آشنایی با موضوع

دوره تریاس یا تریاسیک یا تریاسه، نخستین دوره از دوران میانه‌زیستی که در حدود ۱۹۹٫۶–۲۵۱ میلیون سال پیش بوده است و با ۴۰ میلیون سال کوتاه‌ترین دوره در دوران میانه‌زیستی است. نام این دوره اولین بار در سال ۱۸۳۴ (میلادی) و توسط دانشمندی در آلمان بکار گرفه شد. سبب نام‌گذاری این دوره به تریاس این است که رسوبات این دوره از سه قسمت کاملاً مشخص به نام‌های کوپر، موشل کاک و بونت ساندشتین تشکیل شده است که به ترتیب بخش بالایی، میانی و زیرین را تشکیل می‌دهند. این دوره به سه قسمت پیشین، میانه و پسین تقسیم گشته است. تقسیمات دوره تریاس رخسارههای دوره تریاس از دو منشأ می‌باشند: یکی رخسارههای مردابی و قاره‌ای (تریاس آلمان) و دیگری رخسارههای دریایی (تریاس آلپ). تقسیمات تریاس آلمان قدیمیتر بوده و شامل سه گروه رخساره به نام بونت ساندیشتین یا ماسه سنگهای قهوه‌ای، موشل کالک آهک صدفدار و کوپر یا مارنهای رنگین است. بونت ساندشتین: واحد لیتولوژی بونت ساندشتین با اشکوب ورفنین (Werfenian) انطباق داشته که نام آن از ناحیه ورفن واقع در 40 کیلومتری جنوب - جنوب شرقی سالسبورگ در اتریش گرفته شده است. این اشکوب معادل اشکوب سکیتین (Scythian) است که نامش از سرزمین سکیت در شمال کریمه مشتق شده است. موشل کالک: آهکهای صدفدار یا مرشل کالک، معادل اشکوب ویرگلورین (Virglorian) است که شامل آهکهای گردنه ویرگلوریا در اتریش و یا اشکوب آنیزین (Anisian) یعنی آهکهای ناحیه تیرل (Tyrol) اتریش و سرانجام اشکوب لادینین (Ladinian) که در ناحیه لادین سوئیس شرقی بین ایتالیا و اتریش مطالعه شده است. کوپر: مارنهای کوپر معادل اشکوبهای کارنین (Carnian) یعنی دولومیت، مارن و آهک در ناحیه تیپ یعنی آلپ و همچنین اشکوبهای نورین (Norian) شامل آهک و دولومیت آلپ در جنوب سالسبورگ اتریش و بالاخره اشکوب رتین است که اولین بار در سال 1861 توسط یک زمین شناس انگلیسی به نام مور (Moore) بکار برده شده است. آب و هوای دوره تریاس: مطالعات انجام شده توسط زمین شناسان و دیرینه شناسان حاکی از آن است که شرایط متوسط آب و هوایی دوره تریاس گرم و خشک بوده است. هیچ نشانه‌ای از وجود یخچال‌های طبیعی در دو قطب وجود ندارد. سنگ‌های رسوبی قرمز رنگ و تبخیر مواد معدنی محلول در آب بر روی سطح زمین و پوسته‌ی آن افزایش یافت. در دوره‌ی تریاس، تنها یک توده‌ی بزرگ زمینی وجود داشت که در امتداد کمر بند میانی زمین واقع شده بود و عرض جغرافیایی استوایی مرکز تقریبی‌اش بود. آب و هوای مرزهای قطبی این ابَر قاره تا حدودی مرطوب و معتدل بوده است. حیوانات و گیاهان دوره تریاس: از روی فسیل‌ها و سایر شواهد می‌توان پی برد که پوشش گیاهی دوره‌ی تریاس عمدتاً مربوط به گونه‌های گیاهی از شاخه‌های لیکوفیتا (lycophyta)، سیکادوفیتا ((cycadophyta، جینکوفیتا ginkophyta)) و پتریدوسپرماتوفیتا (pteridospermatophyta) در فرمانروایی گیاهان بوده است و گیاهان بذر دار غالب بودند. اکثر جانوران دوره‌ی تریاس شکل‌های ما قبل تاریخیِ از انواع گونه‌های دو زیستان، خزندگان، حشرات، سخت پوستان، نرم تنان، پستان داران، ماهی‌ها، هم‌ کمانان یا دد چهرگان (نام علمی(Synapsida)) بودند. بیشتر این جانوران اعقاب بسیاری از حیوانات امروزی بوده‌اند.
در این صفحه تعداد 505 مقاله تخصصی درباره تریاس، تریاسیک که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI تریاس، تریاسیک (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: تریاس، تریاسیک; Carbonate diagenesis; Dolomitization; Stable isotopes; Rare earth elements; Microthermometry; Fluid-inclusion gases; Triassic; western Southern Alps (Italy)