موارد استفاده از پیپ در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

موفقیت و استفاده از کلیه مزیت‌های بازار ارز دیجیتال، نیازمند افزایش اطلاعات و آگاهی از قوانین و برخی اصلاحات مانند پیپ در فارکس و بازار ارز است. بدون این شناخت و آگاهی از بسیاری از استراتژی‌های قدرتمند دور می‌مانید. البته این به آن معنا نیست که تنها با درک ماهیت پیپ شما می‌توانید سودهای خود را در بازار ۱۰ برابر کنید، بلکه بدون درک ماهیت چنین اصطلاحاتی، ممکن است نتوانید آنچنان که باید به‌صورت حرفه‌ای در فارکس اقدام به معامله و کسب سود کنید.

پیپ یا PIP در فارکس مخفف Price Interest Point است که از سوی معامله‌گران به‌عنوان واحدی جهت تعیین نوسانات قیمت لیست جفت ارزهای فارکس، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار این نوسانات به شرایط هر جفت ارز بستگی دارد. در ادامه مقاله به بررسی دقیق‌تر موارد استفاده از پیپ در ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

پیپ (Pip)

PIP چیست؟

در پاسخ به سؤالPIP چیست؟ باید گفت، پیپ کوچک‌ترین واحد محاسبات سود و ضرر در بازارهای مالی است. اگر در بازار ارز دیجیتال ارزش دلار نسبت به یورو از 1.2344 به 1.2346 تغییر کند، در این حالت رشد دلار نسبت به یورو 2 پیپ افزایش پیدا کرده است و کاربری که در این معامله حضور داشته، 2 پیپ سود کرده است. این نوع سرمایه‌گذاری ممکن است در تعریف ساده به نظر رسد؛ ولی در عمل برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا پیپ در فارکس از ضررها و نوسانات سنگین جلوگیری می‌کند.

موارد استفاده از PIP در فارکس

پیپ در فارکس به‌عنوان یک واحد اندازه‌گیری تغییرات قیمتی ارزها، به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای بسیار زیاد و مزایای ارزشمند این اصطلاح، سبب موفقیت در معاملات و کسب سود به دلیل اتخاذ تصمیمات صحیح خواهد شد. به بیان ساده موارد استفاده از PIP در فارکس و ارز دیجیتال، به مبادلات جفت ارزها، یعنی خرید و فروش بر پایه دو ارز وابسته است. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین کاربردهای PIP در فارکس می‌پردازیم.

محاسبه میزان سود و ضرر

این قابلیت به معامله‌گران کمک می‌کند تا ارزش معامله و میزان سود و زیان را مشخص کنند. با محاسبه تعداد PIP‌هایی که برای قیمت یک جفت ارز کم و زیاد شده است، میزان سود یا زیان ممکن را می‌توان پیش‌بینی کرد.

تعیین اندازه معامله

معامله‌گران می‌توانند باتوجه‌به تعداد مورد نظر PIP‌ها، اندازه معاملات خود را مشخص کنند. برای مثال، اگر هدف شما از معامله دستیابی به 50 PIP سود باشد، می‌توانید اندازه معامله را به‌طور متناسب تنظیم کنید.

مقایسه تغییرات میان ارزها

PIP امکان مقایسه تغییرات نسبی در ارزها را به معامله‌گران می‌دهد. با مقایسه تغییرات PIP در جفت ارزها، می‌توان درک بهتری از روند بازار داشت و تصمیم بهتری را برای کسب سود بیشتر اتخاذ کرد.

مدیریت ریسک

با استفاده از پیپ در فارکس، معامله‌گران می‌توانند سطح توقف‌ها و همچنین سودگیری‌ها را به‌صورت دقیق تنظیم کنند و در عین حال میزان ریسک را کنترل و سود و زیان را مدیریت کنند. به بیان دیگر، پیپ در ارز دیجیتال، ابزار اساسی در معاملات فارکس است که معامله‌گران را کمک می‌کند تا تغییرات قیمتی را به خوبی تحلیل کنند و تصمیمات معاملاتی خود را بر اساس آن بگیرند.

مقررات

پیپ در ارز دیجیتال، مستقیما تحت تاثیر مقررات کارگزاری است. چنانچه کارگزاری قانونمند باشد، قطعا اعتبار بیشتری خواهد داشت.

نحوه محاسبه PIP

محاسبه PIP (Price Interest Point) در فارکس به اندازه تغییرات قیمتی در یک جفت ارز بستگی دارد. عموما PIP به دقت یک دهم از یک سنت (0.0001) از قیمت ارزها معادل است، البته برخی ارزها و شرایط خاص ممکن است PIP را به واحد‌های کوچک‌تری تقسیم کند. مهم‌ترین نکته این است که معامله‌گران باید نوع ارزها و قوانین مخصوص هر جفت ارز را در نظر داشته باشند. لازم به ذکر است که برای جفت‌هایی که PIP به واحد‌های دیگر تقسیم می‌شود، ممکن است مقادیر دقیق‌تر برای هر یک تعیین شود.

چگونگی محاسبه پیپ در فارکس در دو مورد اصلی عبارت است از:

برای جفت‌های ارز با دلار آمریکا 

برای ارزهایی که USD جزو جفت ارزی است؛ برای محاسبه PIP در این موارد، می‌بایست به چهار رقم اعشار نگاه کنید. در این حالت اگر یک جفت ارز به قیمت 1.1237 افزایش یابد و به 1.1238 برسد، تغییر یک PIP است.

برای جفت‌های ارز بدون دلار آمریکا

برای ارزهایی که USD در جفت ارزی وجود ندارد، محاسبه PIP کمی متفاوت است. در این حالت، اغلب یک PIP معادل یک سنت از قیمت است؛ پس اگر یک جفت ارز به قیمت 120.51 افزایش یابد و به 120.52 برسد، این تغییر یک PIP است.

پیپ در بازار فارکس

اصلاح پیپ به‌عنوان واحد کوچکی از دلار در بورس و بازار فارکس به‌کار برده می‌شود. با ظهور بازار ارزهای دیجیتال، اصطلاح پیپ توانست راه خود را به آن‌ها نیز باز کند و در عین حال با تغییر جزئی نسبت به نقش خود در بازارهای سنتی، حضور داشته باشد. استفاده از این اصلاح و آشنایی با آن بسیار مهم و ضروری است و به کاربران کمک می‌کند که در بازار عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین با استفاده از آن میزان حدودی ریسک و ضرر تخمین زده می‌شود و با این قابلیت از تحمیل ضرر سنگین جلوگیری به عمل خواهد آمد.

پیپ (Pip)

جمع‌بندی

پیپ به‌عنوان کوچک‌ترین واحد ارزش نرخ به‌طور گسترده در بین معامله‌گران بازارهای مالی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای محاسبه آن از فرمول مخصوصی استفاده می‌شود. به این ترتیب ارزش یک پیپ را حاصل ضرب پیپ در حجم معاملات جفت ارز موردنظر می‌دانند. آگاهی از نحوه عملکرد پیپ که به‌طور خودکار توسط بورکرها صورت می‌گیرد، سبب اجرای اقدامات صحیح حین معامله می‌شود و علاوه‌بر جلوگیری از ضررهای مالی سنگین، کسب سود بیشتر را به دنبال دارد.

کلیه مطالب ذکر شده در این مقاله تنها جهت افزایش آگاهی علاقمندان و کاربران ارائه شده و به هیچ عنوان تبلیغ یا تشویقی مبنی بر خرید کوین مربوطه نیست؛ چراکه بهتر است هرگونه خرید و فروش و معامله در بازار ارزهای دیجیتال توسط افراد کاربلد و آموزش‌دیده صورت گیرد تا از ایجاد ضرر یا از دست رفتن سرمایه جلوگیری به عمل آید. در این مقاله سعی بر آن بود که به بررسی پیپ و موارد استفاده از آن در بازار فارکس بپردازیم تا در هنگام نیاز از این مطالب بهره بگیرید.

 

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان