم معدل استفاده کنند.

ثبت نام آزمون ترمیم معدل کنکور 1403 در کدام سایت انجام می‌شود؟

برای ثبت نام در امتحانات ترمیم معدل باید به سایت مای مدیو مراجعه کنید. همچنین کارنامه مربوط به نتایج آزمون نیز از طریق این سایت در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

بخوانید: چگونه انتخاب رشته صحیح داشته باشیم

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد