آشنایی با موضوع

گاززدایی(به انگلیسی: Degassing) برجی است که در آن توسط افشانک هایی از بالا به پایین پاشیده می شود و هوا توسط یک کمپرسور از پایین برج به بالا دمیده می شود. اگر ذرات معلق و گرد و غبار همراه هوا باشند، قبل از ورود هوا به داخل برج توسط فیلتر حذف می شوند. از دستگاه گاز زدا بیشتر برای زدودن دی اکسید کربن از آب استفاده می شود و هرچه سطح تماس و زمان هوا با آب بیشتر باشد در صد دی اکسید کربن دفع شده از آب بیشتر خواهد بود. لذا برای ایجاد شرایط فوق برج را بصورت سینی دار می سازند و یا داخل برج را از آکنه های پلاستیکی یا سرامیکی، مانند راشیگ رینگ پر می کنند. آکنه ها قطعات مشخصی هستند که نسبت سطح به حجم آنها زیاد است بعبارتی سطح ویژه زیادی دارند بنابراین امکان تماس بیشتر آب با هوا را فراهم می کنند. در شکل (12-3) یک نوع از گاززداهای آکنه نشان داده شده است. بطور کلی برای حذف ناخالصی های گازی آب دو شیوه عمده وجود دارد. الف) روش های فیزیکی حذف گازها ب) روش های شیمیایی حذف گازها روش های فیزیکی حذف گازها حذف فیزیکی گازها براساس قانون هنری قابل توصیف است. بدین گونه که کاهش فشار جزئی گاز سبب کاهش غلظت گاز در آب می شود. برای این منظور می توان روش های زیر را اعمال نمود: الف) افزایش دمای آب: با این عمل، فشار بخار آب افزایش می یابد و بر طبق قانون دالتون، چون فشار کل گازها برابر با مجموع فشار های جزئی گازها می باشد لذا با افزایش فشار بخار آب فشار جزئی گازهای ناخالص کاهش میابد و مقداری از گاز محلول در آب خارج می شود. ب) دمیدن گاز: با وارد کردن گازی مانند ازت که تقریبا بی اثر است می توان غلظت گاز مورد نظر را در آب کاهش داد. پ) گاززدایی تحت خلاء: با این عمل کلیه گاز های محلول، از آب خارج می شوند. ت) گاز زدایی تحت فشار: با تحت فشار قرار دادن سطح آب توسط یک گاز بی اثر می توان گازهای محلول در آب را خارج نمود. معمولا در صنعت به جای استفاده از یک گاز بی اثر نظیر ازت، از بخار آب برای تغییر فشار کمک می گیرند. استفاده از بخار آب دارای مزایای زیر است: - آلوده نشدن آب. - سهولت تهیه و مصرف. - افزایش دمای آب و کمک به گاززدایی بهتر. روش های مختلف فیزیکی بر اساس اصول فوق، برای حذف گازها بکار می روند. ث) هوادهی (Aeraion): هوادهی فرایندی است که در آن آب و هوا در تماس نزدیک با هم قرار داده می شوند. از هوادهی برای حذف سایر گازها به جز اکسیژن استفاده می شود. در اثر هوادهی میزان اکسیژن محلول در آب افزایش می یابد و در نتیجه فشار جزئی اکسیژن افزایش یافته و فشار جزئی سایر گازها کم شده و از آب خارج می شوند. هوادهی برای موارد مختلفی بکار گرفته می شود که عبارتند از: - حذف گاز هیدروژن سولفوره و ترکیبات آلی. - حذف گاز کربنیک. - حذف گازهایی مانند متان که تجمع این گاز در یک محیط بسته می تواند سبب انفجار شود.
در این صفحه تعداد 282 مقاله تخصصی درباره گاززدایی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI گاززدایی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.