آشنایی با موضوع

تب کیو عفونتی است که به دلیل باکتریوم کاکسیلا بورنتی ایجاد می شود. تب کیو عموما بیماری ملایمی است که علائمی شبیه آنفوآنزا دارد. بسیاری از افراد مبتلا حتی هیچ علائمی ندارند. در درصد کمی از مردم عفونت می تواند سال ها بعد دوباره بروز پیدا کند. این شکل بسیار خطرناک تب کیو می تواند به قلب، کبد، مغز یا ریه آسیب وارد کند. بیماری تب کیو نخستین بار در سال 1935 میلادی در بین کارگران یک کشتارگاه در استرالیا مشاهده و در همان سال عامل بیماری از کنه‎های درماسنتور در ایالات متحده جدا شد. با توجه به نامشخص بودن عامل بیماری و بیماریزایی آن، نخستین بار این بیماری به عنوان تب کیو معرفی شد(Q مخفف Query به معنای پرسش و تردید است). این بیماری یک بیماری قابل انتقال بین انسان و دام است که به نام‎های تب بالکان و تب کشتارگاه نیز شناخته می‎شود و اگر چه در حیوانات معمولاً علائم بالینی مشخصی ایجاد نمی‎کند ولی در انسان می‎تواند یک بیماری حاد عفونی ایجاد نماید که عمدتاً بطور ناگهانی شروع می شود. علایم بیماری در انسان: تنها نیمی از افرادی که آلوده می‌شوند، علایم بالینی نشان می‌دهند. در موارد حاد بیماری، یک یا چند نشانه اعم از تب بالا، سردرد شدید، بی حالی، درد ماهیچه‌ها، پریشان حالی، گلودرد، لرز، تعریق، سرفه خشک، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، درد شکم و درد سینه دیده می‌شود. علایم بیماری در دام ها: اما در صورتی که بیماری در یک منطقه تازگی داشته باشد و دامها از قبل ایمنی نداشته باشند، ممکن است تعدادی از دامها سقط کنند. علل: تب کیو به واسطه ی وجود باکتریوم کاکسیلا بورنتی که معمولا در گوسفند، بز و گاو پیدا می شود ایجاد می گردد. این باکتریوم همچنین می تواند به حیوانات خانگی از جمله گربه، سگ و خرگوش نیز سرایت پیدا کند. این حیوانات باکتری را از طریق ادرار، صورت، شیر و محصولات زایمانیشان-مانند جفت جنین و مایع آمنیوتیک(زهدانی)- منتقل می کنند. زمانی که این مواد خشک می شوند باکتری درون انها بین ذرات گرد و غبار طویله آزاد می شود و در هوا جریان پیدا می کند. عفونت معمولا از طریق هوا و ریه در هنگام تنفس در طویله به انسان منتقل می شود. تلفات انسانی: تا تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۰۹ در بلژیک ۱۹ نفر، هلند ۱۱ نفر، آمریکا۲۱ نفر، کانادا ۴ نفر، در عربستان ۷ نفر، در بحرین ۳ نفر، در قطر ۶ نفر، در امارات ۱۶ نفر، در مصر ۸ نفر، در عمان ۲ نفر و در سایر کشورهای عربی نیز ۳۲ نفر نیز مشکوک به آلوده بودن به این باکتری گزارش شده‌است.
در این صفحه تعداد 226 مقاله تخصصی درباره تب کیو که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI تب کیو (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: تب کیو; C. burnetii; Coxiella burnetii; HC; health council; AE; adverse events; AEFI; adverse events following immunization; SAE; serious adverse events; ST; skin test; IFN-γ; interferon-gamma; ST-locAE; local adverse event following skin test; ST-systAE; system
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: تب کیو; UHPLC; ultra high performance liquid chromatography; UV; ultra violet; LLOQ/ULOQ; lower/upper limit of quantification; CV; coefficient of variation; RSD; relative standard deviation; QC; quality control; Hydroxychloroquine; Minocycline; Doxycycline; UHPLC