آشنایی با موضوع

سیمان استخوانی (به انگلیسی: bone cement) نوعی ترکیب پلیمری است که به طور گسترده ای به عنوان عامل نگه دارنده و محکم کننده ی مفصل های مصنوعی استفاده می شود. این مفصل ها شامل مفصل های ران، زانو، شانه و آرنج هستند. سیمان های استخوانی با پر کردن فضاهای خالی میان استخوان بدن و پروتز مفصلی به محکم شدن آن در محل کمک می کند. از آن جایی که مفصل ران انسان وزنی تقریباً ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن کل بدن را تحمل می کنند، کیفیت چفت شدن مفصل مصنوعی (پروتز) مورد کاربرد بسیار مهم است. مـعـروف‌ترین گروه سیمان استخوان و البته قدیمی ترین نوع آن‌ها سیمان استخوان بر پایه پلیمر PMMA است. این سیمان‌ها اساسا از پودر جـامـد پـلـیـمـر PMMA(پـلی متیل متاکریلات) و مـونـومر مایع MMA(متیل متاکریلات) به همراه چـند افزودنی دیگر تشکیل می‌شوند. در سال 1958 اولـیـن اسـتـفـاده مـوفقیت آمیز از این نوع سیمان توسط سر جان چارنلی (Sir John Charnley) برای تثبیت سر استخوان فمور، صورت گرفت که نقطه شروع تحقیقات زیادی در این زمینه و تکنیک‌های مختلف جراحی بود. امروز بیش از 45‌ سال است که از این فرآورده در دندانپزشکی و ارتوپدی استفاده می‌شود. سیمانهای پلیمری پلی متیل متا اکریلاتی (PMMA)مهمترین این مواد می باشند. با وجود کثرت استفاده از این سیمانها، مشکلات زیستی فراوانی در ارتباط با این مواد وجود دارد، از این رو تحقیقات زیادی برای ساخت سیمانهای استخوانی با سازگاری زیستی مناسبتر انجام شد. سیمانهای استخوانی کلسیم فسفاتی بهترین جایگزین بافت سخت می باشند. کلسیم فسفاتها ترکیباتی هستند که توسط بدن در فرآیند استخوان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد در شکلهای مختلفی نظیر بلوکهای متخلخل یا متراکم، ذرات یا گرانول و سیمان به عنوان جایگزین بافت استخوانی مورد استفاده قرار می گیرند. سیمانهای کلسیم فسفاتی از دو قسمت پودری و مایع تشکیل شده اند و پس از اختلاط با یکدیگر به صورت خمیر هموژنی در می آیند که در دمای اتاق و بدن سفت می شوند. این سیمانها در هنگام کاربرد به صورت خمیر سیمانی، امکان پرکردن کامل هرگونه ضایعه استخوانی را فراهم می آورند، اما به علت عدم استحکام کافی جهت کاربردهای متحمل بار، مناسب نمی باشند. چندین تکنیک برای مخلوط کردن سیمان استخوان وجود دارد: 1- مخلوط کردن دستی سیمان در ظرف روباز که همزن (Spatula) مورد استفاده قرار می گیرد. 2- مخلوط کردن مکانیکی 3- مخلوط کردن مکانیکی در خلاء 4- عمل سانتریفوژ 5- عمل سانتریفوژ در خلاء کیفیت سیمان استخوان بعد از مخلوط کردن توسط روشهای بالا بیان شد. تکنیک دستی سطح بالایی از خلل و فرج را نشان داده است. (%۳/۲ ۱۰). در تکنیک سانتریفوژ، هر چند که میزان تخلخل کاهش یافته ولی خلل و فرج ها تمایل به انتشار دارند. مخلوط کردن مکانیکی سیمان در خلاء کمترین تخلخل را نشان می دهد که حدود %۵/۰ ۵/۰ است.
در این صفحه تعداد 330 مقاله تخصصی درباره سیمان استخوانی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI سیمان استخوانی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: سیمان استخوانی; Abscess; Adenoma; Bone cement; Intracranial infection; Pituitary; CSF; Cerebrospinal fluid; MRI; Magnetic resonance imaging;