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Transpupillary thermotherapy (TTT) for age-related macular degeneration (AMD) – Is it time to say good-bye?
موضوعات مرتبط
علوم زیستی و بیوفناوری بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی بیوفیزیک
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Transpupillary thermotherapy (TTT) for age-related macular degeneration (AMD) – Is it time to say good-bye?
چکیده انگلیسی

PurposeTo evaluate the effectiveness of transpupillary thermotherapy (TTT) for the closure of classic and occult subfoveal choroidal neovascularization (CNV) and to discuss whether TTT is a useful treatment modality for age-related macular degeneration (AMD).Materials and methodsThe present paper is a retrospective review of the clinical results from a patient group which was treated with TTT in the University Eye Clinic in Mainz. From January 2000 to December 2002, a total of 20 eyes of 20 patients with subfoveal CNV (due to AMD in 16 eyes, due to pathologic myopia in 4 eyes) received TTT. The procedure was delivered using an infrared diode laser at 810 nm, equipped with a modified slit-lamp adapter with an adjustable beam width of 1.2, 2.0 and 3.0 mm. The spot size was selected so that the treatment beam entirely encompassed the lesion. For a 3 mm spot size, up to 800 mW was delivered to the treatment area using a wide-field contact lens. Power was adjusted in such a way that a barely detectable, light-gray appearance of the lesion was seen after 60 s. Patients were seen in follow-up at 6–8 weeks and re-treatment was considered at 12 weeks postoperatively, if persistence or worsening in the leakage of the lesion was observed.ResultsTwenty eyes with subfoveal CNV were treated with TTT and the healing process was followed for at least 6 months. After an average of 2.5 treatment sessions in 14/20 eyes, a rapid decline of CNV activity was observed with resolution of subretinal fluid accompanied by reduction of central scotoma and a significant relief of metamorphopsia. Four eyes with classic subfoveal CNV, due to pathologic myopia, showed closure of the CNV and no visual loss (more than 2 lines) in all cases. In the 16 eyes with occult subfoveal CNV in AMD, closure of the neovascular membrane was achieved in 10/16 eyes leading to a visual stabilization (within 2 lines) during the 6 months follow-up. Six of 16 eyes with AMD became legally blind despite repeated TTT treatment sessions (mean: 4.6 sessions; range: 3–6 sessions). A loss of central vision was due to persistence of macular leakage accompanied by choroidal bleeding, atrophy of the retinal pigment epithelium or progressive subfoveal fibrosis.ConclusionThe results from this retrospective study demonstrate that occlusion of the neovascular membranes could be observed after TTT for subfoveal CNVs in AMD, as well for highly myopic eyes. Review of the literature shows that the success rate of TTT in AMD (60% after 6 months) is in accordance with the natural progression of occult CNVs in AMD.

ZusammenfassungHintergrundUntersuchung der Wirksamkeit der transpupillären Thermotherapie (TTT) zum Verschluss klassischer und okkulter subfovealer choroidaler Neovaskularisationen (CNV's) und Diskussion der Frage, inwiefern die TTT in der Behandlung der altersabhängigen Makuladegeneration (AMD) noch zeitgemäß ist.Material und MethodenDie vorliegende Arbeit stellt eine retrospektive Analyse der Behandlungsfälle im Zeitraum 1/2000 bis 12/2002 dar. In dieser Zeit wurden in der Universitäts-Augenklinik Mainz 20 Augen von 20 Patienten mit subfovealen CNV's (in 16 Augen bei altersabhängiger AMD, in 4 Augen bei pathologischer Myopie) mit TTT behandelt. Die TTT wurde mit einem infraroten Diodenlaser (λ = 810 nm) unter Verwendung eines modifizierten Spaltlampenadapters mit einstellbaren Zielstrahldurchmessern von 1,2 bzw. 2 und 3 mm durchgeführt. Der Spotdurchmesser wurde jeweils so gewählt, dass der Laserstrahl die zu behandelnde Läsion komplett erfasste. Für einen 3 mm messenden Strahldurchmesser wurden mittels eines Weitwinkel-Kontaktglases bis zu 800 mW Laserleistung in die Behandlungszone appliziert. Die Laserleistung wurde so gewählt, dass nach 60 s Behandlungszeit eine leicht graue Verfärbung der Läsion erkennbar wurde. Die Patienten wurden postoperativ alle 6 bis 8 Wochen kontrolliert. Eine erneute Behandlung erfolgte frühestens nach 12 Wochen, wenn weiterhin eine Flüssigkeitsleckage vorlag.Ergebnisse20 Augen mit subfovealen CNV's wurden mit TTT behandelt und mindestens 6 Monate nachbeobachtet. Nach durchschnittlich 2,5 Behandlungen wurde in 14 von 20 Augen ein schneller Rückgang der CNV-Aktivität mit Resorption subretinaler Flüssigkeit und Verminderung von Zentralskotom und Metamorphopsie beobachtet. 4 Augen mit klassischer subfovealer CNV bei pathologischer Myopie zeigten einen CNV-Verschluss ohne Visusverlust (mehr als 2 Zeilen). In den 16 Augen mit subfovealen okkulten CNV's bei AMD wurde in 10 von 16 Augen ein Membranverschluss mit Visusstabilisierung (innerhalb von 2 Zeilen) innerhalb der sechsmonatigen Nachbeobachtung erreicht. 6 von 16 Augen erblindeten trotz wiederholter TTT-Behandlungen (3–6 Behandlungen, Median: 4,6 Behandlungen). Der Sehverlust war verursacht durch eine persistierende Flüssigkeitsleckage in der Makula begleitet von Blutungen, Atrophie des retinalen Pigmentepithels oder fortschreitender subfovealer Fibrose.SchlussfolgerungDie Ergebnisse dieser retrospektiven Analyse zeigen, dass nach TTT Verschlüsse der Neovaskularisationsmembranen bei AMD und pathologischer Myopie auftreten. Der Literaturvergleich zeigt jedoch, dass die „Erfolgsrate” der TTT bei AMD (60% nach 6 Monaten) übereinstimmend ist mit dem Spontanverlauf okkulter CNV's bei AMD.

ناشر
Database: Elsevier - ScienceDirect (ساینس دایرکت)
Journal: Medical Laser Application - Volume 25, Issue 4, November 2010, Pages 229–234
نویسندگان
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