آشنایی با موضوع

شکم یا ابدومن Abdomen بخشی از تنه در زیر دیافراگم می باشد که تا مدخل لگن امتداد دارد. جدار فوقانی شکم سطح تحتانی عضله دیافراگم یا حجاب حاجز می باشد. حد تحتانی شکم سطح قراردادی است که از مدخل لگن عبور می نماید. لایه های جدار شکم: از خارج به داخل (از سطح به عمق) دارای لایه هایی است که بطور کلی عبارتند از: 1- پوست 2- فاسیای سطحی که دو لایه دارد، لایه سطحی تر را کمپر یا لایه چربی دار و لایه عمقی را فاسیای اسکارپا می نامند که در زیر ناف مشخص تر است. 3- سه طبقه عضلات مایل خارجی، مایل داخلی و عرضی شکمی، ( البته در طرفین خط وسط جلو شکم یک زوج عضلات مستقیم شکم نیز وجود دارد. ) 4- فاسیای عمقی جدار شکم یا فاسیای ترنسورسالیس یا عرضی که در محل های مختلف نام های گوناگون دارد. (از جمله فاسیای دیافراگماتیک، فاسیای ایلیاکا، لایه قدامی تراکولومبار و فاسیای لگن و …) 5- بافت همبندی خارج صفاقی 6- صفاق جداری شکم. اندام‌های شکمی: شکم محل قرار گرفتن اندامهای متعددی مانند معده، روده، طحال، کبد، لوزالمعده، کیسه صفرا، صفاق، کلیه، حالب، مثانه، رحم، غدد فوق کلیوی، تخمدانها و آپاندیس است. در پشت شکم ستون مهره‌ها قرار دارد. عضلات شکم: عضلات متعددی در جدار قدامی(جلویی) و خلفی(پشتی) شکم قرار دارند. عضلاتی که در دیوارۀ قدامی خارجی شکم قرار دارند عبارتند از: عضله راست شکم، عضله مایل خارجی، عضله مایل داخلی و عضله عرضی شکمی. عروق شکم: عروق مهمی مانند شریان آئورت شکمی، ورید باب، بزرگ سیاهرگ زیرین و شبکه عصبی خورشیدی در شکم قرار دارند.
در این صفحه تعداد 269 مقاله تخصصی درباره شکم، ابدومن که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI شکم، ابدومن (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: شکم، ابدومن; AB; Abdomen; AOP; Apnea of prematurity; AUC; Area under the curve; dEMG; Electromyography of the diaphragm; EELV; End-expiratory lung volume; GA; Gestational age; RC; Rib cage; RIP; Respiratory inductive plethysmography; RR; Respiratory rate; te; Expirato