روند نجومی افزایش اجاره بها در سال 1403؛ مستاجران چقدر باید بپردازند؟

با آغاز فصل نقل و انتقالات و گرم شدن بازار مسکن، دغدغه اصلی مستاجران، میزان افزایش اجاره بها در سال جدید است. در این راستا، شورای مسکن استان تهران و سایر استان ها، سقف افزایش اجاره را برای سال 1403 تعیین کرده اند. در این خبر به بررسی جزئیات این مصوبه و همچنین وضعیت بازار اجاره در سال جاری می پردازیم.

افزایش 26 درصدی اجاره بها در تهران و 24 درصدی در سایر شهرهای استان

طبق مصوبه شورای مسکن استان تهران، در سال 1403، مستاجران در پایتخت باید شاهد افزایش 26 درصدی اجاره بها نسبت به سال گذشته باشند. این رقم برای سایر شهرهای استان تهران 24 درصد تعیین شده است.

محمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در این خصوص اعلام کرد: "شورای مسکن استان تهران، میزان افزایش اجاره مسکن را در سال ۱۴۰۳ برای شهر تهران ۲۶ و برای شهرهای استان ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته تصویب کرد."

قانونی بودن افزایش اجاره بها

غراوی با اشاره به وظایف قانونی شورای مسکن در تعیین نرخ اجاره بها، گفت: "ما وظیفه داشتیم براساس قانون در شورای هماهنگی مسکن استان نرخ افزایش اجاره بها را تعیین کنیم و این کار انجام شد."

تصویب نهایی در شورای عالی مسکن

وی همچنین افزود: "پیشنهاد ما در این زمینه در شورای عالی مسکن کشور به تصویب نهایی خواهد رسید و ملاک عمل قرار خواهد گرفت."

گزارش کامل در جلسه بعدی

معاون استاندار تهران در ادامه گفت: "امیدواریم در جلسه بعدی گزارش کاملی در این خصوص ارائه دهیم."

بازار داغ اجاره در سال 1403

با وجود افزایش 26 درصدی سقف اجاره بها در تهران، پیش بینی می شود که بازار اجاره در سال 1403 با تقاضای بالا و عرضه محدود مواجه باشد. این امر می تواند منجر به افزایش بیشتر اجاره بها، به خصوص در مناطق پر تقاضا شود.

نکات مهم برای مستاجران

  • قبل از امضای قرارداد جدید، حتما از نرخ های مصوب شورای مسکن در منطقه خود اطلاع پیدا کنید.
  • در صورت تمایل به افزایش اجاره بها بیش از نرخ مصوب، حتما با موجر به توافق برسید و موارد توافق را به صورت کتبی در قرارداد قید کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از سوی موجر، می توانید به مراجع قانونی ذیربط شکایت کنید.

امیدواریم با تدابیر دولت و مجلس، شاهد ساماندهی بازار مسکن و کاهش دغدغه های مستاجران در سال های آینده باشیم.

کپی شد
دیدگاه
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    بیشتر بدانید
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان