خبر فوری: شارژ کارت‌های کالابرگ خرداد با افزایش نجومی؟!

در حالی که زمزمه‌های بازگشت طرح کالابرگ الکترونیک به گوش می‌رسد، خبر افزایش نجومی شارژ این کارت‌ها در خرداد ماه 1404 جنجال‌برانگیز شده است. در این گزارش به بررسی جزئیات این خبر و همچنین بررسی عملکرد طرح کالابرگ در سال گذشته می‌پردازیم.

مدل جدید کالابرگ الکترونیک در راه است

وزیر اقتصاد، سید احسان خاندوزی، از اعلام جزئیات مدل جدید طرح کالابرگ الکترونیک در آینده‌ای نزدیک خبر داده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان اجرای این مدل جدید، گفت: "بررسی‌های نهایی انجام شده و در ماه جدید خبرهای مربوط به آن رسما اعلام می‌شود."

مصوبه تمدید طرح کالابرگ الکترونیک در سال 1403

هیئت وزیران در مصوبه‌ای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال 1403 با 20 هزار میلیارد تومان اعتبار جدید تمدید کرد. این طرح در سال گذشته برای حمایت از اقشار مختلف جامعه، به خصوص اقشار آسیب‌پذیر، اجرا شده بود.

عملکرد طرح کالابرگ در سال 1402

طرح کالابرگ الکترونیک از نیمه بهمن 1402 تا 19 اردیبهشت‌ماه 1403 به مدت سه ماه عملیاتی شد. در این طرح، یارانه‌بگیران در صورت استفاده از کالابرگ و خرید از سبد غذایی 11 قلم کالای مورد تأیید وزارت کار، 220 هزار تومان به مبلغ 400 هزار تومان کالابرگشان افزوده می‌شد و می‌توانستند تا 620 هزار تومان از این اقلام مشخص خریداری کنند.

این طرح شامل کالاهای اساسی مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات بود.

استقبال گسترده مردم از طرح کالابرگ

طبق اعلام مسئولان دولتی، استقبال مردم از این طرح حمایتی بیش از 90 درصد بوده و در این مدت، 20 میلیون خانوار و یا به عبارتی دیگر 60 میلیون نفر را در کشور تحت پوشش قرار داده است.

احتمال اجرای مجدد طرح کالابرگ

با توجه به اعلام رضایت و آمادگی دولت برای اجرای مجدد این طرح و همچنین استقبال بالای مردم از آن، این انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد اجرای چنین طرح و یا مشابه آن باشیم.

اما نکته قابل توجه افزایش نجومی شارژ این کارت‌ها در خرداد ماه 1404 است. هنوز جزئیات دقیقی از این افزایش منتشر نشده، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این افزایش به منظور جبران بخشی از هزینه‌های یارانه‌ها باشد.

این افزایش قیمت چه پیامدهایی خواهد داشت؟

هنوز مشخص نیست که این افزایش قیمت چه تاثیری بر قدرت خرید مردم خواهد داشت. برخی کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمت می‌تواند به تورم بیشتر و کاهش قدرت خرید مردم منجر شود.

در ادامه به برخی از سوالات متداول در مورد طرح کالابرگ الکترونیک می‌پردازیم

  • چه کسانی می‌توانند از کالابرگ الکترونیک استفاده کنند؟

همه یارانه‌بگیران می‌توانند از کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

  • چگونه می‌توان از کالابرگ الکترونیک استفاده کرد؟

برای استفاده از کالابرگ الکترونیک باید به یکی از فروشگاه‌های طرف قرارداد با این طرح مراجعه کنید و با استفاده از کارت خود خرید کنید.

  • چه کالاهایی را می‌توان با کالابرگ الکترونیک خرید؟

با کالابرگ الکترونیک می‌توان کالاهای اساسی مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات را خرید.

  • مبلغ کالابرگ الکترونیک چقدر است؟

مبلغ کالابرگ الکترونیک به تعداد افراد خانوار بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید.

منبع: روز100

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان