ابزارهای آزمایشگاهی با انواع و عملکردهای مختلف چیست؟

ابزارهای آزمایشگاهی برای آزمایش و آنالیز مواد شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی استفاده می شود. این ابزار در بسیاری از زمینه ها مانند داروسازی و مواد غذایی استفاده می شود. بسته به فعالیت هایی که در یک محیط آزمایشگاهی انجام می شود، باید مجهز به دستگاه های با کیفیت بالا باشد که حاوی مشخصات فنی و ایمنی مربوطه باشد

. قابلیت اطمینان نتایج یک آزمایش تنها در صورتی امکان پذیر است که ابزار و تجهیزات کالیبره شده باشند. در اینجا، ما در مورد ابزارهای زیست شناسی مولکولی، مانند پیپت ، نوک فیلتر ، ارلن مایر صحبت خواهیم کرد. تمرکز این مقاله بر روی ابزار، انواع و عملکردهای آزمایشگاهی رایج خواهد بود.

برترین لوازم آزمایشگاهی برای آزمایشگاه شما

هر زمینه تحقیقاتی شما، اعم از کروماتوگرافی، میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، علوم محیطی یا تشخیص مراقبت های بهداشتی باشد، برخی از لوازم آزمایشگاهی برای همه آزمایشگاه ها ضروری است. در اینجا لیستی از برخی از رایج ترین مواد مصرفی آورده شده است:

ابزارهای تحلیلی

آنها متداول ترین ابزار مورد استفاده هستند زیرا اطلاعات دقیقی در مورد ویژگی های شیمیایی ارائه می دهند. این ابزارها بر روی شی مورد مطالعه قرار می گیرند تا تغییرات ایجاد شده در آن را تشخیص دهند. ابزارهای تحلیلی می توانند میکسر، ثابت، جداکننده، بخاری-کولر و غیره باشند.

وسایل حفاظت فردی

آنها برای تجهیز محیط آزمایشگاه برای جلوگیری از خطرات هنگام آزمایش استفاده می شوند. اینها شامل روپوش آزمایشگاهی، عینک ایمنی، ماسک صورت، دستکش دستی، گوش گیر و ماسک است. وظیفه اصلی محافظت از پرسنل و ابزارآزمایشگاه در برابر آسیب فیزیکی، آلودگی محیطی یا اگزوژن و گازهای سمی و قابل اشتعال است.

ابزارهای آنالیز شیمیایی

هدف اصلی این دستگاه ها تعیین و اندازه گیری اجزای شیمیایی در نمونه های جامد، گاز و مایع است. این ابزار بیشتر در شیمی بالینی، بیوآنالیز، تجزیه و تحلیل محیطی و مواد، نانوتکنولوژی و پزشکی قانونی استفاده می شود. سیستم‌های طیف ‌سنجی، فتومترها و آنالایز ها فرآیند از جمله NIR تجهیزات آزمایشگاهی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند.

در اینجا به طور خلاصه در مورد برخی از رایج ترین ابزارهای آزمایشگاهی که برای اهداف مختلف استفاده می شوند صحبت می کنیم:

ارلن ازمایشگاه

ظرفی است مخروطی شکل و گردنی استوانه ای با پایه صاف. محققان از ارلن برای هم زدن، گرم کردن، خنک کردن محلول ها و سایر فرآیندهای انتقال مایعات استفاده می کنند. کناره های مایل و گردن باریک ارلن به کنترل کننده مایع کمک می کند تا محتویات را با چرخش بدون خطر ریختن مخلوط کند.

شیشه ساعت

شیشه ساعت یک ظرف شیشه ای مقعر است که اغلب برای تبخیر در شیمی استفاده می شود. محققان همچنین از آن برای اندازه گیری جامدات و به عنوان درپوش برای فلاسک ها و بشر استفاده می کنند.

بشر

بشر یکی از رایج ترین وسایلی است که در آزمایشگاه ها استفاده می شود. لیوان های با ظرف استوانه ای با کف صاف به عنوان ظرف واکنش استفاده می شوند یا می توانید از آنها برای نگهداری نمونه ها نیز استفاده کنید. 

محققان همچنین می توانند از بشر ها برای گرفتن مایعات و فیلترها از عملیات تیتراسیون و فیلتر کردن استفاده کنند. به طور کلی، آنها بر اساس حجم خود درجه بندی شده اند: 10 میلی لیتر، 25 میلی لیتر، 50 میلی لیتر، 100 میلی لیتر، 250 میلی لیتر، 500 میلی لیتر و غیره

پیپت

پیپت لوله ای با اندازه کوچک است که برای اندازه گیری، انتقال و اعمال مقادیر دقیق نمونه مایع استفاده می شود. اگرچه پیپت ها معمولاً در محیط های آزمایشگاهی استفاده می شوند، اما کاربردهای مفیدی در روش های دندانپزشکی دارند. انواع پیپت ها برای اهداف مختلف ساخته شده اند.

پیپت های یکبار مصرف برای پخش مایعاتی که نیاز به اندازه گیری دقیق ندارند استفاده می شود. پیپت های درجه بندی شده برای مقادیر مشخصی از نمونه استفاده می شود تا از مقدار اولیه توزیع شود. محققان از این پیپت ها برای اندازه گیری و توزیع مایعات دندانی با دقت استفاده می کنند.

نکات فیلتر

نوک فیلترها از مهم ترین محصولات زیستی مولکولی هستند که از آلودگی متقاطع جلوگیری می کنند. همچنین برای "انتقال" از یک نمونه به نمونه دیگر استفاده می شود.  

  • مواد خشک کننده: این مواد برای خشک نگه داشتن نمونه های آزمایشگاهی و جلوگیری از تشکیل رطوبت استفاده می شوند.

  • سانتریفیوژ: سانتریفیوژ قطعه ای از تجهیزاتی است که برای جداسازی اجزای مختلف در یک نمونه سیال استفاده می شود.

  • PH متر: هدف از آزمایش pH اندازه گیری قلیایی (یک باز) یا اسیدی (یک اسید) یک ماده است.

  • همزن: انواع مختلفی از همزن آزمایشگاهی وجود دارد. برخی از آنها مغناطیسی هستند و برای مخلوط کردن نمونه های با ویسکوزیته پایین استفاده می شوند. برخی دیگر از شیشه یا پلاستیک ساخته شده اند. 

  • لوله های آزمایش: به طور معمول از شیشه ساخته می شوند، لوله های آزمایش که به عنوان لوله های کشت نیز شناخته می شوند، برای نگهداری مایعات برای گرم کردن یا مخلوط کردن مواد برای آزمایش یک واکنش شیمیایی استفاده می شوند. مانند لیوان، لوله های آزمایش اغلب در شیکرها برای مخلوط کردن مواد شیمیایی استفاده می شود.

  • ویال ها: ویال ها ظروف کوچکی هستند که از پلاستیک یا شیشه ساخته شده اند. آنها کف صاف دارند و اغلب برای جمع آوری خون یا ذخیره نمونه استفاده می شوند.

  • عوامل دناتوره کننده: این مواد در چندین آزمایش شیمیایی از جمله الکتروفورز استفاده می شود که برای جداسازی RNA، DNA و پروتئین استفاده می شود.

  • PPE: نمونه هایی از تجهیزات حفاظت فردی شامل دستکش های نیتریل، عینک، پیش بند و روپوش های آزمایشگاهی یکبار مصرف می باشد.

  • بافر: بافر محلول شیمیایی است که با افزودن مواد اسیدی یا قلیایی به آن، PH خود را تغییر نمی دهد. 

  • محصولات فیلتراسیون: این محصولات ممکن است شامل فیلترهای درون خطی، فیلترهای بطری و فلاسک، فیلترهای گریز از مرکز و غشاهای فیلتر باشد.

  • گیره ها: گیره های کاربردی برای تثبیت ظروف نمونه مانند فنجان و فلاسک استفاده می شود. 

  • دماسنج: دماسنج های آزمایشگاهی برای اندازه گیری دما با دقت بسیار بالایی طراحی شده اند. 

  • دیسپنسرها: برای نگهداری یا توزیع مواد مورد استفاده قرار می گیرند، دیسپنسرها شامل بورت ها و دیسپنسرهای روی بطری هستند. 

  • فوم هود: هودهای شیمیایی از انتشار مواد خطرناک در محیط آزمایشگاه جلوگیری می کنند.

  • هات پلیت : این صفحات کنترل دما را برای کشت های میکروبیولوژیکی در حال رشد فراهم می کنند.

  • انکوباتورها: اینها کنترل دما را برای کشت های میکروبیولوژیکی در حال رشد فراهم می کنند.

  • میکروپلیت ریدر: این دستگاه واکنش های شیمیایی را اندازه گیری می کند.

  • اسلایدهای میکروسکوپ: اسلایدها برای بررسی نمونه ها در زیر میکروسکوپ ضروری هستند. 

  • حلال ها: از حلال ها برای رقیق کردن مواد دیگر استفاده می شود.

  • تایمر: تایمرها اطمینان حاصل می کنند که رویه های زمان بندی شده دقیق هستند.

  • کاردک: کاردک برای مخلوط کردن، تراشیدن و انتقال مواد استفاده می شود.

  • قیف ها: قیف ها تضمین می کنند که مایعات می توانند بدون ریختن بین ظروف منتقل شوند.


 


 

اهمیت کالیبراسیون مناسب ابزار آزمایشگاهی

  • وقتی در مورد کالیبراسیون صحبت می کنیم، نشان دهنده روند تعیین مقیاس یا محدوده عملکرد صحیح ابزارها است. اهمیت کالیبراسیون ابزارهای آزمایشگاهی در این واقعیت نهفته است که از آنجایی که این ابزارها در حال استفاده مداوم هستند، ابزارها در معرض زوال عملکرد خود هستند.

  • اگر ابزارهای آزمایشگاهی را کالیبره نکنید، اندازه گیری دقیق غیرممکن است. در نهایت نتایج نیز اشتباه خواهد بود و کیفیت تحقیق را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل، حفظ و بررسی عملکرد صحیح آن ضروری است.

  • در صورت نو بودن دستگاه کالیبراسیون آن در کارخانه انجام می شود. با این حال، ممکن است در هنگام نگهداری یا حمل و نقل، آنها دچار عدم تعادل شده باشند. بنابراین آزمایشگاه باید پس از خرید کالیبراسیون خود را انجام دهد تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. همین امر زمانی اتفاق می افتد که سازها دستخوش تغییر شده باشند یا برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگرفته باشند.

نکاتی برای خرید لوازم آزمایشگاهی

ممکن است در حال راه اندازی یک آزمایشگاه تحقیقاتی جدید باشید، یا ممکن است در تلاش برای بهبود سیستم ذخیره سازی مجدد در آزمایشگاه فعلی خود باشید. در هر موقعیتی که هستید، نقطه شروع شما، قبل از اینکه حتی خرید لوازم را شروع کنید، باید ایجاد یک خط پایه موجودی باشد. برای انجام این کار، باید همه چیزهایی را که در حال حاضر در آزمایشگاه خود دارید، بررسی کنید. 

اکنون، ممکن است عادت داشته باشید که این کار را به روش قدیمی با خودکار و دفترچه انجام دهید، اما اگر می‌خواهید کارایی خود را به حداکثر برسانید، باید از یک سیستم مدیریت موجودی الکترونیکی استفاده کنید . در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا کنترل عرضه خود را بهینه کنید.

  • همه چیز را بررسی کنید : اگر سیستم مدیریت موجودی مفیدی را شامل نشود، هرگز نمی‌توانید یک سیستم مدیریت موجودی مفید ایجاد کنید. از معرف‌ها گرفته تا روکش‌های پیپت، باید در لیست شما قرار داشته باشد و به آن توجه شود. هنگامی که یک موجودی کامل دارید، می توانید شروع به فکر کردن در مورد مواردی که نیاز دارید و مواردی که ممکن است اضافی باشند، کنید.

  • بررسی کیفیت انجام دهید : فقط به این دلیل که یک کالای خاص قبلاً خریداری شده است به این معنی نیست که بهترین کالای با کیفیت است. ممکن است متوجه شوید که یک کالای مشابه از یک تامین کننده متفاوت با کیفیت تر، بادوام تر یا کارآمدتر است. 

  • کارایی را در نظر بگیرید : بنابراین کیفیت لوازم خود را بررسی کرده‌اید و متوجه شده‌اید که آن‌ها به صورت جمع‌آوری شده‌اند، اما آیا نیازهای شما را برآورده می‌کنند؟ حتی اقلام با کیفیت ممکن است همیشه نتوانند یک کار را کامل کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها به اندازه کافی بادوام نیستند، به اجزای اضافی نیاز دارند یا کاملاً برای کار مورد نظر مناسب نیستند.

  • بررسی انطباق : شما می دانید که رعایت مقررات در آزمایشگاه شما چقدر مهم است و تمام تجهیزات آزمایشگاهی و مواد مصرفی شما باید مطابق با استاندارد باشند. شما می توانید با خرید از تامین کنندگان قابل اعتماد با تجربه و دانش در مورد طیف گسترده ای از مواد مصرفی آزمایشگاهی این امر را تضمین کنید.


 

 

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دانشیاری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد