آشنایی با موضوع

دانه قسمت بسیار کوچکی از گیاه است که در بسیاری از گیاهان می تواند با همان خصوصیات گیاهی که آنرا تولید کرده است بوجود آورد. گیاهی که از دانه رشد می‌کند و به نوبه خود گل و میوه می‌دهد و دانه هایی شبیه به دانه‌ایی که کاشته بودید، تولید می‌کند. شکل و اندازه دانه ها یکسان نیستند، هر گیاهی دانه خاص خود را تولید میکند. بعضی از دانه ها کروی هستند و بعضی به شکل تخم مرغ، گروهی دیگر از آنها سه گوشند. بعضی دیگر باریک و درازند و برخی به شکل و اندازه یک عدس هستند. حتی رنگ دانه ها نیز تفاوت زیادی با هم دارند. اجزای دانه رسیده: مغز دانه جنین دارای مواد اندوخته‌است که هنگام رویش دانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجموعه جنین و بافتهای اندوخته همراه آن مغز دانه را بوجود می‌آورد. پوشش دانه پوششهای تخمک در بیشتر دانه ها سخت و محکم می‌شوند و پوست دانه را تشکیل می دهند پوست دانه معمولاً نازک است مثل لوبیا سبز اما ممکن است به صورت ضخیم شده مانند فندق برزیلی. آندوسپرم یاخته آندوسپرم از ترکیب هسته ثانویه با یکی از دو یاخته نر در کیسه جنینی تشکیل می‌شود. یاخته آندوسپرم نخستین به سرعت تقسیم می شود و بافت آندوسپرم را بوجود می‌آورد. این بافت با مصرف کردن خورش رشد کرده و از مواد ذخیره‌ای سرشار می‌شود؛ که این مواد بعدها به مصرف تغذیه جنین می‌رسد. جنین پس از انجام لقاح، یاخته تخم برای مدتی بدون فعالیت باقی می‌ماند. زیرا شروع تقسیم آن به رشد آندوسپرم وابسته‌است. از تقسیمات ابتدایی تخم ۸–۴ یاخته بوجود می‌آید؛ که به دنبال هم قرار دارند. این مرحله را مرحله رشته‌ای شکل پیش جنین گویند. در این مرحله یاخته مجاور سفت رشد طولی حاصل می‌کند و بقیه یاخته‌های رشته‌ای را به درون آندوسپرم می‌راند. هم‌زمان با این تغییرات دورترین یاخته را از سفت تقسیم می‌شود. از تقسیمات این یاخته جنین کروی به وجود می‌آید. دانه یکای اندازه‌گیری جرم معادل ۶۴٫۷۹۸۹۱ میلی گرم است. نام آن از دانه غلات گرفته شده است. از عصر برنز تا دوران رنسانس میانگین جرمی گندم یا جو قسمتی از یکاهای رسمی جرم بود، اما مدرکی که نشان دهد در کشوری از دانه‌های واقعی یا دانه‌های غلات استفاده شده باشد وجود ندارد. دانه اساس قانونی دستگاه یکاهای سنتی وزن انگلیسی بود. و تنها یکایی است که در وزن تروا، آوواردوپوا، و سیستم اندازه‌گیری جرم دستگاه اِپاپکریز برابر است. یکا براساس وزن دانه جو که ۳/۱ ۱ دانه گندم است پایه ریزی شده است. یکای بنیادی دستگاه انگلیسی پیش از ۱۵۲۷ که با نام وزن تاور شناخته شده است نوع دیگری از یکای دانه بود که با عنوان دانه گندم شناخته می‌شد. دانه گندم تاور دقیقاًمعادل ۶۵/۴۵ دانه تروا تعریف شده بود.
در این صفحه تعداد 260 مقاله تخصصی درباره دانه که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده دانه
مقالات ISI دانه (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: دانه; C; control diet with no added alkaloids; L; ∼169 ppb added alkaloids; H; ∼433 ppb added alkaloids; M; mash diet P pelleted diet; MC; mash control; PC; pelleted control; ML; mash diet with ∼169 ppb added alkaloids; MH; mash diet with ∼433 ppb a
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: دانه; AUC; area under the curve; C; ice-cold tricine buffer treatment at 0-4 °C; DAP; days after pollination; DBE; debranching enzyme; DMSO/LiBr; dimethyl sulfoxide containing 0.5% (w/w) lithium bromide; SG; sucrose gradient; IUPAC; International Union of P